قیمت روز طلا: 3,270,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

نگهداری از مروارید و نکات مهمی که درباره تمیز کردن آن باید بدانیم

0

نگهداری از مروارید اصول و قواعد خاصی دارد تا از ترک برداشتن، زرد شدن و شکستن این گوهر گرانبها جلوگیری شود. به همین دلیل ما در این مطلب علاوه بر معرفی کوتاه مروارید و توضیح در مور نحوه‌ی شکل‌گیری آن به توضیح نکاتی خواهیم پرداخت که برای نگهداری از انواع مروارید لازم است رعایت کنید. با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

نگاهی کلی به مروارید و انواع آن

مروارید را می‌توان یکی از باارزش‌ترین سنگ‌های قیمتی در تمامی اعصار به‌شمار آورد. از زمان یونان باستان از این سنگ برای زینت استفاده می‌شده‌ است. حتی در قرن شانزده میلادی، انگلستان را «عصر مروارید» می‌نامیدند زیرا در آن زمان، این سنگ گرانبها از جایگاه خاص و منحصربه‌فردی در این کشور برخوردار بود. در دوران باستان، مروارید نماد ماه بود و ویژگی‌های جادویی به آن نسبت می‌دادند. البته چینی‌های قدیم این سنگ گرانبها را طلسم ضد آتش و ضد اژدها می‌دانستند و جوامع دیگری نیز در دنیا وجود داشت که مروارید را نماد پاکی و عفاف بشمار می‌آوردند.

مشهورترین مروارید دنیا، یک مروارید سفید گلابی شکل موسوم به «لا پرگرینا» است که از آب‌های شور گرفته شده است و در قرن ۱۶ میلادی، شاهزاده اسپانیایی فیلیپ دوم آن را به همسرش ماری هدیه داد. در نهایت هم ریچارد برتون این مروارید را خریداری کرد و به الیزابت تیلور، بازیگر معروف هالیوودی هدیه کرد.

مروارید توسط جانور نرم‌تنی به نام صدف تولید می‌شود. به این صورت که، وقتی یک جسم خارجی مانند ذره‌ای شن یا یک موجود ریز دریایی وارد صدف می‌شود و با بدن نرم و حساس آنها تماس پیدا می‌کند، باعث تحریک و خارش بدن نرم‌تن می‌شود. جانور برای تسکین خود لایه‌هایی از جنس صدف خود به دور جسم خارجی ترشح می‌کند. این لایه‌های هم‌مرکز به تدریج به مروارید تبدیل می‌شوند.

خرید از گالری پرسته: انگشتر طلا

 

اندازه معمول و رایج مروارید اغلب بین ۷ تا ۹.۵ میلی‌متر است که به عنوان محبوب‌ترین سایز این سنگ قیمتی در نظر گرفته می‌شود. شکل مروارید تقریبا همیشه گرد و کره‌ای است. اما ممکن است به شکل‌های دیگر مثل گلابی یا اشکال نامنظم هم در طبیعت یافت شود. مروارید در رنگ‌های شرابی، خاکی، خاکستری مایل به سیاه، آبی و زرد هم در طبیعت یافت می‌شوند.

برای آشنایی هر چه بیشتر با مروارید و انواع آن توصیه می‌کنیم مطلب خرید مروارید اصل و هر آنچه باید درباره آن بدانید را در بلاگ گالری پرسته مطالعه کنید. اما به صورت کلی باید بدانید که در صنعت جواهرسازی از دو نوع مروارید اصل و پرورشی استفاده می‌شوند. مروارید اصل که معلوم است از طببعت صید می‌شود. اما مدل‌های پرورشی در محیط‌های آزمایشگاهی تولید می‌شوند.

نگهداری از مروارید

درجه سختی مروارید ۲.۵ در مقیاس موس است. به این معنی که این سنگ بسیار نرم و شکننده است و در معرض خراش قرار دارد. اما با رعایت نکته‌هایی که در زیر نوشته‌ایم می‌توانید از جواهرات مرواریدی خود به خوبی مراقبت کرده و آنها را برای همیشه سالم نگه دارید.

دوام و مقاومت مروارید بد نیست اما گذشت زمان، خشک شدن و بعضا زیاد از حد سفید کردن آن در طول ساخت ممکن است سبب آسیب‌پذیری این جواهر بشود.

هرگز مصنوعات مروارید را درون آب خیس نکنید.  با مروارید اصل حمام یا استخر نروید زیرا این کار باعث ضعیف شدن بافت ابریشم می‌شود و در نهایت ممکن است به پاره شده رشته منجر شود.

مروارید را زیر تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید. در مکان‌هایی که دما بسیار بالاست همانند سونا هم از آنها استفاده نکنید.

اگر روی مروارید سرکه، آب میوه یا مواد شوینده ریخت، بلافاصله با یک دستمال مرطوب آن را تمیز و سپس با دستمال دیگری آن را خشک کنید.

مروارید، به شدت در برابر اسید، قلیا و رطوبت زیاد حساس است. برای حفظ درخشندگی این سنگ باید آن را از تماس با مواد آرایشی و بهداشتی، اسپری مو یا عطر دور نگه دارید.

خرید از گالری پرسته: گوشواره مروارید طلا

 

بهترین زمان استفاده از زیورآلات مروارید این است که بعد از پوشیدن همه لباس‌ها، آرایش کامل و استفاده از عطر و اسپری، آن را استفاده کنید.

اسید موجود در عرق بدن انسان، مروارید را از بین می‌برد و تخریب می‌کند. به همین دلیل سعی کنید از مروارید به‌گونه‌ای استفاده کنید که در تماس مستقیم با پوست شما نباشد.

هرگز مرواریدهای خود را با دیگر جواهرات در کنار هم نگهداری نکنید زیرا به‌راحتی خراش بر می‌دارند. حتی ممکن است سنگ‌های قیمتی به سطح مروارید آسیب وارد کند.

زیورآلات مروارید را درون کیسه‌های پلاستیکی نگذارید، بلکه همیشه آنها را درون جعبه یا پارچه ابریشمی که موقع فروش همراهشان عرضه می‌شود بپیچید تا سالم بمانند.

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا

 

هرگز مروارید را با شوینده‌های شیمیایی نشویید زیرا باعث از بین رفتن درخشندگی سطح مروارید خواهد شد. به‌ویژه شوینده‌هایی که سفیدکننده یا آمونیاک در خود دارند.

هرگز مروارید را در معرض حرارت زیاد قرار ندهید زیرا حاوی مواد طبیعی و آب است و دمای زیاد موجب ترک خوردن و شکستن آن می‌شود.

تمیز کردن مروارید

مروارید را نباید هرگز در دستگاه‌های اولتراسونیک یا تمیزکننده‌های بخاری قرار دهید. بهترین روش برای تمیز کردن مروارید، محلول آب ولرم و صابون ملایم است. پس از شست‌وشوی این سنگ حتما و سریعا آن را با پارچه نرم و بدون پرز خشک کنید.

بهترین روش نگهداری از مروارید این است که هر بار پس از مصرف، آن را با پارچه نرم و تمیز، خشک کنید. این باعث می‌شود تا عرق اضافی یا هرگونه مواد شیمیایی مثل عطر یا لوازم آرایشی از سطح آن پاک شود.

وقتی مروارید را برای مدت طولانی در جعبه می‌گذارید، دچار کم آبی می‌شود پس سعی کنید هر چند وقت یک بار از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: با سنگ ماه تولد خرداد و خواص آن آشنا شوید

نکات کلی در مورد مراقبت از مروارید

دمای زیاد می‌تواند سبب ترک برداشتن سطح مروارید، از بین رفتن رنگ آن و حتی شکستگی این سنگ شود.

مروارید به صورت کلی در برابر نور مقاوم است، اما گرمای حاصل از نور شدید باعث خشک شدن و از بین رفتن رطوبت مروارید می‌شود که نتیجه آن چیزی نیست چیز ترک برداشتن و مستعد شکستن بودن.

مروارید در مجاورت مواد شیمیایی و مواد اسیدی اگر قرار بگیرد حتما مشکلی پیدا خواهد کرد. یعنی اگر اسپری مو، عطر، ادکلن، وسایل آرایشی یا حتی عرق بدن با مروارید تماس پیدا کنند، سلامت این سنگ به خطر خواهد افتاد. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم، در صورت بروز چنین مشکلی حتما سریعا مروارید را بشویید و خشک کنید.

سنگ مروارید را به رنگ‌های مختلف رنگ می‌کنند. این تزئینات به مرور زمان از بین می‌روند اما اگر استفاده درستی داشته باشید، می‎توانید برای زمان طولانی‌تر از زیبایی این وسایل زینتی بهره بگیرید.

یکی از دلایل اصلی زرد شدن مروارید این است که به مرور زمان خشک می‌شود. اگر در محل نگهداری مروارید رطوبت و جریان هوا وجود نداشته باشد، ساختار ارگانیک آن تغییر می‌کند. وقتی در طول زمان مروارید خشک می‌شود، رنگ خود را از دست داده و رو به زردی می‌گذارد.

خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا

دلیل خشک شدن سنگ مروارید هم به نحوه نگهداری آن بستگی دارد. بیشتر مردم به اشتباه مروارید را در کیسه‌های پلاستیکی می‌گذارند و سپس در محلی نگهداری می‌کنند که هوا گرم و خشک است. همچنین خیلی دیر به دیر از جواهر مرواریدی خود استفاده می‌کنند. همه این عوامل دست در دست هم سبب زرد شدن مروارید می‌شود.

گردنبندهای مروارید هر چند سال یک بار باید باز شده و دوباره سرهم شوند. برای پیشگیری از ساییدگی بیشتر جواهرسازان دانه‌های مروارید را در نخ‌های ابریشمی به هم وصل می‌کنند.

سخن پایانی

دراین مطلب هر نکته‌ای که برای نگهداری از مروارید و تمیز کردن آن لازم است بدانید را توضیح دادیم. در آخر هم یادآوری کنیم که فروشگاه آنلاین طلای دست‌ساز پرسته، محصولات بسیار متنوعی از ترکیب طلا و مروارید دارد. از جمله می‌توان به گردنبند، دستبند طلا، گوشواره، آویز طلا و …. اشاره کرد. تمامی این مصنوعات، با طلای ۱۸ عیار ساخته می‌شوند و تنوع قیمت آنها نیز بسیار زیاد است. زنانه، مردانه و بچگانه نیز دارند که می‌توانید بر اساس سلیقه و نیاز خود هر مدلی که دوست دارید را سفارش دهید.


برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منبع: jewelrynotes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.