قیمت روز طلا: 3,300,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

اجرت ساخت طلا و محاسبه درصد اجرت هر گرم طلا چقدر است؟

0

کسانی که قصد خرید طلا و جواهر دارند باید مبالغی را به‌عنوان اجرت ساخت طلا ، سود فروشنده و مالیات بپردازند که در زمان فروش از قیمت خرید آنها کسر خواهد شد. هنگام فروش طلا، مبنای محاسبه قیمت جنس طلا، بر اساس قیمت طلای ۱۸ عیار در همان روز و همان ساعت است که به‌صورت لحظه‌ای مشخص و اعلام می‌شود.

حالا سوال این است که اجرت ساخت طلا چگونه محاسبه می‌شود و چند درصد است. ما در این مطلب به تمام این سوال‌ها پاسخ خواهیم داد، پس با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

قیمت طلا در زمان خرید طلا از طلافروشی چگونه محاسبه می‌شود؟

برای بسیاری از ما سوال است که به‌طور دقیق بدانیم قیمت طلایی که قصد خرید آن را داریم چگونه محاسبه می‌شود. خب باید بگوییم که این قیمت بر اساس یک فرمول مشخص که در زیر نوشته‌ایم انجام می‌شود:

۹% مالیات بر ارزش افزوده + ۷% سود طلافروش + {وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار)}

البته ممکن است طلافروش‌های مختلف به روش‌های متفاوتی از این فرمول استفاده کنند. به طور مثال، برخی از طلافروش‌ها اول مالیات بر ارزش افزوده را حساب کرده و سپس سود طلافروشی را در آن ضرب می‌کنند.

یا مثلاً بعضی‌ها به جای آن که ۷% سود مغازه و ۹% مالیات را جداگانه حساب کنند، ۹% و ۷% را با هم جمع می‌کنند و ۱۶% را در فرمول حساب می‌کنند. یعنی بر اساس فرمول زیر قیمت طلا را مشخص می‌کنند:

۱۶% مالیات بر ارزش افزوده و سود طلافروش + {وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار)}

اما لازم نیست نگران باشید، چون پایه و اساس تمام این روش‌ها یکی است و در قیمت نهایی طلا تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: واحد های اندازه گیری طلا

اجرت ساخت طلا چیست؟

اجرت ساخت طلا چند درصد است؟ اجرت ساخت در واقع هزینه‌ای است که طلافروش برای ساخت و طراحی طلا از مشتری دریافت کرده و به قیمت خام یک گرم طلا اضافه می‌کند.

طلاهای مختلف اجرت ساخت متفاوتی دارند. هر چه مدل طلا به‌روزتر و جدیدتر باشد و مراحل ساخت آن پیچیده‌تر باشد، اجرت آن بیشتر است. در واقع، هزینۀ اجرت ساخت بر اساس روش طراحی، تراشکاری و سنگ‌های قیمتی که در طلا به کار رفته تعیین می‌شود.

حواستان باشد که اجرت ساخت فقط در زمان خرید طلا نو پرداخت می‌شود که برای سود فروشنده و هزینۀ مالیات است. اما در زمان فروش طلا این هزینه از طرف خریدار به شما پرداخت نمی‌شود.

خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا

اجرت ساخت طلا چگونه محاسبه می‌شود؟

مبنای محاسبۀ اجرت ساخت طلا، بر اساس قیمت طلای ۱۸ عیار و به صورت لحظه‌ای و روزانه است. یعنی فروشنده، قیمت طلا را در همان لحظه چک می‌کند و بر اساس آن، قیمت نهایی محصول را به خریدار اعلام می‌کند.

به طور کلی باید گفت بر اساس میزان وقت و تلاشی که برای ساخت طلا صرف شده، اجرت ساخت طلا نیز تغییر می‌کند؛ اما توجه داشته باشید که فروشنده سر خود اجازه ندارد مبلغ اجرت و دریافت آن را تعیین کند، بلکه باید بر اساس فاکتورهای خرید که از تولیدی و بنکداران طلا تحویل گرفته این مبالغ را دریافت کند.

مدل‌های مختلف محاسبه اجرت ساخت طلا به چه صورت است؟

پیشنهاد ما این است که هنگام خرید طلا و جواهر، حتماً از طلافروش دربارۀ میزان اجرت ساخت و نحوۀ محاسبه آن سوال بپرسید. به این خاطر که طلافروش‌ها روش‌های محاسبۀ متفاوتی دارند؛ برخی درصدی و برخی دیگر بر اساس تومان حساب می‌کنند.

– اجرت ساخت به تومان

اجرت برخی از مصنوعات طلا به تومان محاسبه و به قیمت خام طلا اضافه می‌شود که معمولاً  این مبلغ خیلی زیاد نیست. اما در بعضی زیورآلات طلا که مدل‌های خاص دارند یا وارداتی هستند، اجرت ساخت ممکن است چند برابر بیشتر از طلاهای معمولی محاسبه شود.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

– اجرت ساخت درصدی

اجرت ساخت برخی از زیورآلات طلا به صورت درصدی حساب می‌شود. یعنی اگر طلافروشی به شما گفت اجرت این قطعه طلا ۳۰ درصد است، به معنای این است که ۳۰ درصد از قیمت طلای خام را محاسبه و به عنوان اجرت ساخت بر مبلغ نهایی اضافه می‌کند.

برای درک بهتر این موضوع برایتان یک مثال می‌زنیم؛ فرض کنید قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار ۴۹۶,۰۰۰ تومان است و اجرت طلایی که شما پسند کرده‌اید ۲۰% قیمت طلاست. در این حالت، اجرت ساخت این قطعه طلا برابر است با ۹۹۲۰۰. یعنی شما با یک درصدگیری ساده می‌توانید اجرت ساخت را محاسبه کنید. به این صورت که قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار را ضربدر اجرت طلا کنید تا قیمت طلا مشخص شود.

۹۹,۲۰۰ = %۲۰ × ۴۹۶,۰۰۰

به طور کلی هم باید اشاره کنیم که اجرت‌های درصدی با افزایش و کاهش قیمت خام طلا، زیاد و کم می‌شوند.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در خرید طلای دست دوم

– اجرت ساخت به تومان و درصد

اجرت ساخت به تومان و درصد  از همه پیچیده‌تر است. چون مثلاً طلافروش می‌گوید اجرت این کار ۱۰,۰۰۰ تومان و ۵% است و برای محاسبۀ فی اجرت این کار، او ابتدا ۵% قیمت خام طلا را حساب کرده و سپس آن را با ۱۰,۰۰۰ تومان جمع می‌کند.

با این حساب اگر قیمت خام طلا ۴۹۶,۰۰۰ تومان باشد، اجرت ساخت آن این گونه محاسبه می‌شود:

۳۴,۸۰۰= ۱۰,۰۰۰ + ۲۴,۸۰۰ = ۰.۰۵ × ۴۹۶,۰۰۰

اجرت ساخت جواهرات چگونه محاسبه می‌شود؟

اجرت جواهرات همیشه بیشتر از اجرت طلاست. به این خاطر که ساخت جواهر دقت و زمان بیشتری نیاز دارد و چون از سنگ‌های قیمتی در ساخت آنها استفاده می‌شود و احتمال شکستن این سنگ‌ها وجود دارد. به همین سبب معمولا کار پر خطری محسوب می‌شود و در نتیجه برای ساخت جواهر اجرت بیشتری دریافت می‌شود.

در نتیجه،جواهر با اینکه بسیار زیبا و چشم‌نواز است، اما قیمت خرید آن با قیمت فروشش تفاوت بسیار زیادی دارد. وقتی شما زیورآلاتی خریداری می‌کنید که سنگ‌های قیمتی روی آنها کار شده، باید ارزش سنگ را نیز به‌صورت جداگانه پرداخت کنید. در حقیقت در فاکتورها وزن سنگ‌ها و طلای به‌کاررفته در زیورآلات مشخص می‌شود و خریدار غیر از اینکه باید پول طلا را پرداخت کند، باید بهای سنگ را نیز به قیمت روز بپردازد.

اما سنگ‌های قیمتی در زمان فروش اغلب پایین‌تر از ارزش واقعی‌شان خریداری می‌شوند که این برای فروشنده عادی چندان خوشایند نیست.

بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه قیمت طلا

نکته دیگری که هنگام فروش طلا باید در نظر داشته باشید این است که، قیمت‌گذاری سنگ‌ها در طلاهایی که با سنگ‌های بدلی تزئین شده‌اند با طلاهایی که سنگ‌های قیمتی دارند، متفاوت است.

اگر شما یک طلا با سنگ بدلی داشته باشید، وزن کل آن بر اساس قیمت طلای ۱۸ عیار محاسبه می‌شود اما در زمان فروش وزن سنگ‌های بدلی از وزن کل طلا کم شده و فقط پول طلا به شما پرداخت خواهد شد.

یعنی پول جواهر (بدلی یا واقعی) را داده‌اید اما نمی‌توانید هنگام فروش آن پول را بگیرید؛ در واقع شما بهای استفاده از زیبایی این سنگ‌ها را پرداخت کرده‌اید و ارزش مالی برایتان ندارد.

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا

طلا با اجرت بخریم یا بدون اجرت؟

اگر هدف شما از خرید طلا، سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش دارایی‌هایتان است، خرید طلای دست دوم (بدون اجرت) بهتر از خرید طلای نو (با اجرت) است. چون در زمان خرید طلای دست‌دوم اجرت ساخت از شما دریافت نمی‌شود. در نتیجه می‌توانید طلا را با سود بیشتری بفروشید.

همچنین اگر قصد سرمایه‌گذاری در طلا را دارید و نمی‌خواهید در آینده متقبل هزینه شوید، دور زیورآلات مزین به سنگ‌های بدلی را خط بکشید. سنگ‌های قیمتی ریز هم ارزش مالی ندارند و برای سود بردن از خرید و فروش جواهر باید فقط به سراغ سنگ‌های درشت و سنگین بروید. وگرنه سنگ‌های ریز ارزش‌افزوده‌ای برایتان به همراه نخواهند داشت.

خرید از گالری پرسته: انگشتر طلا

برای سرمایه‌گذاری چه نوع طلایی بهتر است؟

در این مطلب به طور کامل در مورد اینکه اجرت ساخت طلا چند درصد است و چگونه محاسبه می‌شود برایتان توضیحات کاملی ارائه دادیم. در آخر هم گفتیم که برای سرمایه‌گذاری، بهتر است سراغ طلای بی‌اجرت بروید تا سود بیشتری نصیبتان شود. اما لازم است اشاره کنیم که خرید طلای بی‌اجرت خطرهای خاص خود را دارد. مثلاً بزرگ‌ترین نگرانی این است که امکان دارد طلای دست دومی که می‌خرید تقلبی و فاقد اصالت باشد؛ بنابراین شما نمی‌توانید از خالص بودن طلای دست دوم مطمئن باشید.

در چنین مواقعی بهتر است سراغ خرید طلای کم اجرت بروید نه طلای بی‌اجرت. مثلاً در بین انواع اشکال طلا، النگو طلا، قطعات کوچک طلا مانند آویزهای طلا کمترین اجرت را دارند که می‌توانند جایگزین طلای دست دوم شوند.

خبر خوب این است که ما در فروشگاه آنلاین گالری پرسته انواع مختلفی از مصنوعات طلای ظریف و کم اجرت عرضه می‌کنیم. شما می‌توانید با خرید هر کدام از آنها علاوه‌بر سرمایه‌گذاری، از زیبایی و خاص بودنشان هم لذت ببرید.

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.