قیمت روز طلا: 3,350,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

برای خرید الماس صورتی به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

0

برای خرید الماس صورتی شما باید اول از همه اندازه و غنی بودن رنگ الماس را برآورد کنید. این دو فاکتور تعیین کننده‌ی قیمت الماس صورتی هستند. البته الماس‌های صورتی در ردیف نادرترین نمونه‌های الماس در جهان قرار دارند و در نتیجه قیمت الماس صورتی نیز به طور سرسام‌آوری بالاست. حالا برای اینکه بیشتر با این الماس خوش‌رنگ و زیبا آشنا شوید و دلیل صورتی بودنش را بدانید از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

الماس صورتی چیست؟

گفتیم که الماس صورتی (Pink diamond) یکی از انواع نادر الماس رنگی در جهان است که قیمت بالایی نیز دارد. رنگ الماس‌های صورتی، به‌میزان رنگ‌دانه‌های صورتی موجود در آن بستگی دارد. هر چقدر این ذرات رنگ بیش‌تری باشند، پررنگ‌تر دیده می‌شوند و در نتیجه جذابیت و قیمت بالاتری هم دارند. رنگ صورتی می‌تواند تحت تاثیر چهار رنگ دیگر (نارنجی، قرمز، زرشکی، قهوه‌ای و خاکستری) باشد. در واقع، به خاطر منحصر به‌فرد بودن هریک از عوامل تعدیل کننده، اصلیت بسیاری از الماس‌های صورتی را می‌توان با توجه به دوام و تغییر درجه رنگ صورتی آنها محاسبه کرد. مثلاً اکثر الماس‌های صورتی روشن یا متمایل به نارنجی به آفریقای جنوبی تعلق دارد و بیش‌تر الماس‌های صورتی مایل به زرشکی تیره، خاص استرالیاست و برزیل هستند.

الماس‌های صورتی حداقل از چهار منطقه به‌دست می‌آیند: هند، آفریقای جنوبی، برزیل و استرالیا. در حالل حاضر، به دلیل ذخایر باور نکردنی معدن آرگیلی Argyle این نوع الماس به «الماس گرانبها» شهرت دارد. از نظر تاریخی مهم‌ترین الماس صورتی آگرا Agra است. سنگی گرانبها و هندی که به گفته مورخان، قدمت آن به اواخر سال ۱۴۰۰ می‌رسد و وزن آن ۱۵/۲۸ قیراط است.

از میان تمامی الماس‌های دنیا فقط یک در یک‌میلیون سنگ الماس به رنگ صورتی است. الماس‌های صورتی همچون الماس‌های بی‌رنگ، بالاترین وضوح و کیفیت را دارند. شاید جالب باشد بدانید، در سال ۲۰۱۷ در هنگ کنگ یک الماس صورتی ۵۹.۶۰ قیراطی با قیمت نجومی ۷۱.۲ میلیون دلار به فروش رسید.

بیشتر بخوانید: انواع سنگ های قیمتی و خواص آنها را بشناسید

معیارهای خرید الماس صورتی اصل

رنگ الماس صورتی سه عنصر اصلی دارد که بر اساس آنها ارزیابی می‌شود:

  • رنگ
  • خلوص / اشباع رنگ
  • ته‌رنگ

رنگ

رنگ همان چیزی است که این الماس با آن تشخیص داده می‌شود؛ یعنی همان صورتی که دیده می‌شود. رنگ اولیه الماس صورتی، بدون شک صورتی است. اما رنگ دیگری نیز در این الماس وجود دارد.

به طور کلی، رنگ دوم سبب غلیظ‌‌تر به نظررسیدن رنگ صورتی سنگ می‌شود و تصور می‌شود که به این سنگ ارزش و بهای بیشتری می‌بخشد. به طوری که اگر رنگ دوم از این الماس گرفته شود، بهای آن با نزول بسیار زیادی مواجه خواهد بود. از ته‌رنگ‌های رایج در الماس صورتی می‌توان به بنفش، قهوه‌ای و نارنجی اشاره کرد. بنفش و نارنجی بسیار بیشتر از قهوه‌ای ارزش و بها دارند. ته‌رنگ‌های قهوه‌ای و زرد در این سنگِ قیمتی از محبوبیت کمتری برخوردار است. البته گفتنی است که تقریبا هیچ الماس صورتی که هیچ رنگ دومی در خود نداشته باشد در دنیا وجود ندارد و به همین خاطر اگر چنین الماسی یافت شود، با قیمت بسیار گران‌تر از بقیه مدل‌ها خرید و فروش خواهد شد.

بیشتر بخوانید: انواع رنگ‌های الماس؛ با ارزش‌ترین رنگ کدام است؟

خلوص / اشباع رنگ

همان طور که از نامش پیداست به میزان اشباع رنگ اشاره دارد. هر چه خلوص/اشباع رنگ الماس صورتی بیشتر باشد، ارزش و بهای آن نیز بالاتر خواهد بود. بنابراین، الماس‌هایی که صورتی تیره دارند بسیار گران‌قیمت‌تر از الماس‌هایی به رنگ صورتی کمرنگ هستند.

با ارزش‌ترین الماس صورتی جهان آنهایی هستند که رنگشان به قرمزی می‌زند. البته باید بدانید که این رنگ تقریبا نادر است و اگر وجود داشته باشد با قیمت‌های گزاف خرید و فروش می‌شود.

ته‌رنگ یا تُن‌رنگ

ته‌رنگ مشخص می‌کند که رنگ زیبای الماس تا چه اندازه روشن یا تیره است. اینکه چه ته‌رنگی را انتخاب کنید به سلیقه و هدف شما بستگی دارد. اما سنگ‌هایی که خیلی تیره یا خیلی روشن هستند بسیار کمتر از الماس‌هایی که رنگ متوسط و متعادل دارند، خریداری می‌شوند. الماس‌های صورتی را بر اساس دسته‌بندی پایین مشخص می‌کنند:

  • ته‌مایه‌ای از صورتی
  • صورتی بسیار کمرنگ
  • صورتی کمرنگ
  • صورتی روشن فانتزی
  • صورتی فانتزی
  • صورتی فانتزی تیره
  • صورتی فانتزی زنده
  • صورتی فانتزی تیره
  • صورتی فانتزی عمیق

اگر رنگ دومی در الماس صورتی وجود داشته باشد، شامل گریدهایی متفاوت خواهد بود. به طور مثال، صورتی فانتزی با ته‌مایه‌ی بنفش. یا الماس صورتی با ته‌رنگ یاسی.

الماس صورتی مصنوعی

الماس صورتی که در آزمایشگاه تولید می‌شود از نظر شیمیایی مشابه همان الماسی است که از طبیعت به دست می‌آید. اما ارزش و بهای کمتری دارد. در حال حاضر تنها روش موفق برای تولید و ساخت الماس‌های صورتی مصنوعی در جهان، روش رسوب بخار شیمیایی (CVD) است.

پرتو افکنی شیوه رایجی برای الماس صورتی است، اما از آن‌جا که الماس‌های معدودی را می‌توان از این روش صورتی کرد. حتی رنگ صورتی حاصل از پرتوافکنی نیز کمیاب است. در آینده نزدیک این امکان وجود دارد که به کمک الماس‌های قهوه‌ای روشن و با به‌کاربردن فشار و درجه حرارت بالا، الماس‌های صورتی به‌وجود آید. در حال حاضر آزمایشHPHT تعداد معدودی از این سنگ‌ها تولید کرده‌است.

خرید از گالری پرسته: انگشتر نگین دار زنانه
 

قیمت الماس صورتی

به صورت کلی، الماس‌های صورتی فانتزی بزرگ‌تر و کمیاب‌تر هستند و در نتیجه قیمت‌های بسیار بالایی هم دارند. یعنی هر قیراط الماس ممکن است با عدد و رقمی شگفت‌آور خرید و فروش شود. این مساله در مورد الماس صورتی معمولی هم مصداق دارد زیرا این رنگ هم تقریبا نادر است و در نتیجه ارزش و بهای بالایی دارد.

بنابراین، اگر قصد خرید الماس صورتی بزرگ‌تر از ۰.۳-۰.۴ قیراط را دارید آماده باشید که قیمتی بیشتر از سنگ‌های کوچک‌تر پرداخت کنید. همچنین اگر می‌خواهید سنگ سنگین‌تر از ۰.۵ قیراط بخرید این را در نظر داشته باشید که بسیار کمیاب و گران‌قیمت است و از قبل باید بودجه خود را بسنجید.

انتخاب رکاب انگشتر برای الماس صورتی‌رنگ

رنگی صورتی الماس را می‌توان با رکاب‌های سفید و زرد ست کرد. البته نگین صورتی روی رکاب طلای سفید یا پلاتین بسیار جذاب‌تر دیده می‌شود زیرا زمینه‌ی سفید باعث می‌شود تا جلوه‌ی رنگی سنگ بیشتر باشد.

علاوه بر اینها، این سنگ ارزشمند و دلربا وقتی سوار بر یک پایه یا رکابی از رز گلد می‌شود جذابیت و درخشش بی‌نظیری پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع مختلف طلا و رنگ‌هایشان که در بازار وجود دارند

نکته‌هایی که باید برای خرید الماس صورتی باید بدانید

توجه داشته باشید که شفافیت الماس به خلوص و عاری بودن آن از نواقص مربوط می‌شود. بنابراین، در تعیین کیفیت الماس نواقص و عیوبی که در دل آن است نیز باید در نظر گفته شود. رتبه شفافیت رنگ های الماس از بی‌عیب و نقص تا درجه ۳ که ناقص است متغیر است.

الماس‌های صورتی مانند دیگر نمونه‌های الماس، در مقابل انواع فرسایش و خرابی، پاکسازی با دستگاه اولتراسونیک و یا دستگاه بخار می‌توانند مقاومت کنند. اما باتوجه به ارزش آن‌ها، احتیاط بیش‌تری در انجام این امور لازم است.


کلام آخر

جالب است بدانید فقط ۱٪ از تمام الماس‌های صورتی جهان بزرگ‌تر از ۱۰ قیراط هستند و فقط ۴٪ از تمام الماس‌های صورتی جهان درجه‌ی رنگ Fancy Vivid دارند که رنگی غنی و زنده به شمار می‌آید. در آخر هم یادآوری کنیم که برای خرید الماس صورتی شما باید اول از همه اندازه و غنی بودن رنگ الماس را برآورد کنید. این دو فاکتور تعیین کننده‌ی قیمت الماس صورتی هستند.

در آخر هم باید بگوئیم چون جواهراتی که با الماس صورتی اصل ساخته می‌شوند قیمت بالائی دارند، برخی جواهرات با الماس‌های مصنوعی یا سنگ‌های جایگزین الماس صورتی ساخته و عرضه می‌شوند که می‌توانید آنها را خریداری کنید. ما در گالری پرسته طلاهای دست‌سازی داریم که با نگین اتمی و نگین‌های صورتی ساخته شده‌اند. برای دیدن این محصولات می‌توانید به شعب پرسته در سراسر کشور یا فروشگاه اینترنتی ما مراجعه کنید.


برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منبع: jewelrynotes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.