قیمت روز طلا: 3,620,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

همه چیز درباره سنگ اونیکس یا سنگ باباغوری

0

سنگ اونیکس یکی از سنگ‌های جواهر زیباست که به خاطر قیمت بسیار مناسب خود مورد توجه افراد زیادی قرار دارد. حتی یک قطعه طلای بسیار ساده که با سنگ اونیکس مزین شده باشد نیز می‌تواند جلوه و جذابیت بسیار زیادی داشته باشد. سیاه بودن رنگ اونیکس در زیبایی آن مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند. با این توصیفات، اگر قصد خرید جواهری از جنس اونیکس دارید توصیه می‌کنیم پیش از خرید مواردی که در زیر به آنها اشاره کرده‌ایم را حتما مدنظر داشته باشید.

با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

آشنایی با اونیکس

اونیکس (Onyx) نوعی سنگ معدنی لایه لایه است که بر پایه سیلیکات شکل گرفته است. بشر سال‌هاست که از این گوهر گرانبها در ساخت جواهرات زینتی استفاده می کند. البته باید بدانید که بیشتر اونیکس‌های سیاه موجود در بازار از سنگ‌های مصنوعی هستند. چون انیکس سیاهِ طبیعی بسیار کمیاب است.

سنگ باباغوری به طور عمده در کشورهایی نظیر هند، ماداگاسکار و برزیل یافت می‌شود. در کشوری همانند آمریکا هم در منطقه کالیفرنیا می‌توان اونیکس پیدا کرد. این سنگ در اغلب مواقع به رنگ سیاه در طبیعت یافت می‌شود اما بعضاً هم پیش می‌آید که در رنگ‌های قهوه‌ای با خطوط سفید یا قرمز هم دیده شود. سنگ‌هایی که رنگ دارند را عقیق راه‌راه می‌نامند. پس از اونیکس سیاه، کانی قرمز رنگ اونیکس بیشترین طرفدار را دارد.

درجه سختی اونیکس بین ۷ تا ۱۰ در واحد «موس» (Mohs) است. با این حساب، اونیکس سنگ سخت و پایداری به‌شمار می‌رود. البته به این معنی نیست که خراش یا ترک بر نمی‌دارد. لازم است بدانید که «سنجه مو» در واقع معیار سنجش سختی کانی‌ها از یک تا ۱۰ است.

از دیگر ویژگی‌های سنگ اونیکس این است که خلل و فرج بسیار دارد و می‌توان رنگ آن را با مواد رنگین تغییر داد. همین‌طور که جالب است بدانید که در زبان فارسی به این سنگ خلنگ گفته می‌شود و در زبان عربی به جزع معروف است.

خرید از گالری پرسته: دستبند فیروزه

تاریخچه‌ی سنگ جواهر اونیکس

شاید قدمت به کارگیری از اونیکس را بتوان به امپراطوری یونان نسبت داد. کلمه اونیکس (Onyx) ریشه‌ای یونانی دارد و بر گرفته از کلمه‌ی Nux و به معنی سر پنجه‌ی جانوران و یا ناخن است. دلیل این مورد این است که سنگ اونیکس بر روی سطح خود رگه‌هایی می‌بیند که رنگی شبیه به رنگ پوست و گوشت انسان دارد. منابع بسیاری وجودیت این سنگ را به افسانه‌های یونان مربوط دانسته‌اند.

سنگ باباغوری (اونیکس سیاه) از سنتی‌ترین انواع سنگ‌های سیاه محسوب می‌شود و قرن‌ها است که در جواهرات و طراحی‌های تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد. سربازان روم باستان، نقوش و تصاویر قهرمانان خود را روی نوارهای عقیق حک می کردند تا از آنها الهام و قدرت بگیرند. در زمان سلطنت ملکه ویکتوریا، از سنگ باباغوری یا اونیکس برای گل سینه یا گردن آویز استفاده می‌شد. در دوره جنبش آرت دکو یا هنر تزیینی، سنگ باباغوری طراحی متضادی را به جواهرات یاقوت و مرمر را اضافه کرد.

خرید از گالری پرسته: دستبند مروارید

کاربردهای سنگ باباغوری

اونیکس به دلیل رنگ خاص و کنتراستی که با طلا و سایر سنگ‌ها ایجاد می‌کند، همیشه یکی از گزینه‌های خوب و انتخاب‌های اول جواهر سازها برای ساخت کارهای فاخر به شمار می‌رود و از دسته  سنگ‌های زینتی است که هم به شکل مات و هم به شکل براق در دسترس قرار دارد.

یکی از کابردهای قابل ذکر برای سنگ اونیکس (باباقوری)، استفاده در فضای داخلی است. یکی از خواص این سنگ رد شدن نور است. به همین خاطر در موارد بسیار زیادی از سنگ قیمتی اونیکس در معماری و همچنین طراحی دکوراسیون داخلی زیاد استفاده می‌شود.

هتل د لا پائوا در پاریس به دلیل تزئینات اونیکس زرد مشهور است و در صحنه دوم تئاتر Mariinsky در سنت پترزبورگ از اونیکس زرد در لابی استفاده شده است.

جالب است بدانید که در تالاری در شهر سن‌پترزبورگ روسیه از موزاییک‌هایی از جنس اونیکس و مرمر استفاده شده است. در موارد دیگری برای استفاده‌ی اونیکس از کاسه و ظروف از جنس اونیکس استفاده می‌شده است. به این خاطر که اونیکس استحکام و کنتراست رنگی بسیار بالایی دارد.

همین استحکام سنگ اونیکس باعث شده تا در طول تاریخ به عنوان مهره استفاده شود. تراشیدن این سنگ به شکل‌های مختلف کروی در صنعت جواهرات کاربرد زیادی داشته است. به خاطر اینکه سنگ باباغوری کنتراست رنگی بسیاری دارد و این موضوع باعث تنوع در رنگ‌بندی جواهرات می‌شود.

باورهای قدیمی درباره سنگ اُنیکس

در فرهنگ ایران باستان و هندی برای اونیکس چند خاصیت را بر شمرده‌اند. از جمله می‌توان به محافظت از چشم زخم، ایجاد آرامش و کاهش درد و بهبودی بیماری صرع اشاره کرد.

باید بدانید که ساردونیکس نوع دیگری از اونیکس قهوه‌ای است. در اروپای رنسانس اعتقاد بر این بود که پوشیدن ساردونیکس موجب سخنوری می‌شود. همچنین، رومیان باستان با تعویذ ساردونیکس که با مریخ، خدای جنگ حکاکی شده بود، وارد نبرد می‌شدند تا پیروزی را از آن خود کنند. در ایران باستان هم معتقد بودند که اونیکس به صرع کمک می‌کند.

در فرهنگ باستانی یونانیان و روم این باور وجود دارد که از اونیکس و ساردونیکس به عنوان سنگی برای طلسم در برابر رفتار دشمنان استفاده می‌کردند. اما چینی‌ها و عرب‌ها سنگ باباقوری را خیلی باخاصیت نمی‌دانستند. مثلاً در باور اعراب سنگ اونیکس (جزع) نماد نا‌شکیبایی است. در باور مردمان چین این سنگ نماد انرژی منفی است و افرادی که از طبقه اجتماعی پایینی بودند از آن استفاده می‌کردند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با خواص سنگ سیاه و قیمتی‌ترین سنگ‌های سیاه

انواع سنگ اونیکس

بد نیست بدانید که سنگ انیکس فقط در سیاه موجود نیست. این سنگ قیمتی به طور عمده در سه رنگ (یا ترکیبی از رنگ‌ها) وجود دارد: سیاه، سیاه و سفید و توسی و سفید. البته رنگ‌های دیگری نیز از اونیکس وجود دارد که می‌توان به رنگ‌های سبز یا اونیکس قرمز اشاره کرد. اما رایج‌ترین، معروف‌ترین و محبوب‌ترین رنگ این گوهر، سیاه است. لازم به اشاره است که در صنعت جواهر سازی سنگ اونیکس را به طور مصنوعی رنگ می‌کنند یا آن را حرارت می‌دهند تا ظاهری فریبنده‌تر و جلوه‌ای زیباتر پیدا کند.

سنگ باباغوری، عقیق سلیمانی، یا جَزْع یمانی را نیز نوعی اونیکس می‌دانند. این سنگ اغلب رگه‌هایی سفید و سیاه دارد. با اینکه برخی از سنگ‌های باباغوری طبیعی هستند اما بسیاری از آن‌ها را با رنگ کردن و لکه‌دار کردن عقیق تولید می‌کنند. در قدیم از سنگ باباغوری مهره‌ی مدور سیاه و سفیدی درست می‌کردند به شکل و رنگ چشم گوسفند مرده که برای دفع چشم زخم بر کودکان آویخته یا گاه برای زینت استفاده می‌کردند.

ساردونیکس نیز نوع دیگری از اونیکس قهوه‌ای است که راه‌راه‌های سفید دارد. رنگی قهوه‌ای مایل به قرمز ین سنگ ناشی از غلظت آهن موجود در آن است. نام گذاری ساردونیکس از دو کلمه سارد (به معنی قرمز) و اونیکس(Onyx) تشکیل شده است. سنگ ساردونیکس را می‌توان در کشورهایی نظیر برزیل، آلمان، روسیه، ایالات متحده و نوع مرغوبی از آن را در هندوستان یافت. نمونه‌های از این سنگ که محصول هندوستان است را در بازار ایران می‌توان دید.

خرید از گالری پرسته: دستبند چشم نظر

ماه‌های مربوط به سنگ قیمتی اونیکس

اونیکس، سنگ اصلی برای ماه تولد آذر، دی و بهمن است. متولدین این ماه‌های سال در صورت تمایل می‌توانند این سنگ را همراه داشته باشند و از خواص اونیکس بهره ببرند. همچنین همراه داشتن این سنگ به عنوان زیورآلاتی نظیر دستبند، گردنبند، پابند، انگشتر و … نیز باعث می‌شود که زیبایی بیشتری برای شما هنگام استفاده از آن داشته باشید.

بیشتر بخوانید: سنگ ماه تولد بهمن و خواصی که برای متولدین این ماه دارد

خواص سنگ انیکس

  • در باور عمومی کانی طبیعی اونیکس می‌تواند صاحبش را از چشم بد دور نگه دارد.
  • محافظت از امواج منفی و ایجاد تعادل در فرد از ویژگی‌های سنگ طبیعی اونیکس است.
  • در دوران باستان از این سنگ به عنوان از بین برنده‌ی جادوی سیاه استفاده می‌شده است.
  • نیروبخش و کاهش‌دهنده‌ی فشارهای روحی و عاطفی در افراد است؛ به خصوص در ورزشکارانی که تحت استرس قرار دارند.
  • سنگ اونیکس اعتماد به نفس و اطمینان خاطر را افزایش می‌دهد.
  • بهبود دهنده‌ی ناراحتی‌های گوش و اختلالات شنوایی است.
  • اونیکس سنگ قدرت است و موجب افزایش جسارت و تصمیم‌گیری می‌شود.
  • این گوهر برطرف‌کننده‌ی سستی و تنبلی است و نشاط و شادی را افزایش می‌دهد.
  • اونیکس در تقویت پوست، مو و ناخن تاثیر زیادی دارد.
  • به افراد دمدمی مزاج که قادر به تمرکز روی موضوع نیستند کمک می‌کند تا تمرکز کنند.
  • داشتن سنگ اونیکس همراه خانم‌های باردار باعث زایمان آسان می‌شود.

تشخیص سنگ اونیکس اصل

جدا از بحث وزنی و خواص اونیکس که برای تشخیص اصل بودن سنگ‌ها می‌توان تصور کرد، برای بررسی و تشخیص اصل بودن سنگ‌های اونیکس بهترین روش توجه به نوع تراش، بررسی سطح سنگ و شفافیت آن است. معمولاً سنگ غیر اصل دارای شکاف و رنگ کدر است.

برای تشخیص سنگ‌های اونیکس اصل موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

– سطح سنگ را بررسی کنید: برای مطمئن شدن از اصل بودن اونیکس باید سطح آن را مورد بررسی قرار دهید. بهترین سنگ‌های اونیکس باید به بهترین شکل پولیش شده باشند و جلا و درخشش سطحی بسیار زیادی داشته باشند. به زبان ساده‌تر، اونیکس اصل باید تقریباً شفاف به نظر برسد.همچنین باید توجه داشته باشید که این گوهر ارزشمند هیچ‌گونه ترک یا خراشی روی سطح خود نداشته باشد. پایه‌ی‌ طلایی که این سنگ روی آن سوار شده (رکاب) هم باید کاملاً تمیز و با کیفیت باشد.

– به پایه سنگ توجه کنید: از آنجا که قیمت سنگ جواهر اونیکس اغلب به طراحی طلایی که روی آن سوار شده، بستگی دارد. بهتر است هنگام خرید حتماً به پایه‌ی سنگ توجه داشته باشید. اگر سنگ درشت‌تر باشد ارزش بیشتری هم دارد اما این قیمت فقط به خود سنگ مربوط نیست و همان طور که گفتیم طراحی و جنس طلا در تعیین بهای آن نقش مهمی ایفا می‌کند.

– سنگ اونیکس را زیر نور زیاد بررسی کنید: در بسیاری از فروشگاه‌های طلا و جواهر، اغلب نورپردازی به گونه‌ای است که سنگ بهتر دیده شود. اما اگر فروشگاهی که قصد خرید از آن را دارید تاریک و کم‌نور باشد شما نمی‌توانید خراش یا کیفیت پایین سنگ را تشخیص دهید یا اگر حفره‌ای روی اونیکس وجود داشته باشد، قابل تشخیص نخواهد بود. به همین خاطر بسیار مهم است که پیش از خرید حتماً از فروشنده بخواهید تا نوری روشن کند تا همه‌ی سطوح سنگ را به دقت زیر نور بررسی کنید. پس از اطمینان از اصل و با کیفیت‌ بودن، آن را خریداری کنید.

خرید از گالری پرسته: دستبند چرم

– پیش از خرید قیمت‌ها را مقایسه کنید: پیش از خرید سنگ قیمتی اونیکس مهم است که قیمت و کیفیت آن را در چندین فروشگاه مختلف مورد بررسی قرار دهید. این نوع وقت گذاشتن کمک می‌کند تا بهترین سنگ را با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید.

عقیق سیاه را به جای اونیکس خریداری نکنید: اونیکس و عقیق سیاه بسیار به هم شباهت دارند. به همین دلیل اغلب افراد این دو سنگ را با هم اشتباه می‌گیرند. این شباهت تا حدی است که اگر آن‌ها را در کنار یکدیگر ببینید و تخصصی در زمینه شناخت سنگ‌های قیمتی نداشته باشید مطمئناً نمی‌توانید این دو سنگ را از یکدیگر تشخیص دهید. مهم‌ترین مشخصه‌ی ظاهری که تفاوت این دو سنگ را مشخص می‌کند، نوع نوار و باندهای موجود بر روی سنگ است. به این صورت که سنگ عقیق سیاه نوارهایی دوار و رو به مرکز دارد اما سنگ قیمتی اونیکس دارای نوارهای موازی است که به صورت مستقیم در جهت یکدیگر قرار دارند.

به طور کلی باید هنگام خرید حواستان را جمع کنید. ممکن است عقیق‌های بی‌کیفیت را به شکل و شمایل اونیکس رنگ‌آمیزی کنند و به اسم این گوهر به فروش برسانند. همچنین سنگ‌های دیگری نیز ممکن است از مواد و متریال‌های نرم و بی‌کیفیت به رنگ مشکی ساخته و به اسم اونیکس عرضه شوند. باید هنگام خرید این مسایل را مدنظر داشته باشید تا جواهر کم‌ارزشی را به جای اونیکس به شما نفروشند.

کلام آخر

در آخر هم بد نیست یک تعریف کوتاه و مختصر در مورد این سنگ‌اونیکس داشته باشیم. اونیکس در اصل یک کانی همانند مرمر، گرانیت یا کوارتز است. همان طور که در بالا هم گفتیم یک سنگ یمانی است. سنگ یمانی که عقیق سفید هم نام دارد به کوارتزهایی گفته می‌شود که بافت نهان‌بلور دارند. دلیل محبوبیت زیادشان هم این است که امکان حکاکی روی آنها زیاد است.

اونیکس سنگ بسیار زیبایی است که از آن در تهیه و ساخت انواع انگشتر طلا، گردنبند، دستبند و حتی سنجاق کروات استفاده می‌شود. ما هم در گالری پرسته زیورآلات ساخته شده از طلای ۱۸ عیار و سنگ‌اونیکس را عرضه می‌کنیم. شما می‌توانید انواع دستبند، گردنبند، گوشواره، انگشتر و النگوی طلا با نگین اونیکس را مشاهده و خریداری کنید.

خرید از گالری پرسته: دستبند کارتیر

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.