قیمت روز طلا: 3,730,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

سنگ اوپال (عقیق) نماد چیست؟

0

سنگ اوپال

وقتی سخن از سنگ‌های جواهر قیمتی به میان می‌آید، سنگ اوپال (Opal) یا عقیق مثل سنگ‌های قیمتی چندان سابقه درخشانی ندارد. با این که عقیق مانند الماس یک سنگ گران‌قیمت نیست اما بدون شک زیبایی‌اش دست کمی از آن ندارد و قرن‌هاست در جواهرات و زیورآلات مختلف زنانه و مردانه به کار می‌رود. نام این سنگ جواهر زیبا در متون فلاسفه قدیمی و دانشمندان دوران باستان، مانند پلینی در سال‌های ۲۳ تا ۷۹ پس از میلاد مسیح، به چشم می‌خورد.

رنگ عقیق

سنگ اوپال (عقیق) طیف رنگ بسیار وسیعی دارد. سفید و سبز رایج‌ترین رنگ‌های سنگ عقیق هستند و قرمز و سیاه نیز از نادرترین رنگ‌های این سنگ جواهر به شمار می‌روند.

خرید از گالری پرسته: گردنبند سنگی زنانه

سنگ ماه تولد

سنگ عقیق مخصوص متولدین ماه اکتبر (مهر) است. علاوه بر این، برای جشن سالگرد چهاردهم و هجدهم ازدواج نیز به کار می‌رود. با این که محبوبیت این سنگ زیبا در قرون وسطا رو به کاهش رفت اما هیچ وقت به طور کامل از بین نرفت.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سنگ ماه تولد مهر ؛ سنگ اوپال

سنگ اوپال (عقیق)

عقاید و باورهای عرفانی در مورد سنگ عقیق

سنگ عقیق در محافل عرفانی نماد امید، معصومیت و خلوص است و مفهوم قوی خوشبختی، فداکاری، صداقت و اعتماد را جلوه می‌دهد. همه این مفاهیم بر خلاف آن دوره خاصی از دلالت ضمنی تیره و تارتر این سنگ در گذشته ایجاد شده است.

خرید از گالری پرسته: دستبند سنگی زنانه

قدرت درمانگری و شفابخشی عقیق

برای آنهایی که به قدرت شفابخشی و درمانی سنگ‌ها اعتقاد دارند، عقیق سنگ خوبی برای برطرف کردن عفونت‌ها و بیماری‌های چشمی و همین طور بهبود فرایندهای درمانی دیگر به شمار می‌رود.

عقیق در محافل سری و محرمانه، زمانی که در یک برگ بو پیچیده شود و در دست نگه داشته شود، قدرت نامرئی شدن را را القا می‌کند. یونانیان بر این باورند که عقیق قدرت پیشگویی هم می‌دهد.

با این که احتمال کمی می‌رود این باورها حقیقت داشته باشند اما برخی از قابلیت‌های عرفانی این سنگ هستند که مهر تاییدی بر صحت داشتن این باورها می‌زند.

عقیق و شانس

سنگ اوپال (عقیق) در بیشتر تاریخ خود در زندگی بشر سنگ شانس شناخته می‌شده است.

مردم بر این باور هستند که یک عقیق برش خورده و پرداخت شده خاصیت سنگ‌های دیگر هم رنگ خود را دارد؛ مثلا عقیق آبی به یاقوت کبود شباهت دارد.

عقیق سنگ سختی برای کار کردن روی آن است و در زمان برش خوردن یا سوار شدن روی قطعه جواهر شما، ممکن است به راحتی ترک بخورد یا خرد شود. شکستن عقیق در فرایند تولید جواهرات نماد بدشانسی به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: راهنمای مراقبت و تمیز کردن سنگ اوپال

سنگ عقیق در اسطوره شناسی

عقیق در اسطوره شناسی یونان سنگ اشکی است که زئوس پس از شکست تایتان‌ها از چهره می‌زداید. این سنگ در افسانه‌های هندی قسمتی از الهه رنگین کمان است؛ یعنی بعد از این که او به دلیل پرهیز از روابط پیشرفته عاشقانه با دیگر خدایان تبدیل به سنگ شد.

افسانه‌های عربی می‌گویند بعد از جرقه‌های صاعقه، این سنگ از آسمان به زمین افتاده و برای همیشه آن آتش را در دل خود نگه داشته است.

همان طور که می‌دانید این سنگ بسیار زیباست و استفاده از آن در جواهرات نیز در سرتاسر دنیا رواج دارد. اما هرگز نمی‌توان گفت که عقیق سنگ پرحکایتی مثل سنگ‌های قیمتی نیست.

سوالات رایج در مورد اوپال (عقیق)

  1. بهترین روش نگهداری از سنگ اوپال چیست؟
    برای نگهداری درست و مطمئن اوپال، بهتر است آن را درون کیسه مخصوص جواهرات بگذارید. چند قطره آب روی سطح کیسه بپاشید. سپس آن را درون یک کیسه پلاستیکی بگذارید. جای اوپال باید مرطوب باشد.
  2. آیا اوپال سنگ سخت و محکمی است؟
    خیر به هیچ‌عنوان! درجه سختی سنگ اوپال ۶٫۵ در مقیاس موس است، یعنی سختی آن مشابه شیشه است. به همین خاطر باید حسابی مراقب این سنگ شکننده باشید.
  3. چه عواملی سبب شکستن یا آسیب دیدن سنگ جواهر اوپال می‌شود؟
    حدودا بین ۲ تا ۱۰ درصد حجم بیشتر اوپال‌ها را آب تشکیل داده است. به همین خاطر اگر آب خود را از دست بدهند و خشک شوند، ممکن است ترک بردارند. همچنین اگر اوپال در معرض تغییرات دمایی شدید قرار داشته باشد هم ممکن است بشکند یا ترک بردارد. بنابراین هرگز سنگ اوپال را از مکان خیلی سرد به مکان خیلی گرم و برعکس نبرید. هرگز اجازه ندهید اوپال در معرض گرما، شعله آتش، مواد شیمیایی و صابون قرار داشته باشد.

سعیده اکبری

منبع: jewelrynotes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.