قیمت روز طلا: 3,270,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

راهنمای کامل خرید سنگ یشم اصل یا سنگ جید

0

سنگ یشم نامی آشنا برای بسیاری از مردم است؛ سنگی گرانبها به رنگ سبز. هزاران سال است که از یشم به عنوان سنگ خوش شانسی و خوش اقبالی استفاده می‌کنند. در فرهنگ چینی این سنگ را Yu می‌نامند به معنای «سنگ سلطنتی». یشم دو نوع مختلف دارد و ما در این مطلب قصد داریم پس از معرفی کوتاه این سنگ، نکته‌های ضروری برای خرید سنگ یشم اصل را برایتان توضیح دهیم. با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

سنگ یشم چیست و چه انواعی دارد؟

خلوص سنگ یشم هم از درجه سختی آن مشخص می‌شود. یشم در سه درجه A، B و C دسته‌بندی می‌شود. جید نوع A کاملا طبیعی است. این سنگ به هیچ عنوان تحت تغییرات ساختاری مصنوعی و آزمایشگاهی قرار نگرفته است و رنگ آن نیز کاملا خالص و طبیعی است. سنگ‌های با گرید B و C قیمت مناسب‌تری دارند اما در محیط آزمایشگاه تحت تغییرات شیمیایی قرار گرفته‌اند.

یشم دو نوع مختلف دارد. باید بدانید که شما یا یشم اعلی (jadeite) خریداری می‌کنید یا نفریت (nephrite). نفریت کم‌ارزش‌ترین نوع یشم است. یشم جدیت در رنگ‌های گوناگون موجود است. اما نفرایت فقط به رنگ‌های سبز، سفید و گاهی زرد و قرمز در طبیعت یافت می‌شود.

هنگام خرید یشم باید توجه داشته باشید که فروشنده سنگ نفریت را به جای جدیت به شما غالب نکند. ترکیبات معدنی این دو نوع یشم کاملا با هم فرق دارد؛ جدیت یک پیروکسین غنی از آلومینیوم است در حالی که نفرایت آمفیبول غنی از منیزیم است. اما به این دلیل که ظاهری شبیه به هم دارند فقط توسط کارشناس جواهر و با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی می‌توان جدیت (جادئیت) و نفریت را از هم تشخیص داد.

یشم اعلی (jadeite)

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

 

سنگ یشم اصل جادئیت

جادئیت (Jadeite) اشباع شده از سدیم و آلومینیوم است. این سنگ دارای سختی بین ۶/۵ تا ۷ است. تنوع رنگی آن بالا است و رنگ سبز آن از همه مشهورتر است. گران‌بهاترین جدیت‌ها در میانمار استخراج می‌شوند و سپس به صورت سالانه در مرکز بزرگ بازرگانی سنگ‌های قیمتی، یشم و مروارید واقع در رانگون خرید و فروش می‌شوند. هنگ‌کنگ یکی دیگر از مراکز تجاری این سنگ آسمانی به شمار می‌آید. یشم جادئیت بسیار سخت‌تر و متراکم‌تر از نفریت است. همچنین به دلیل کمیاب بودنش قیمت و ارزش بسیار بیشتری نیز نسبت به نفریت دارد.

 

نفریت (nephrite)

خرید سنگ یشم نفریت (nephrite)

نفریت (Nephrite) سختی بین ۶ تا ۶/۵ دارد و از جادئیت نرم‌تر است. در بسیاری از جواهرات و مصنوعات طلا از یشم نفریت استفاده می‌شود به این خاطر که قیمت پایینی دارد و هزینه ساخت آن کم است. این سنگ در ساخت اشیاء تزئینی و تراش حجمی مانند مجسمه‌های مذهبی بسیار کاربرد دارد. چین، روسیه، گواتمالا و نیوزلند صاحب غنی‌ترین ذخایر نفریت با کیفیت هستند.

چرا خوب است سنگ یشم اصل بخریم؟

سنگ یشم خواص زیادی برای روح و بدن دارد و بدلیل همین خواص، تقاضا برای آن زیاد است. یشم (جید) برای درمان بیماری‌های کلیوی بسیار مفید است. چینی‌ها در دوران باستان این سنگ را مقدس می‌دانستند و به همین خاطر آن را بین لب‌ها، سوراخ‌های گوش و بینی مرده قرار می‌دادند تا شیطان را از مرده دور نگه دارد. این سنگ برای مداوای تشنج، بیماری‌های ریه و پوست، تسهیل مشکلات دوران بارداری و زایمان و مداوای سردردهای مزمن و میگرن کاربرد زیادی دارد.

گفته می‌شود اگر یشم را در خانه یا محل کار بگذارید، نیروهای منفی را دور می‌کند و شادی و آرامش را در آن محیط جاری می‌کند. یشم همچنین برای مداوای مشکلات قلبی بسیار مناسب است و یبوست و نفخ را از بین می‌برد.

خرید از گالری پرسته: دستبند سنگی زنانه

 

چگونه سنگ یشم اصل را تشخیص دهیم؟

برای خرید و تشخیص سنگ یشم اصل باید نکاتی را مدنظر داشته باشید تا یشم بدلی یا مصنوعی را با قیمت سنگ اصل به شما نفروشند و بیشتر از قیمت واقعی برای خرید این گوهر هزینه نکنید.

به رنگ یشم توجه کنید

مصنوعات طلا و جواهراتی که با سنگ یشم ساخته شده باشند را در رنگ‌های گوناگونی می‌توان در بازار پیدا کرد. از رنگ سبز گرفته تا قرمز، بنفش، زرد، قهوه‌ای و حتی سیاه. سبز رایج‌ترین رنگ برای یشم است به طوری که حتی برای لباس و دیگر وسایل هم از واژه رنگ سبز یشمی استفاده می‌کنیم. هنگام خرید جواهر با یشم باید بدنبال مدلی باشید که رنگ تند و زیادی داشته باشد. جواهرات اصل و گران‌قیمت اغلب دارای رنگ سبز سیر و تیره هستند.

به بافت سنگ یشم اصل توجه کنید

سنگ یشم اصل هرگز یکدست و صاف نیست و روی آن شیارها و حباب‌هایی وجود دارد. هنگام خرید جید (یشم) حتما ترک‌ها و شیارهای سنگ را تحت بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید که سنگ اصل است. همچنین توصیه می‌کنیم از فروشگاه‌های معتبر یشم را خریداری کنید. شناسنامه و گواهی‌نامه سنگ را از فروشنده درخواست کنید. مطمئن شوید که کوارتز را رنگ نکرده باشند و به جای یشم به شما عرضه کنند.

دمای سنگ را تست کنید

یک روش ساده دیگر برای تشخیص یشم اصل این است که چند دقیقه آن را در دست نگه دارید. سنگ به خودی خود سرد است اما وقتی آن را چند دقیقه در دست بگیرید، گرم می‌شود. این نشانه اصل بودن یشم است.

سنگ یشم را با قیچی تست کنید

سنگ جید را همچنین می‌توانید با وسیله‌ی ساده‌ای همچون قیچی هم تست کنید. با قیچی تیز روی یشم خراش ایجاد کنید. اگر خراش سفید رنگ بعد از پاک کردن از بین رفت یعنی جید اصل است.

یشم اصل را با سوزن تست کنید

سوزن را مدتی زیر آب داغ نگه دارید. سپس نوک آن را به سطح یشم بکشید. اگر یشم اصل باشد، به هیچ عنوان خال برنمی‌دارد و سطحش به هیچ عنوان خراشیده نمی‌​شود.

قیمت سنگ یشم چقدر است؟

برای سنگ‌های یشم نمی‌توان قیمت واحدی را در نظر گرفت. انواع مختلف سنگ یشم وارداتی هستند. بنابراین نرخ روز ارز بر روی آن بسیار موثر است. همچنین میزان خالص بودن سنگ یشم خام، مقدار شفافیت و همچنین رنگ آن، تعیین‌کننده قیمت و ارزش است. این سنگ در نمونه‌های زیر در بازار موجود است:

  • سنگ یشم صابونی
  • سنگ یشم زرد
  • سنگ یشم قهوه‌ای
  • سنگ یشم لجنی
  • سنگ یشم سبز
خرید از گالری پرسته: گردنبند سنگی زنانه

 

هر کدام از رنگ‌های بالا دارای ویژگی‌ها و کاربردهای متعددی هستند. به طور مثال، یشم قهوه‌ای انرژی‌های منفی را دفع می‌کند و باعث آرامش می‌شود. مشهورترین و گران‌‌قیمت‌ترین نوع سنگ یشم، «امپریال» است که با رنگ سبز زمردی و شفافیت بسیار زیادش شناسایی می‌شود.

بهترین پایه برای سنگ یشم کدام است؟

سنگ یشم با توجه به رنگی که دارد اغلب مواقع در پایه‌هایی از جنس طلای زرد یا نقره استرلینگ جاگذاری می‌شود. این سنگ بهشتی را می‌توان در فرم‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های متنوع برش داده و استفاده کرد. برای یافتن بهترین پایه برای سنگ یشم بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

– هنگامی که قصد خرید طلایی دارید که چند سنگ یشم مختلف روی آن سوار شده، از همرنگ بودن همه سنگ‌ها مطمئن شوید.

– این رابه یاد داشته باشید که سنگ‌های شفاف و نیمه شفاف نسبت به مدل‌های تار ارزش بیشتری دارند. برای این منظور، هنگام خرید طلا با سنگ یشم آن را در مقابل نور بگیرید تا ببینید تار است یا شفاف!

خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا

 

– یشم‌هایی که بسیار خوب پرداخت شده‌اند و درخشش و جلای زیادی دارند برای دستبند و گردنبند گزینه‌های بهتری هستند.

– حتما سعی کنید که یشم به رنگ تیره خریداری کنید تا جلوه‌ی بیشتری روی طلا داشته باشد.

کلام آخر

ما در گالری پرسته انواع طلاهای دست‌سازبا سنگ‌های قیمتی عرضه می‌کنیم. یکی از این سنگ‌ها، یشم سبز است. اما جیدهای استفاده شده در دستبندها یا دیگر محصولات این مجموعه از نوع jadeite نیستند. به همین خاطر قیمت خیلی بالائی هم ندارند. به طور کلی، برای خرید سنگ یشم توصیه می‌کنیم وقت بگذارید و خلل و فرج‌های سنگ را مورد بررسی قرار دهید. بهتر است از جواهرفروش بخواهید تا ذره‌بینش را به شما بدهد تا کاملاً دقیق و کامل بتوانید شیارها، ترک‌ها و بافت سنگ را مشاهده کنید، تا سنگ اصل خریداری کنید.

 

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منابع: jewelrynotes و gemselect

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.