قیمت روز طلا: 3,620,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

چرا بعضی از طلاها رد سبز بر پوست به جای می‌گذارند؟

0

علت سبز شدن پوست با طلا تشکیل نمک‌های مسی در طلا و جواهرات است. حالا برای اینکه بدانید این نمک‌ها چه هستند، چگونه تشکیل می‌شوند و چرا رد سبز یا سیاه روی پوست بر جا می‌گذارند، تا انتهای مطلب با بلاگ گالری پرسته همراه باشید. البته به غیر از مس، فلزهای دیگری نیز در این امر نقش دارند که در ادامه آنها را هم معرفی کرده‌ایم.

علت سبز شدن پوست با طلا و زیورآلات

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که پس از در دست کردن انگشتر، گردنبند یا دستبند موردعلاقه‌تان، در انتهای روز وقتی می‌خواهید آن را درآورید متوجه می‌شوید که روی پوستتان رد سبزرنگی بر جا مانده است. بدون شک هم از دیدن چنین صحنه‌ای حسابی تعجب کرده‌اید و این سوال پیش آمده که چرا پوستتان سبز شده؟ خب ما اینجاییم تا پاسخ این سوال را به شما بدهیم.

مس، مقصر اصلی

مقصر اصلی سبز شدن پوست پس از استفاده از زیورآلات وجود فلزی به نام «مس» است. وقتی اسیدهای موجود در پوستِ عرق کرده با مس موجود در طلا و جواهرات ترکیب می‌شود باعث زنگ زدن مس می‌شود و نمک‌های مسی تولید می‌کند. نمک‌های مسی اغلب یا به رنگ آبی هستند یا سبز. این نمک‎‌ها یک لایه سبز رنگ روی جواهر بر جا می‌گذارند و همین لایه به پوست منتقل می‌شود و به صورت سایه سبز نمایان می‌شود. در تابستان‌ها این وضعیت تشدید می‌شود. چون در تابستان پوست بیشتر عرق می‌كند و نمك موجود در عرق بدن به این روند شدت می‌بخشد.

بعضی از مردم شاید تصور کنند که پوستشان به مس حساسیت دارد و به همین خاطر است که پس از استفاده از طلا و جواهر سبز می‌شود. اما واقعیت این است که وقتی انسان عرق می‌کند، عناصر موجود در عرق بدن با مسِ موجود در طلا وارد واکنش شمیایی می‌شوند و این لکه‌ها را بر جا می‌گذارد. یعنی به آلرژی ارتباطی ندارد، مگر اینکه محل رنگی با خارش یا دانه‌های قرمز همراه باشد که در این صورت لازم است به پزشک مراجعه کنید و مطمئن شوید به مس حساسیت ندارید.

عیار طلا

طلای باکیفیت مثل طلای ۱۸ عیار، خیلی كمتر از عیارهای پائین اکسیده می‌شود. به همین خاطر است که معمولاً طلاهای بالای ۱۸ عیار رد سیاه یا سبز از خود به جا نمی‌گذارند. از آنجا که طلای ۲۴ عیار فلز بسیار نرمی است، آن را با دیگر فلزها همچون مس و نیکل ترکیب می‌کنند تا استحکام لازم برای ساخت جواهرات را پیدا کند. اصولاً از مس با کیفیت برای این منظور باید استفاده شود. اما برخی از سازندگان برای ساخت طلای ۱۸ عیار به جای استفاده از مس با کیفیت از مس بی‌کیفیت استفاده می‎‌کنند؛ در نتیجه، با شکل‌گیری کوچکترین رطوبتی روی طلا، ردی سبز رنگ از ان روی پوست انسان به جا می‌ماند.

یعنی هرچه عیار طلا پایین‌تر باشد امکان گذاشتن رد سیاهی که بر پوست می‌گذارد بیشتر است.

خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا

 

کم خونی

بد نیست بدانید علت سبز شدن پوست با طلا گاهی به کمبود آهن یا کم‌خونی افراد مربوط است. به این صورت که کمبود آهن باعث اسیدی شدن خون می‌شود. هر چقدر PH خون اسیدی‌تر باشد، به دلیل وجود مس یا نیکل در آلیاژ طلا، واکنش بین پوست و طلا رخ می‌دهد و موجب سبز یا سیاه شدن پوست می‌شود.

مواد آرایشی و بهداشتی

برخی از عوامل بیرونی هم سبب سیاه شدن رنگ پوست با طلا می‌شوند. از جمله می‌توان به آنتی‌بیوتیک‌ها، باقی‌مانده مواد صابونی، عطرها، انواع ادکلن‌ها و مواد شوینده اشاره کرد. این مواد باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک و شیمیایی می‌شوند و در نهایت شما شاهد سیاه شدن پوست خود با طلا خواهید بود.

آشنائی با فلزهایی که به پوست رنگ می‌دهند

در بالا گفتیم که مس باعث ایجاد رد سبز یا سیاه روی پوست می‌شود. اما همیشه هم مس مقصر اصلی این اتفاق نیست. باقی فلزات نیز می‌توانند چنین تاثیری روی پوست داشته باشند.

نقره استرلینگ

به گفته‌ی کارشناسان جواهرسازی، نقره‌ای که به عنوان استرلینگ عرضه می‌شود نیز در ساخت طلا و جواهر به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نقره ممکن است در مجاورت پوست انسان اکسیده شود. زنگ زدن نقره به صورت لکه‌های سیاه یا سبز تیره روی پوست خود را نشان می‌دهد.

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا زنانه

 

نیکل

نیکل هم می‌تواند علت سبز شدن پوست با طلا باشد. تماس نیکل با پوست، واکنشی شبیه مس را به دنبال دارد اما به جای رنگ سبز، رنگ سیاه بر پوست انسان به جای می‌گذارد. فلز نیکل معمولا در مصنوعات طلا و جواهراتی با کیفیت پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشتر طلاهای سفید از ترکیب نیکل و طلای زرد ساخته می‌شود. پس از ساخت نیز طلا را با رودیم روکش می‌کنند تا هم طلا براق‎‌تر شود و هم پوست از برخورد با فلز نیکل در امان بماند.اما وقتی در اثر گذر زمان، روکش رودیوم از بین می‌رود، پوست در تماس مستقیم با نیکل قرار می‌گیرد و سیاه می‌شود. به خاطر وجود نیکل است که طلاهای سفید بیشتر از طلاهای زرد پوست را سیاه می‌کنند.

راهکارهای جلوگیری از سبز شدن پوست با طلا

خوشبختانه راهکارهای ساده‌ای برای پیشگیری از سبز شدن پوست وجود دارد. در زیر تعدادی از آنها را نوشته‌ایم:

۱. به طلا برق ناخن بزنید

فقط کافیست با لاک برق ناخن روی سطح طلا یا زیورآلاتی که حاوی مس است را بپوشانید؛ لاک بین پوست و طلا یک لایه نازک و شفاف ایجاد می‌کند و از بروز هرگونه واکنشی پیشگیری می‌کند.

۲. در آخرین مرحله از حاضر شدن، زیورآلات طلا را بیندازید

زیورآلات طلا را بعد از آرایش کردن و لباس پوشیدن، استفاده کنید. چون در غیر این صورت ممکن است زیورآلات با کرم‎‌ها، عطر یا ادکلنی که می‌‎زنید بیشتر برخورد کند و امکان سیاه شدن پوست بیشتر شود. وقتی هم که به خانه بازمی‌گردید سعی کنید اولین چیزی که در می‌آورید باز هم طلا و جواهراتتان باشد تا کمتر در معرض تعریق قرار بگیرند.

خرید از گالری پرسته: دستبند سکه ای زنانه

 

۳. هنگام ورزش و شنا از طلا استفاده نکنید

چون هنگام ورزش تعریق بدن زیاد می‌شود بهتر است از زیورآلات طلای خود استفاده نکنید. ذر طول فعالیت‌های روزانه همانند شستن ظروف هم طلاهای خود را دربیاورید. یا اینکه از دستکش استفاده کنید. همچنین به محض خیس شدن زیورآلات، آن‌ها و پوست خود را خوب خشک کنید و بعد دوباره از زیورآلات خود استفاده کنید.

۴. طلا را آبکاری کنید

آبکاری و شست‌وشوی طلا و جواهرات راهی مناسب برای برای جلوگیری از سیاه شدن پوست است. برای این منظور فقط کافیست به طلافروشی نزدیکی بروید و از طلافروش بخواهید طلای شما را آبکاری کند.

بیشتر بخوانید: انواع روش‌های آبکاری طلا و مراحل انجام آن

کلام آخر در مورد علت سبز شدن پوست با طلا

همیشه به یاد داشته باشید سیستم واکنش بدن هر فرد به فلزات و آلیاژهای طلا با فرد دیگر متفاوت است. بنابراین اگر یک قطعه طلا پوست شما را سیاه کرد، دلیل نمی‌شود که بر پوست دیگران نیز همین اثر را بگذارد. فقط بهتر است نوع پوست و حساسیت‌های خود را بشناسید: اگر فردی حساس هستید از طلا و جواهرات مرغوب استفاده کنید و اگر طلایی پوست شما را سیاه کرده، سیاهی را با آب و صابون بشویید و نگران هیچ چیز نباشید.

در بالا هم گفتیم که اگر طلا با کیفیت و ۱۸ عیار باشد، احتمال به جا گذاشتن رد سیاه با آن بسیار پائین است. در همین راستا لازم است یادآوری کنیم که تمامی محصولات گالری پرسته طلاهای دست‌ساز ۱۸ عیار هستند.


برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منبع: rd

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.