قیمت روز طلا: 3,300,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

طلای رزگلد یا روسی چیست و چه تفاوتی با طلای زرد دارد؟

0

طلای رزگلد یا طلای روسی مد جدیدی نیست اما تاریخچه آن هم نامعلوم است و مشخص نیست دقیقا از چه تاریخ و چه سالی ساخته و عرضه شده است. هر چه که باشد، در حال حاضر برترین برندهای طلا و جواهر در سراسر جهان سعی در عرضه‌ی مصنوعاتی به رنگ صورتی دارند؛ از کارتیه، و پیاژه، گرفته تا دیور و مونیکا وینادر، سعی می‌کنند بیشترین زیورآلات تولیدی‌شان به رنگ رزگلد باشد.

دلیلش این است که استفاده از رزگلد در صنعت طلا و جواهرسازی باعث درخشش بیشتر محصول می‌شود. این رنگ بسیار زنانه و لطیف است و هارمونی زیادی با تیپ‌های مختلف دارد. به همین خاطر برندهای مشهور زیادی از رزگلد در کالکشن‌های خود استفاده می‌کنند. برند کارتیه اولین بار در دهه ۱۹۲۰ میلادی از طلای روسی در کالکشن خود استفاده کرد. تیفانی نیز از دهه ۱۹۷۰ میلادی رزگلد را وارد کالکشن‌های خود کرد. 

البته نکته جالب این است که قدیمی‌ترین طلا رزگلد جهان به امپراتوری روسیه بر می‌گردد؛ که یک تخم‌مرغ صورتی از جنس طلاست و به عنوان طلای روسی نیز شهرت جهانی دارد. در واقع چون در اوایل قرن نوزدهم ، مردم روسیه از مس با رنگ رزگلد استفاده می‌کردند پس از آن به این فلز «طلا روسی» یا همان طلا روس گفته می‌شود.

حالا برای اینکه بدانید رزگلد چیست و چگونه ساخته می‌شود و رنگ صورتی آن از کجا می‌آید، تا انتهای این مطلب با گالری پرسته همراه باشید.

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا

طلای رزگلد

طلای رزگلد چیست؟

رزگلد نوعی آلیاژ است که از ترکیب طلای خالص با مس و مقدار کمی نقره ساخته می‌شود. طلای خالص بسیار نرم است و به همین خاطر به آن فلزات دیگری اضافه می‌کنند که قابلیت شکل‌گرفتن پیدا کند و بتوان از آن استفاده کرد. ترکیب فلزات در این آلیاژ متفاوت است. اما به صورت استاندارد، ۷۵ درصد طلای خالص (به رنگ زرد)، ۲۱ درصد مس (قرمز) و ۴ درصد نقره (نقره‌ای) با هم ترکیب می‌شوند تا در نهایت طلای رزگلد ساخته شود.

رزگلد، در واقع طلای صورتی زیبا و چشم‌نواز است که دوام و استحکام بالایی نیز دارد. رنگ صورتی طلا از ترکیب طلای خالص و فلز مس به دست می‌آید. هر چه مقدار مس موجود در جواهر بیشتر باشد، قرمزی رزگلد بیشتر خواهد بود و برعکس. جذابیت رزگلد و دلیل اینکه بیشتر برندها در محصولات لوکس خود از آن استفاده می‌کنند این است که رنگ آن با رنگ پوست بدن انسان همخوانی زیادی دارد و بسیار زیباتر از طلای زرد خودش را نشان می‌دهد.

از آنجا که مس فلز مستحکمی است، وجود آن در زیورآلات رزگلد باعث می‌شود تا دوام زیاد و عمر طولانی‌تری نسبت به طلای زرد داشته باشند.

امروزه بیشتر طراحان طلا و جواهر سعی می‌کنند در ساخت انواع ساعت یا دیگر مصنوعات طلایی از رزگلد استفاده کنند زیرا این رنگ از محبوبیت بیشتری بین مردم برخوردار است.

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که برخی از مردم از عبارت «طلای رز گلد خالص» استفاده می‌کنند. اما این درست نیست. در واقعیت ما طلای قرمز خالص نداریم زیرا رز گلد یک «آلیاژ» است. یعنی از ترکیب دو یا سه فلز ساخته می‌شود. هر چه خلوصِ طلای مصنوعات رز گلد بیشتر باشد، رنگ صورتی آنها کمتر خواهد بود. به این خاطر که مس کمتری در ساخت آن استفاده شده است. بنابراین چیزی به نام طلای رز گلد خالص نداریم.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

طلای رزگلد

 

عیار طلای رزگلد چند است؟

عیار طلا به طور کلی به ‏درجه خلوص طلایی گفته می‌شود که جواهرات استفاده می‌شود. یعنی در واقع «عیار» واحد اندازه‌گیری خلوص آلیاژهای طلا و دیگر فلزات گرانبهاست. اما از آنجا که  طلا ذاتا فلزی نرم است معمولا آن را با فلزهای دیگر همچون مس، نقره، پلاتین و نیکل آلیاژ می‌كنند.

در چنین حالتی، هر چه میزان سایر فلزات در مصنوع طلا بیشتر باشد، عیار پایین‌تر و قیمت ‏آن کمتر است. اگر میزان طلا بیشتر و فلزات دیگر کم باشد، عیار بالاتر است و ارزش بیشتر دارد. بنابراین، بالا بودن عیار طلا مساوی است با خلوص بیشتر طلا و بیشتر بودن قیمت آن.

به طور کلی، عیار رز گلد مثل عیار طلای معمولی است و در انواع متفاوت عرضه می‌شود. میزان عیار هر دو طلای زرد و طلاهای رنگی با هم برابر است. یعنی طلای ۱۴ عیار زرد و طلای ۱۴ عیار رزگلد هر دو خلوص یکسانی دارند و حاوی ۵۸.۳ درصد طلا هستند.

به زبان ساده‌تر، هر چه عیار طلای رزگلد پایین‌تر باشد، یعنی مس موجود در آن بیشتر است. به طور مثال، در طلای زرد ۱۸ عیار، به طور معمول از ترکیب ۷۵ درصد فلز طلا + ۱۵ درصد فلز مس + ۱۰ درصد فلز نقره استفاده می‌شود. فرمول ساخت طلا رزگلد ۱۸ عیار  نیز به شرح زیر است:

  • طلای صورتی:  ۷۵ درصد طلا + ۲۰ درصد مس + ۵ درصد نقره
  • رزگلد ۱۸ عیار: ۷۵ درصد طلای خالص + ۲۲.۵ درصد مس + ۲.۷۵ درصد نقره
  • طلای قرمز ۱۸ عیار: ۷۵ درصد طلای خالص + ۲۵ درصد مس

طلای رزگلد

خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا

روش ساخت طلای رزگلد به چه صورت است؟

وقتی مس و کمی تقره با طلا آلیاژ می‌شوند، طلا رنگ صورتی به خود می‌گیرد که به آن رزگلد می‌گویند. عدد یا فرمول مشخصی برای ترکیب مس و طلا به‌منظور ساخت و تهیه رزگلد وجود ندارد. اما به صورت استاندارد، ۷۵ درصد طلای خالص (به رنگ زرد)، ۲۱ درصد مس (قرمز) و ۴ درصد نقره (نقره‌ای) با هم ترکیب می‌شوند تا در نهایت طلای رزگلد ساخته شود.

 

انواع طلای رزگلد یا روسی چگونه ساخته می‌شوند؟

اول بگوییم که طلای روسی یک نام تجاری است که به رز گلد داده شده است. دلیلش هم این است که مس رزگلد را نخستین بار در قرن ۱۹ میلادی مردم روسیه استفاده می‌کردند. پس از آن به این فلز «طلا روسی» گفته شد.

انواع رزگلد هم به ترکیب مس با طلا مربوط است و از صورتی تا قرمز تنوع دارد. در بالا هم توضیح دادیم، هر چه رنگ صورتی طلا پررنگ‌تر و محسوس‌تر باشد، یعنی مس بیشتری در ساخت آن استفاده شده است. مثلا در طلای صورتی از ۷۵ درصد طلای زرد، بعلاوه‌ی ۲۰ درصد مس و ۵ درصد نقره استفاده می‌شود تا زیورالات طلا رنگ صورتی ملیحی پیدا کنند. اما اگر قرار باشد طلا قرمز شود، درصد بیشتری از مس به طلا آلیاژ می‌شود.

طلای رزگلد

 

تفاوت طلای زرد و رزگلد چیست؟

طلای زرد ۱۸ عیار به طور معمول از ترکیب ۷۵ درصد فلز طلا + ۱۵ درصد فلز مس + ۱۰ درصد فلز نقره ساخته می‌شود. اما در طلای رزگلد، میزان مس مصرفی بیشتر است و در نتیجه طلا رنگ رزگلد به خود می‌گیرد.

یعنی تفاوت طلای زرد و رزگلد در میزان مس موجود در هر کدام از مصنوعات طلاست.

خرید از گالری پرسته: انگشتر طلا

طلای تاج (Crown) به چه معنی است؟

به طلایی رزگلدی که ۲۲ عیار باشد طلای تاج (Crown) هم گفته می‌شود. درصد خلوص این مصنوعات طلا بیش از ۹۱ درصد است.  در گذشته برای ساخت انواع سکه‌های رایج در کشور انگلستان از طلای تاج استفاده می‌شد.

طلای رزگلد

 

سخن پایانی

اگر از طرفداران طلای رنگی و مخصوصا رزگلد هستید باید بدانید که فروشگاه آنلاین طلای دست‌ساز پرسته، تقریبا بیشتر محصولات خود را به صورت رزگلد نیز عرضه می‌کند. از جمله می‌توان به النگو، گردنبند، دستبند طلا، گوشواره، آویز طلا و …. اشاره کرد. تمامی این مصنوعات، با طلای ۱۸ عیار ساخته می‌شوند و تنوع قیمت آنها نیز بسیار زیاد است. زنانه، مردانه و بچگانه نیز دارند که می‌توانید بر اساس سلیقه و نیاز خود هر مدلی که دوست دارید را سفارش دهید.

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.