قیمت روز طلا: 3,270,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

الماس شکلاتی چیست و چه ارزشی دارد؟

0

الماس شکلاتی چیست؟ چه جنسی دارد؟ چرا به آن شکلاتی می‌گویند؟ در این مطلب به هر سوالی که در مورد الماس شکلاتی دارید پاسخ خواهیم داد.

آیا همیشه فکر می‌کردید که الماس فقط به رنگ روشن در جهان موجود است و هر چه شفاف‌تر و بی‌رنگ‌تر باشد، درخشان‌تر است؟ خب! این اولین اشتباه شما در مورد الماس است. چون این سنگ گرانبها در انواع و اقسام رنگ‌ها موجود است و رنگ‌هایی دارد که احتمالا چیزی در مورد آن نشنیده‌اید؛ از رنگ شرابی گرفته تا قهوه‌ای و شکلاتیِ سنگ الماس را می‌توان در طبیعت پیدا کرد. این رنگ‌های کاملا طبیعی هستند و در صنعت طلا و جواهر هم بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای آشنایی با انواع الماس قهوه‌ای با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

الماس شکلاتی

برخلاف تصور برخی آدم‌ها، الماس قهوه‌ای به صورت مصنوعی و در آزمایشگاه تولید نمی‌شود، بلکه در قلب زمین، زیر فشار زیاد و به طور کاملا طبیعی شکل می‌گیرد و رنگش هم کاملا طبیعی است. یعنی نوع‌بشر در رنگ الماس شکلاتی هیچ نقشی ندارد، بلکه این فشار زمین به مدت طولانی است که باعث ایجاد فاصله بین اتم‌های اکسیژن و نیروژن درون کربن موجود در سنگ می‌شود و رنگ آن را تغییر می‌دهد. الماس شکلاتی هم در واقع متعلق به خانواده‌ی الماس قهوه‌ای است.

جالب است بدانید که الماس شفاف و بی‌رنگ که اغلب ما آن را جواهر تصور می‌کنیم، کمیاب‌ترین نوع الماس در طبیعت است. یعنی برخلاف تصور عموم، الماس‌های رنگی موجودیت بیشتری نسبت به الماس‌های سفید دارند. از دیگر رنگ‌های این سنگ قیمتی می‌توان به ارغوانی، آبی، سیاه، شرابی و سبز اشاره کرد.

خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا

 

رنگ‌های شکلاتی، شامپاینی و کنیاکی از همه‌ی رنگ‌های قهوه‌ای الماس خوش‌رنگ‌تر هستند. زیرا گزینه اول حالت طلایی و عسلی دارد و دومی هم تا حدی سایه قرمز و نارنجی در خود دارد که بر جذابیتشان می‌افزاید. از دیگر خانواده الماس‌های قهوه‌ای می‌توان به رنگ‌های عسلی، دارچینی و گل میخکی اشاره کرد.

رنگ و ارزش الماس شکلاتی

موسسه جواهرشناسی آمریکا (G.I.A.) نموداری از رنگ‌های متنوع الماس در جهان تهیه کرده که نشان‌دهنده تنوع رنگی این جواهر است. این نمودار، رنگ‌ها را با حروف انگلیسی مشخص می‌کند و از گِرِید D یعنی بدون رنگ تا گرید Z یعنی زرد روشن را پوشش می‌دهد. همان طور که در بالا گفتیم، الماس‌های بی‌رنگ و شفاف بسیار کمیاب هستند در نتیجه قیمت بسیار بالایی دارند. این در حالیست که الماس‌های خانواده زرد بسیار زیادند و با قیمت‌های مناسب خرید و فروش می‌شوند.

بر اساس نمودار یاد شده، الماس‌هایی که رنگ عمیق و پررنگ دارند با علامت Z+ مشخص می‌شوند و اغلب آنها را جواهراتی با «رنگ فانتزی» خطاب می‌کنند. جالب اینجاست که موسسه G.I.A. الماس‌های رنگی فانتزی را بر اساس عمق و شدت رنگی که دارند از یک تا ۹ درجه‌بندی می‌کنند. این درجه‌ها شامل: خیلی کمرنگ، خیلی روشن، روشن، روشن فانتزی، فانتزی، فانتزی عمیق، فانتزی واضح، فانتزی تیره و فانتزی خیلی عمیق می‌شوند.

بنابراین این سوال پیش می‌آید که آیا الماس شکلاتی یک رنگ ارزان در میان الماس‌هاست؟ در پاسخ باید بگوییم که به لحاظ فنی، الماس قهوه‌ای از درجه Z (یعنی رنگ تیره) هم عبور کرده است. به همین خاطر، کارشناسان طلا و جواهر این رنگ را ضعیف و ارزان می‌دانند. یعنی یک الماس شکلاتی قیمت کمتری نسبت به الماس سفید دارد. اما خیلی از مردم همچنان به این رنگ علاقه دارند و ترجیح می‌دهند از جواهراتی استفاده کنند که دارای الماس قهوه‌ای است.

در مطلب انواع رنگ‌های الماس؛ با ارزش‌ترین رنگ کدام است؟ به طور کامل رنگ‌های مختلف این سنگ گرانبها را با هم مقایسه کرده‌ایم.

انواع الماس شکلاتی

رنگ‌های مختلف الماس از معیارهای تعیین کیفیت الماس به شمار می‌روند و از شفاف تا زرد متمایل به قهوه‌ای متغیرند. در بین الماس‌های قهوه‌ای، نوع شکلاتی، شامپاینی و کنیاکی آن محبوب‌تر هستند که تفاوت‌های کمی با هم دارند. الماس‌های دارچینی، عسلی و گل میخکی هم جزء الماس‌های قهوه ای رنگ هستند اما به اندازه‌ی مدل‌های شکلاتی و شامپاینی محبوب نیستند. در زیر تفاوت رنگ این الماس‌ها را نوشته‌ایم:

  • الماس شکلاتی، قهوه‌ای روشن است و در آن هیچ نشانه‌ای از رنگ‌های دیگر وجود ندارد.
  • الماس‌های شامپاینی به رنگ قهوه‌ای طلایی هستند.
  • الماس‌های کنیاکی هم قهوه‌ای رنگ هستند و مقدار کمی رنگ قرمز یا نارنجی درون خود دارند.
  • الماس دارچینی به رنگ قهوه‌ای مایل به صورتی روشن است
  • الماس عسلی رنگ نارنجی / زرد عمیقی دارد.
  • الماس گل میخکی هم در رنگ قهوه‌ای زیتونی موجود است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با الماس سیاه تقویت شده و تفاوت آن با الماس سیاه طبیعی

کاربرد الماس شکلاتی در طلا و جواهرات

الماس شکلاتی در طلا و جواهرات به دو شکل طبیعی و گرما داده‌شده دسته بندی می‌شود. نوع اول که از نامش مشخص است و از طبیعت به دست می‌آید و سپس با روش‌های طیف‌سنجی شناسایی می‌شود. استرالیا دارنده‌ی یکی از بزرگ‌ترین معادن الماس قهوه‌ای در جهان است.

نوع دوم الماس‌های قهوه‌ای به صورت صنعتی تولید می‌شوند. این جواهرات از گرم کردن الماس در دمای بیش از ۱۶۰۰ درجه سانتیگراد و تحت فشار قرار دادن آن (در فشار ۶-۱۰ GPa) تولید می‌شوند. این روش از سال ۱۹۹۹ میلادی برای تولید الماس های صنعتی کاربرد دارد و توسط محققان آمریکایی و روسی ابداع شده است.

خوب است بدانید در حال حاضر شرکت‌های متعددی در جهان در زمینه‌ی تجارت، تراش، تولید جواهرات و الماس‌های قهوه‌ای از نوع صنعتی فعالیت می‌کنند.

کاربرد الماس شکلاتی در طلا و جواهرات اغلب به صورت نگینی تراش خورده است که برای انگشتر، ساعت و گردنبند استفاده می‌شود.

نکات مهم در مورد الماس‌های شکلاتی

یک الماس شکلاتی قیمت کمتری نسبت به الماس سفید دارد.

الماس شکلاتی و دیگر الماس‌های رنگی درست مانند الماس‌های سفید درخشان و محکم و سخت هستند.

الماس‌های شکلاتی جهان اغلب از معادن الماس کشور استرالیا استخراج می‌شوند.

در حالی که الماس قهوه‌ای ممکن است مات یا روشن باشد و حتی سایه‌ای از رنگ زرد در خود داشته باشد، الماس شکلاتی رنگی عمیق و تیره دارد. همین امر باعث محبوبیت بیشتر این رنگ در میان الماس‌های قهوه‌ای شده است.

خرید از گالری پرسته: انگشتر طلا

 

کلام آخر

الماس شکلاتی شاید از نظر کیفیت با الماس بی‌رنگ قابل قیاس نباشد اما به دلیل رنگ خاصی که دارد همیشه مورد توجه مردم در سراسر جهان قرار دارد. در آخر هم یادآوری کنیم که با ارزش‌ترین و قیمتی‌ترین الماس شکلاتی از معادن Argyle استرالیا به دست می‌آید.

اگر به دنبال خرید طلاهای خاص با طراحی‌های نوین و منحصربه فرد هستید، مطمئن باشید طلاهای ۱۸ عیار گالری پرسته مورد توجهتان قرار خواهند گرفت. برای این منظور می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید و تمام طلاهای زنانه، مردانه و بچه‌گانه‌ی ما را ببینید و از حدود قیمت آنها مطلع شوید.


برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منبع: jewelrynotes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.