قیمت روز طلا: 3,270,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

آیا سنگ ماه تولدتان را می‌شناسید؟

0

سنگ ماه تولد شما چیست؟ سنگ‌های ماه تولد و رنگ‌های جذاب هر کدام از آنها با ویژگی‌های ماه تولد هر فرد ارتباط مستقیمی دارند. به طوری که می‌گویند سنگ تولد می‌تواند روی جسم و روح فردی که از آن استفاده می‌کند، تاثیرگذار باشد. اغلب ایت اثرات هم مثبت است و جنبه‌ی درمانی دارد.

به همین خاطر است که در طول تاریخ، بسیاری از مردم در گوشه‌وکنار جهان از این سنگ‌های قیمتی برای هدیه دادن به عزیزان خود استفاده می‌کنند. با این بهانه، ما در این مطلب از بلاگ گالری پرسته می‌خواهیم به شما توضیح دهیم که اساسا سنگ ماه تولد چیست؟ مبدا و خاستگاه اصلی این سنگ‌ها کجاست؟ چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ همچنین قصد داریم ویژگی‌های خاص هر کدام از این سنگ‌ها را برایتان توضیح خواهیم داد.

نگاهی کلی به تمام سنگ های ماه تولد و دلیل نامگذاری آنها

سنگ های ماه تولد همان‌طور که از نامشان پیداست به ماه تولد هر فرد مربوط است. اما شاید برای شما هم سوال باشد که آیا سنگ‌ ماه تولد «سنگ‌قیمتی» است یا «کانی»؟

برای اینکه با جنس دقیق و درست سنگ‌تولد آشنا شوید بهتراست اول فرق بین کانی و سنگ‌قیمتی را بدانید.

کانی چیست؟

یک ماده طبیعی و جامد که ترکیب شیمیایی نسبتا ثابتی دارد و در ترکیب سنگ‌های پوسته زمین یافت می‌شود. فرمول شیمیایی و ساختمان اتمی کانی کاملا مشخص است و کوچک‌ترین جز از یک ماده معدنی به‌حساب می‌آید. به کانی، «سنگ معدن» هم می‌گویند زیرا به‌طور طبیعی از معدن به دست می‌آید. بنابراین، موادی مانند مروارید، صدف، استخوان، عاج و بسیاری مواد دیگر که جان‌داران می‌سازند، کانی نیستند. شیشه و چینی که انسان می‌سازد هم کانی به‌شمار نمی‌رود.

سنگ‌قیمتی (گوهر) چیست؟

یک تکه بلور معدنی برش‌خورده است که از آن به عنوان جواهر استفاده می‌شود. از زمان باستان، استفاده از گوهر نماد ثروت بوده و زنان از زیورهایی همچون صدف و سنگ برای جلب توجه مردان و تحسین آنها استفاده می‌کردند. گفته می‌شود سنگ‌قیمتی به اندازه ۷ هزار سال قدمت دارد. در دوران باستان مردم بر این اعتقاد بودند که سنگ‌های قیمتی خاصیت سحر و جادو هم دارند و به همین خاطر از آن به عنوان طلسم استفاده می‌کردند. آنها بر این باور بودند کسی که طلسم همراه دارد، شیاطین، بیماری‌ها و دیگر رویدادهای ناخوشایند را از خود دور کند و تندرستی و خوشبختی برای خودش به ارمغان بیاورد. مثلا در گذشته بر این باور بودند سنگ عقیق انسان را در برابر گزیدن رتیل و برق زدگی، محفوظ نگه می‌دارد. یا مثلا اگر کسی سنگ لاجوردی با خود داشته باشد، از حمله و نیش مار و افعی مصون می‌ماند.

از قرن ۱۹ میلادی هم بشر شروع کرد به مشخص کردن زادروز هر انسان با جواهر ویژه آن ستاره از مجموعه ستارگان. از آن زمان بشر بر این باور بوده که هر شخصی، به وسیله نگین جواهر ماه تولدش پشتیبانی می‌شود.

خرید از گالری پرسته: دستبند سنگی زنانه

 

با این تفاسیر، در پاسخ به این سوال که آیا سنگ‌تولد «سنگ‌قیمتی» است یا «کانی»؟ باید گفت برخی از سنگ‌‌های تولد، بر اساس تعاریف تکنیکال، کانی هستند. اما مثلا مروارید کانی بشمار نمی‌رود زیرا توسط جانداران تولید می‌شود.

تاریخچه پیدایش سنگ ماه‌ها

تاریخچه و قدمت این سنگ‌ها به کتاب‌های مقدس ادیان پیش از اسلام باز می‌گردد. در کتاب «خروج» یهودی‌ها به صفحه‌ی مقدسی به نام «حوشن» یا «جوشن» اشاره شده است که جنسش از کتان بوده و روی آن ۱۲ سنگ قیمتی کار شده است که هر کدام نمادی بر ۱۲ قبیله یهودی‌ها در آن زمان بوده. تمامی سنگ‌های کار شده روی این جوشن شامل زمرد، یاقوت کبود، الماس، توپاز، لعل قرمز، ساردیوس (عقیق سر)، عقیق (آگات)، آمیتیست (یاقوت ارغوانی/ لعل بنفش)، اونیکس (سنگ باباقوری)، جسپر (کوارتز سبز)، بریل (یاقوت کبود) بوده‌اند.

حالا این سوال پیش می‌آید که چگونه این ۱۲ سنگ که برای قبایل آن زمان بودند، امروزه به عنوان سنگ‌ ماه تولد مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

با نگاهی به تاریخ قرن‌های اول و پنجم پیش از میلاد مسیح، به دو پژوهشگری به نام‌های « یوسف فلاوی» و «ژِروم قدیس» می‌رسیم که هر دو معتقد بودند سنگ‌های قیمتی کار شده روی جوشن، نمادی از زودیاک (منطقه البروج) هستند. زودیاک یک دایره‌ی فرضی در آسمان است که از دید ساکنان زمین، این طور به نظر می‌رسد که خورشید در مدت یک سال این دایره را طی می‌کند.

در زمان باستان این‌طور تصویر می‌شد که هر انسانی باید هر ۱۲ سنگ ماه تولد را داشته باشد و هر کدام را در همان ماه مربوطه استفاده کند. اما از قرن ۱۸ میلادی به بعد، این طرز فکر تغییر کرد و تاجران جواهرات بر این اساس بازاریابی می‌کردند که هر سنگ‌ ماه تولد برای متولدین همان ماه بسیار خوش‌یمن است و خواص زیادی هم برای سلامت روحی و جسمی هر فردی دارد.

در سال ۱۹۱۲ میلادی، سازمان ملی جواهرسازان ایالت متحده آمریکا این عقیده را ثبت کردند. از آن زمان تاکنون ۱۲ سنگ برای ۱۲ ماه سال مشخص شده است. البته برخی از کمپانی‌های سازنده طلا و جواهر سعی می‌کنند تا جواهرات خود را در میان این سنگ‌های قیمتی جا کنند تا بتوانند بدین واسطه فروش خود را افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: نماد و عنصر ماه تولد خرداد

سنگ مربوط به هر ماه

حالا بعد از آشنایی با تاریخچه و مبدا اصلی سنگ‌تولد دیگر وقتش رسیده تا سراغ هر ماه تولد برویم و سنگ مخصوص به آن را معرفی کنیم.

سنگ ماه تولد فروردین (آوریل): الماس

  • معنای سنگ کوارتز: شجاعت و دلیری
  • رنگ: شفاف

الماس یكی‌ از گرانبهاترین‌ سنگ‌های‌ روی‌ كره‌ زمین‌ است‌ كه‌ از فراوان‌‌ترین‌ عنصر موجود – یعنی‌ كربن‌ – ساخته‌ شده‌ و سخت‌‌ترین‌ ماده‌ را تشكیل‌ می‌دهد. به دلیل‌ درخشش‌ بسیار زیاد الماس در قرون‌ و اعصار گذشته‌ برای‌ تزیین‌ مجسمه‌‌ها و بت‌‌ها از این سنگ به وفور استفاده‌ می‌‌شده.

الماس طبیعی از کربن خالص و طی میلیون‌ها سال تحت فشار و حرارت بالا در اعماق زمین بوجود می‌آید. در بین جامدات در دمای ۲۵ درجه بالاترین رسانایی گرمایی را دارد. الماس در طبیعت به رنگ‌های سفید روشن، آبی، زرد، نارنجی روشن، قهوه‌ای و سیاه پیدا می‌شود. این سنگ شاخص بازتابش بسیار بالایی دارد. این سنگ توانایی انتقال طیف نوری مادون قرمز تا ماورای بنفش را داراست.

خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا

 

دلیل انتخاب سنگ تولد فروردین

در گذشته‌های بسیار دور برخی از مردم الماس را منشاء شجاعت‌ و دلیری‌ می‌دانستند و همراه داشتن آن را دلیل خوشبختی می‌پنداشتند. حتی در قدیم از پودر الماس‌ به ‌عنوان‌ دارو استفاده می‌کردند. همچنین جالب است بدانید که بر اساس افسانه‌های تاریخی، الماس منشا بسیاری از جنگ‌ها بوده است. از جمله می‌توان به انقلاب‌ فرانسه‌ اشاره کرد که گفته می‌شود لویی‌ پانزدهم‌ به خاطر سفارش‌ یك‌ گردنبند برلیان‌ برای‌ معشوقه‌ خود، خشم‌ مردم‌ فقیر را برانگیخت. یا مثلا شاه‌ شجاع‌ افغان‌ به ‌خاطر الماس‌ كوه نور از هر دو چشم‌ نابینا شد و مورد شكنجه‌‌های شدید قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: هرآنچه باید درباره انواع الماس و برش‌های آن بدانید

سنگ تولد اردیبهشت (می): زمرد

  • معنای سنگ زمرد: امید
  • رنگ: سبز تیره

زمرد یکی از خاص‌ترین سنگ‌های قیمتی در جهان است. به این خاطر که سطح این سنگ در برابر هرگونه خراشی بسیار مقاوم است اما بلورهای آن ممکن است در اثر فشردگی شکسته شوند و ترک‌هایی در ساختار سنگ ایجاد کنند. به همین دلیل است که زمردهایی که هیچ ترکی در ساختارشان نیست (یا حداقل با چشم دیده نمی‌شود) را به عنوان زمرد بی‌عیب و خالص معرفی می‌کنند. کلمه زمرد از واژه‌های لاتین esmaralda و esmaraldus گرفته شده است که به معنی «جواهر سبز رنگ» است. این نام کاملا شایسته زمرد است زیرا یک سبز بسیار زیبایی دارد که همه نگاه‌ها را می‌تواند به خودش جذب کند.

بیشتر بخوانید: نماد و عنصر ماه تولد اردیبهشت

جواهراتی که سنگ زمرد دارند برای هدیه دادن به افرادی مناسب است که می‌خواهید به آنها یادآوری کنید زمستان تا ابد نمی‌ماند و پایان شب سیه، سپید است! یا به کسانی هدیه دهید که لازم است فصل تازه‌ای در زندگی خود را آغاز کنند.

دلیل انتخاب سنگ تولد اردیبهشت

با فصل بهار، روح بانشاط طبیعت و عشق بادوام و ماندگار ارتباطی تنگاتنگ دارد. مردم دوران باستان بر این عقیده بودند که گوهر زمرد برای صاحب خود پاکدامنی و نجابت به ارمغان می‌آورد و او را از ارواح شیطانی و پلید مصون نگه می‌دارد. در یونان باستان، زمرد از سنگ‌های بسیار مورد احترام بوده اما در منطقه روم آن چنان مورد توجه قرار نمی‌گرفت و به ندرت کاربرد پیدا می‌کرد. اهمیت زمرد در عهد باستان آن چنان است که نامش در کتاب آسمانی قوم یهود، تورات مقدس، هم آمده و در آن، زمرد را یکی از سنگ‌های زیربنای شهر بیت‌المقدس معرفی کرده است. از همین روست که زمرد در نظر قوم بنی اسرائیل ارج و قرب خاصی دارد.

بیشتر بخوانید: تشخیص زمرد اصل؛ چگونه زمرد اصل را از بدل تشخیص دهیم؟

سنگ ماه تولد خرداد (ژوئن): مروارید

  • معنای سنگ مروارید: پاکی و عفاف
  • رنگ: سفید

سنگ ماه تولد خرداد (۲۲ مه تا ۲۱ ژوئن)، برج جوزا مروارید است. درجه سختی و استحکام مروارید ۲/۵ تا ۳/۵ است و ترکیب شیمیایی آن شامل حدود ۹۰ درصد کربنات کلسیم و ۱۰ درصد آب و مواد آلی است. هر اندازه که مروارید درشت‌تر و گرد‌تر باشد، کیفیت و دوام آن بیشتر خواهد بود. همچنین مروارید اصل دارای رنگ روشن است و تیره و مات نیست.

مروارید را می‌توان یکی از با ارزش‌ترین سنگ‌های قیمتی در تمامی اعصار بشمار آورد. از زمان یونان باستان از این سنگ برای زینت استفاده می‌شده‌ است. حتی در قرن شانزده میلادی، انگلستان را «عصر مروارید» می‌نامیدند زیرا در آن زمان، این سنگ گرانبها از جایگاه خاص و منحصربه‌فردی در این کشور برخوردار بود.

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا

 

دلیل انتخاب سنگ تولد خرداد

در دوران باستان، مروارید نماد ماه بود و ویژگی‌های جادویی به آن نسبت می‌دادند. البته چینی‌های قدیم این سنگ گرانبها را طلسم ضد آتش و ضد اژدها می‌دانستند و جوامع دیگری نیز در دنیا وجود داشت که مروارید را نماد پاکی و عفاف بشمار می‌آوردند. این سنگ همچنین دارای نیروی حیات‌بخش است. این گوهر به داروی جادویی سودمند شهرت دارد. ضمن جلوگیری از اضطراب، افسردگی و تغیرات ناگهانی اخلاق را نیز از بین می‌برد و موجب لطافت روحی و تقویت خلاقیت می‌شود. در سنگ درمانی از مروارید برای درمان بیماری‌های معده، قلب، جگر، جنون، بواسیر و یرقان استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: با سنگ ماه تولد خرداد و خواص آن آشنا شوید (لینک شود)

 

سنگ تولد تیر (جولای): روبی (یاقوت سرخ)

  • معنای سنگ یاقوت قرمز: زندگی و قدرت فیزیکی
  • رنگ: قرمز

رنگ قرمز موجود در روبی نیز به خاطر کروم موجود در این سنگ‌قیمتی است. وقتی مقدار کروم در روبی کم باشد، رنگ آن صورتی می‌شود و به عنوان «یاقوت صورتی» در بازار عرضه می‌شود. درجه سختی روبی (یاقوت) با الماس قابل مقایسه است. این سنگ درجه سختی ۹ در مقیاس مو دارد. یعنی از بیشتر سنگ‌های جواهر سخت‌تر و مستحکم‌تر است. این محکم بودن باعث می‌شود تا این سنگ را روی انگشتر سوار کنند زیرا به راحتی شکسته نمی‌شود.

دلیل انتخاب سنگ تولد تیر

از جذابیت‌های روبی این است که نور طبیعی را به خود جذب می‌کند و بعدا در نبود نور آن را بازتاب می‌دهد. با ارزش‌ترین یاقوت سرخ موجود در جهان به «روبی خون کبوتر» مشهور است که رنگ آن نه تنها قرمز بسیار تیره است، بلکه ته رنگی از آبی هم در آن دیده می‌شود که آن را دقیقا شبیه خون می‌کند. همین شباهت به خون سبب شده که روبی را نماد حیات و قدرت فیزیکی بدانند. سنگ روبی برای هدیه دادن به کسانی است که سرشار از حس زندگی هستند و به دنیای اطراف خود شادی و نشاط هدیه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: انواع سنگ های قیمتی و خواص آنها را بشناسید

 

سنگ تولد مرداد (آگوست): پریدوت (زبرجد)

  • معنای سنگ پریدوت: زیبایی
  • رنگ: سبز زیتونی

سنگ زبرجد همیشه رنگ سبز-زرد دارد و هر چه سبزی آن تیره‌تر باشد، ارزش و قیمت سنگ بیشتر خواهد بود. تیرگی موجود در رنگ زبرجد در نتیجه وجود آهن در بافت آن است. در اسناد باستانی آمده که یونانی‌های سنگ زبرجد را از جزیره‌ای در دریای سرخ استخراج کرده‌ بودند اما این مکان گم شده بود تا اینکه در سال ۱۹۰۰ دوباره پیدا شد. پس از آن سنگ‌های بزرگ‌تر، با رنگی تیره‌تر و تارتر از این منطقه به دست می‌آمد.

زبرجد (Peridot)، نوعی سنگ معدنی است که از ترکیب آهن و منیزیم تشکیل می‌شود. این سنگ به دلیل دارا بودن مقداری آهن، به رنگ زیبای سبز- زرد در طبیعت یافت می‌شود. این گوهر اغلب در سنگ‌های آتشفشانی بازالت به چشم می‌خورد. امروزه این سنگ در رنگ‌های سبز زیتونی، زرد مایل به سبز و زرد دیده می‌شود. سختی سنگ زبرجد در بین ۶. ۵ تا ۷ است. درخشش سنگ پریدوت مانند شیشه است و در مقابل اسید سولفوریک تجزیه می‌شود.

خرید از گالری پرسته: گردنبند سنگی زنانه

 

دلیل انتخاب سنگ تولد مرداد

یکی از ویژگی‌های بسیار خاص سنگ peridot این است که زیر هر دو نور طبیعی و نور مصنوعی دقیقا یک رنگ دارد. این باعث می‌شود تا این سنگ در شب هم درخشش کامل و زیبای یداشته باشد. مخصوصا در فرهنگ مصر باستان از زبرجد به وفور استفاده می‌شد. امروزه با هدیه دادن جواهری با نگین پریدوت در واقع به طرف مقابل می‌گویید که او بدون توجه به شرایط و همیشه و مداوم روشن‌کننده محفل است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سنگ ماه تولد مرداد و خواص آن

سنگ ماه تولد شهریور (سپتامبر) یاقوت کبود

  • معنای سنگ یاقوت کبود: فرزانگی و دانایی
  • رنگ: آبی تیره

سنگ ماه تولد شهریور یعنی سفایر Sapphire دومین سنگ سخت بعد از الماس است که در طبیعت یافت می‌شود. درجه سختی یاقوت کبود ۹ است و ساختار کریستالی سه گوش دارد. به طوری که فقط الماس توان بریدن یاقوت کبود را دارد. سنگ یاقوت، در واقع کریستال اکسید آلومینیوم است که با گونه‌های مختلفی از مواد معدنی، رنگ‌های متفاوتی ایجاد می‌کند.

معادن بزرگ یاقوت کبود در واقع بازمانده رگه‌های آتشفشانی و دگرگون شده از گرانیت و مرمرند که در بستر رودها و دامنه کوه‌ها دچار هوا زدگی شده‌اند. مقادیر زیادی از این سنگ در برمه، تایلند، استرالیا، آمریکای شمالی، برزیل، کشمیر و افریقا یافت می‌شود.

دلیل انتخاب سنگ تولد شهریور

سنگ ماه تولد شهریور سمبل فرزانگی و دانایی است. به آن سنگ وفاداری، واقعیت و سنگ‌ خردمندان نیز گفته می‌شود. متولدین ماه شهریور می‌توانند برای درمان دردهای عصبی، دردهای روماتیسمی، سردردهای شدید، نقرس، دردهای مفصلی، قولنج، سوزش معده و دردهای شدید ازیاقوت کبود استفاده کنند. همچنین جهت از بین بردن ناراحتی‌های مزمن گوش و فک و سینوس‌های پیشانی نیز کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: هر‌آنچه باید درباره سنگ ماه تولد شهریور و خواص آن بدانید

 

سنگ تولد مهر (‏اکتبر): اوپال

  • معنای سنگ ‏اوپال: وفاداری‌ و امید
  • رنگ: ‏بی رنگ / چندرنگ

اوپال نام یک سنگ قیمتی است که نوعی از دی‌اکسید سیلیکون هیدرات آمورف محسوب می‌شود. Opal از نظر سنگ شناسی یک ماده معدنی به‌شمار می‌رود تا یک ماده کانی و این امر هم به خاطر شکل آمورفی آن است. از نام‌های دیگر اپال می‌توان به عین‌الهَر و عین‌الشمس اشاره کرد. این سنگ ممکن است بی‌رنگ باشد ولی در رنگ‌های سفید، آبی شیری، خاکستری، سرخ، زرد، سبز، قهوه‌ای و سیاه هم یافت می‌شود. البته کمیاب‌ترین گونه‌ی اپال، رنگ سرخ روی زمینه‌ی سیاه است.

دلیل انتخاب سنگ تولد مهر

اوپال‌ (OPAL) را در مشرق ‌زمین‌ سمبل‌ وفاداری‌ و امید می‌‌شناسند و استفاده‌ از آن‌ به‌ فرد حالتی‌ از تقدس‌ می‌‌دهد. عرب‌ها اعتقاد دارند این‌ سنگ‌ از بهشت‌ روی‌ زمین‌ افتاده‌؛ و ظاهراً حالت‌ نورانی‌ آن‌ باعث‌ به ‌وجود آمدن‌ این‌ باور شده‌ است. جالب است بدانید پوشیدن و استفاده مدوام از جواهری که نگین اوپال دارد باعث می‌شود تا این سنگ سالم‌تر و درخشان‌تر باقی بماند.

بیشتر بخوانید: معرفی سنگ اوپال، خواص درمانی و کاربرد آن در جواهرات

سنگ ماه تولد آبان (‏نوامبر): توپاز

  • معنای سنگ ‏توپاز: آتش
  • رنگ: آبی / ‏شیری

«توپاز» در واقع یک واژه سانسکریتی به معنی «آتش» است که به عنوان یک سنگ سخت و قیمتی در صنعت جواهرسازی کاربرد زیادی دارد؛ سنگی با رنگبندی گوناگون که اغلب به رنگ شیری روشن یافت می‌شود اما رنگ طلایی و زرد آن نیز در طبیعت وجود دارد. رنگ طلایی آن به «توپاز سلطنتی» مشهور است و قیمتی گران‌تر از بقیه رنگ‌ها دارد. به طور کلی باید بدانید که همه‌ی توپاز‌های آبی در اصل به رنگ شیری هستند که با قرار گرفتن در معرض اشعه‌های گاما یا الکترون به آبی تغییر رنگ می‌دهند.

دلیل انتخاب سنگ تولد آبان

مصری‌ها سنگ ماه تولد آبان را سمبل‌ خورشید می‌‌دانند. یونانی‌ها نیز معتقدند این‌ سنگ‌ به‌ انسان‌ نیرویی‌ خاص‌ می‌‌دهد و طلسم‌ و جادو را باطل‌ می ‌كند. در گذشته‌ بر این‌ باور بودند كه‌ اگر كسی‌ این‌ سنگ‌ را همراه‌ داشته‌ باشد از نظرها دور می‌‌ماند. رومی‌ها اعتقاد داشتند كه‌ توپاز هوش‌ و وفاداری‌ را افزایش‌ می ‌دهد. به‌ علاوه، آنها پودر این‌ سنگ‌ را در شربت‌ حل‌ می‌کردند و برای‌ درمان‌ خونریزی‌ و آسم‌ از آن‌ استفاده‌ می ‌كردند. از پودر آن‌ برای‌ درمان‌ و التیام‌ سوختگی‌ و زخم‌های‌ شدید نیز بهره‌ می‌‌بردند. حتی‌ در مواردی‌ به‌ عنوان‌ پادزهر استفاده‌ می‌‌شده‌ است.

بیشتر بخوانید: با سنگ ماه تولد آبان و خواص آن آشنا شوید


سنگ تولد ‏آذر (دسامبر): فیروزه

  • معنای سنگ ‏فیروزه: دوستی
  • رنگ: ‏فیروزه‌ای

این سنگ زیبا با رنگ آبی-سبز مات هزاران سال است که در فرهنگ‌های مختلف جهان مورد توجه و تحسین قرار دارد. فیروزه از ایران به دیگر نقاط جهان صادر شده و هنوز هم منبع اصلی این سنگ گرانبها در ایران، مصر، چین و جنوب غربی ایالت متحده آمریکا قرار دارد. درجه‌ی سختی فیروزه ۶ از ۱۰ در مقیاس موس است. بنابراین باید خیلی مراقب آن باشید تا مورد ضربه و اصابت قرار نگیرد چون سریع ترک بر می‌دارد. این سنگ در رنگ‌های سفید تا سبز کمرنگ در طبیعت یافت می‌شود و اغلب کدر و مات است. اما مدل‌های نیمه شفاف هم دارد.

دلیل انتخاب سنگ تولد آذر

دلیل اینکه فیروزه را به نماد دوستی می‌دانند این است که برای شکل‌گیری این سنگ، آلومینیوم و مس باید با هم همکاری کنند تا ماده معدنی جدیدی به نام فیروزه ساخته شود. به همین خاطر، این رابطه را به دوستی تعبیر کرده‌اند و فیروزه به نماد دوستی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: هر‌آنچه باید درباره سنگ ماه تولد آذر و خواص آن بدانید

 

سنگ ماه تولد دی (ژانویه): گارنت (لعل)

  • معنای سنگ گارنت: حمایت و محافظت از فرد
  • رنگ: قرمز تیره

گارنت سنگ ماه تولد دی ماه است. واژه «گارنت» از قرن ۱۴ میلادی قرض گرفته شده و به معنی «رنگ قرمز تیره» است. همچنین آن را به کلمه لاتین granatum ربط می‌دهند که به معنای «دانه»هایی همچون دانه‌های انار است.

از خواص ویژه و منحصربه‌فرد گارنت می‌توان به شاخص بالای انکسار نور اشاره کرد. به این معنی که با نگاه کردن به این سنگ قیمتی، این تصور ایجاد می‌شود که گارنت از خودش نور منتشر می‌کند. به همین خاطر است که اغلب اکتشاف‌کننده‌ها و گردشگران یک سنگ گارنت با خود می‌برند تا در شب از نور آن استفاده کنند.

دلیل انتخاب سنگ ماه تولد دی

اینکه گفته می‌شود گارنت خاصیت حمایت و محافظت از فرد را دارد به فرهنگ زمان باستان بر می‌گردد. در گذشته‌های دور، آزتک‌ها در آمریکای مرکزی و برخی از سربازهای قبایل آسیای شرقی اعتقاد داشتند اگر سنگ گارنت همراه خود داشته باشند از گزند دشمنان و شیاطین در امان خواهند ماند. بنابراین با توجه به اینکه گارنت می‌تواند فردی که آن را استفاده می‌کند را در امنیت کامل نگه دارد، توصیه می‌کنیم اگر فرد موردعلاقه‌تان متولد ماه ژانویه است برایش یک جواهر با سنگ گارنت بخرید تا بدین واسطه به او نشان دهید که تا چه اندازه امنیت او برایتان مهم است.

بیشتر بخوانید: سنگ ماه دی و چیزهایی که درباره آن نمی‌دانید


سنگ تولد بهمن (فوریه): آمیتیس (یاقوت ارغوانی)

  • معنای سنگ آمیتیست: عقل و خرد
  • رنگ: بنفش

آمیتیست نوعی کوارتز است که به خاطر رنگ بنفش بسیار زیبای خود و ساختار بلورهایش، محبوبیت زیادی دارد. از دوران مصر باستان تاکنون از این گوهر ارغوانی برای ساخت جواهرات و زیورآلات استفاده می‌شود. واژه آمیتیست از کلمه یونانی «amethystos» آمده است که به معنی «مست نبودن» است.

دلیل انتخاب سنگ تولد بهمن

بر اساس افسانه‌های یونانی، «دینیسوس» (خدای شراب و حاصلخیزی طبیعت)، وقتی یکی از موجودات فانی از پذیرایی او سرباز زد، از دست تمام انسان‌ها و موجدات فانی و خاکی خشمگین شد. به همین خاطر تصمیم گرفت اولین آدمی که سر راهش ظاهر می‌شود را تنبیه کند. دست بر قضا، اولین کسی که می‌بیند یک زن جوان به نام Amethystos بوده که در راه معبد برای پرستش الهه آرتمیس بوده است. وقتی آمتیستوس متوجه می‌شود که در دردسر افتاده، نزد خدای آرتمیس گریه و زاری می‌کند و آرتمیس هم او را به یک مجسمه سفید زیبا تبدیل می‌کند و به این ترتیب زندگی‌اش را نجات می‌دهد. دینیسوس که تحت تاثیر بی‌گناهی و معصومیت این مجسمه قرار می‌گیرد، در حرکتی برای نمایش پشیمانی و توبه، جام شراب خود را روی مجسمه سفید می‌ریزد و رنگ آن ارغوانی می‌شود.

این توبه دینیسوس باعث می‌شود تا انجمنی برای پرهیز و دوری از مست شدن شکل بگیرد. یونانی‌ها برای بهره گرفتن از قدرت سنگ آمیتیست، آن را روی لیوان‌های نوشیدنی خود نصب یا سنگ را در کیسه همراه خود حمل می‌کردند. امروزه این سنگ نماد خرد و منطق است و این باور وجود دارد که کسی که آمیتیست همراه خود داشته باشد از افراط و زیاده‌روی خودداری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: سنگ ماه تولد بهمن و خواصی که برای متولدین این ماه دارد


سنگ ماه تولد اسفند (مارس): آکوامارین

  • معنای سنگ آکوامارین: متانت، بزرگواری
  • رنگ: آبی (آبی متمایل به سبز)

آکوامارین عضو آبی‌رنگ خانواده Beryl است. رنگ آبی این سنگ قیمتی در نتیجه رسوب آهن در زمان شکل‌گیری سنگ است. آکوامارین اغلب در برزیل، سریلانکا و جنوب شرقی آسیا یافت می‌شود. اغلب مردم این گوهر را نمی‌شناسند اما باید بدانید آکوامارین بلورهای بسیار زیبایی دارد و رنگ آبی آن هر چه تیره‌تر و عمیق‌تر باشد، ارزش و قیمت سنگ هم بیشتر خواهد بود. به همین خاطر است که بسیاری از جواهرسازان از حرارت برای تیره کردن رنگ آکوامارین استفاده می‌کنند.

دلیل انتخاب سنگ تولد اسفند

رنگ زیبای این سنگ‌قیمتی یادآور وسعت دریا و آسمان است. بسیاری از دریانوردان همیشه یک سنگ آکوامارین همراه خود دارند و از خاصیت آرامش‌بخشی آن استفاده می‌کنند. آنها بر این عقیده هستند که این سنگ می‌تواند به خواب بهتر آنها کمک کند. به همین خاطر این جواهر را زیر بالش خود می‌گذارند. همچنین گفته می‌شود آکوامارین هرگونه سم و مسمومیت غذایی را از آنها دور می‌کند. به همین خاطر این سنگ را موقع غذا خوردن در جیب خود قرار می‌دهند.

از دیگر خواصی که برای آکوامارین قایل هستند این است که آرامش را به ازدواج زوجین تزریق می‌کند. به همین خاطر است که اغلب به تازه عروس‌ها سنگ آکوامارین هدیه می‌دهند. قرار دادن یک تکه آکوامارین در لیوانی از آب نوشیدنی و قرار دادن آن به مدت سه ساعت زیر نور ماه کامل و در صورت امکان در فضای باز، اکسیری آرامش دهنده و تصفیه کننده به دست می آید. سپس سنگ را از آب درآورده، آب را به منظور تصفیه سازی و تقویت روان بینی بنوشید.

بیشتر بخوانید: با سنگ ماه تولد اسفند و خواص آن آشنا شوید

کلام آخر

در این مطلب هر‌آنچه باید درباره تمام سنگ های ماه تولد و خواص آنها بدانید را برایتان توضیح دادیم و گفتیم که اصلی‌ترین سنگ هر ماه تولد چیست. لازم است شاره کنیم که هر ماه تولد فقط یک سنگ تولد ندارد و شامل گوهرهای دیگری نیز هست. اما سنگ‌هایی که در این مطلب معرفی شده‌اند، سنگ‌های اصلی آن ماه هستند.

ما در گالری پرسته انواع انگشتر، دستبند، گردنبند و گوشواره طلا با اکثر این سنگ‌ها را عرضه می‌کنیم. بنابراین می‌توانید برای بهره بردن از خواص این سنگ‌های قیمتی محصولات دست‌ساز این مجموعه را انتخاب و خریداری کنید.


در آخر هم یادآوری کنیم، برای آشنایی با روش‌های سفارش آنلاین طلا از گالری پرسته، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید. هدف ما، جلب رضایت شماست.

منبع: gemsociety

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.