قیمت روز طلا: 3,270,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

فرق طلا با جواهر چیست؟ نکاتی که قبل از خرید باید بدانید

0

تا الان از خودتان پرسیده‌اید فرق طلا با جواهر چیست؟ همه ما عادت داریم عبارت طلا و جواهر را با هم به کار ببریم اما شاید به درستی ندانیم این دو مورد چه تفاوتی با یکدیگر دارند. ما در این مطلب برایتان توضیح داده‌ایم این دو چه فرقی با هم دارند، اصول خرید و فروش و روش محاسبه‌ی مزد ساخت هر کدام از آنها به چه صورت است و پیش از خرید مصنوعات طلا یا جواهرات باید به چه نکاتی توجه کرد.

برای کسب این اطلاعات تا انتهای مطلب با گالری پرسته همراه باشید.

فرق طلا با جواهر چیست؟

برای اطلاع شما باید بگوییم، «طلا» به مصنوعاتی گفته می‌شود که تماماً از این فلز گرانبها و آلیاژهای آن ساخته شده است. اما «جواهر» طلایی است که در طراحی و ساخت آن حتماً از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی یا نگین‌های اتمی استفاده می‌شود. در اغلب موارد هم وزن سنگ‌های به‌کار رفته در جواهرات از وزن طلای محصول بیشتر است.

سنگ موجود در جواهرات ممکن است اصل یا اتمی باشد. بنابراین، جواهراتی که با سنگ اتمی ساخته می‌شوند را جواهرات اتمی می‌نامند و به جواهراتی که سنگ اصل در ساخت آنها به‌کار رفته است جواهرات اصل می‌گویند.

خرید از گالری پرسته: گردنبند ظریف زنانه

 

طلا چیست؟

مفهوم طلا که کاملاً واضح است و به تمام زیورآلاتی گفته می‌شود که از این فلز ساخته شده‌اند. البته باید بدانید، طلای ۲۴ عیار که یک طلای خالص است و از هیچ فلز دیگری در ترکیب آن استفاده نشده، در ساخت زیورآلات کاربرد ندارد و فقط برای ساخت شمش و سکه استفاده می‌شود. دلیلش هم این است که طلا ذاتاً فلز نرمی است و بدون ترکیب آن با دیگر فلزها نمی‌توان از آن زیورآلات ساخت. اما در عوض، بیشتر طلاهای موجود در بازار، طلای ۱۸ عیار هستند. این مصنوعات از ۱۸ واحد طلا و ۶ واحد فلزات دیگر (اغلب مس) تشکیل شده‌اند. یعنی طلای به‌کار رفته در آنها ۷۵ درصد است.

در این رابطه هم خوب است بدانید که در ایران خرید و فروش طلای زیر ۱۸ عیار غیرقانونی است.

بیشتر بخوانید: عیار طلا چیست؛ طلای ۲۴ عیار بهتر است یا ۱۸ عیار؟

جواهر چیست؟

جواهر همان طلاست با این تفاوت که روی آن سنگ و نگین قیمتی سوار می‌شود. در واقع این سنگ‌ها و نگین‌ها هستند که طلا و جواهر را از هم متمایز می‌کنند. در واقع، برای ساخت یک جواهر ابتدا برای آن قالب طلایی (پایه‌ی جواهر) ساخته می‌شود تا در مراحل بعدی، نگین و سنگ بر روی آن قرار دهند.

جواهرات ممکن است از طیف گسترده‌ای از مواد ساخته شوند. سنگ‌های قیمتی و مواد مشابه مانند کهربا و مرجان، فلزات گرانبها، مهره‌ها و پوست‌ها به طور گسترده در ساخت جواهر استفاده می‌شوند و در این میان الماس از بیشترین اهمیت در ساخت جواهر برخوردار است.

در گذشته جواهر مصارف مختلفی از جمله رفع بلا و جلوگیری از آسیب شیطان داشت. اغلب مردم دوران باستان بر این باور بودند که جواهرات قدرت اثبات بی‌گناهی دارند یا می‌توانند پیشگویی کنند.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

 

جالب است بدانید که در گذشته‌های دور، دسته‌بندی جواهرات فقط از روی رنگ آنها صورت می‌گرفت؛ به این شکل که به تمامی جواهراتِ به رنگ قرمز یاقوت، به جواهرات سبزرنگ، زمرد و به جواهرات آبی‌رنگ، یاقوت کبود می‌گفتند. اما در حال حاضر، به طور کلی ۴ نوع سنگ قيمتی (الماس، زمرد، ياقوت کبود و ياقوت قرمز) و تعداد زیادی سنگ‌های نيمه‌قيمتی همچون آميتيس، سيترين، توپاز و… داریم؛ که پياده شدن اين سنگ‌ها روی زیورآلات طلا آنها را به جواهر تبديل می‌کند.

تفاوت خرید و فروش طلا و جواهر چیست؟

علاوه بر تفاوت قیمتی که طلا و جواهر با هم دارند، طریقه‌ی خرید و فروش آنها نیز با هم متفاوت است. ما در زیر نحوه محاسبه خرید و فروش طلا و جواهر را به‌طور مجزا برایتان نوشته‌ایم تا پیش از خرید هر کدام بدانید که هنگام فروش با چه سود یا ضررهایی مواجه خواهید شد:

فرق خرید طلا و جواهر

  • خرید طلا: قیمت روز هر گرم طلا + اجرت ساخت + سود فروشنده (عموماً ۷ تا ۸ درصد است)
  • خرید جواهر: قیمت روز هر گرم طلا + اجرت ساخت* + سود فروشنده (عموماً ۱۵ تا ۲۰ درصد است)

نکته ۱: توجه داشته باشید که اجرت ساخت جواهر شامل ارزش سنگ‌های به کار رفته در محصول + اجرت ساخت پایه جواهر + مخراجی و سایر هزینه‌هاست.

نکته ۲: همان‌طور که می‌بینید، سودی که فروشنده برای فروش جواهر برای خود برمی‌دارد تقریباً دو تا سه برابر بیشتر از طلاست. پس اگر قصد سرمایه‌گذاری با مصنوعات طلا را دارید، بهتر است سراغ خرید طلا بروید نه مدل‌هایی که سنگ و نگین دارند (جواهر).

بیشتر بخوانید: کد روی طلا نشانه چیست؟

فرق فروش طلا و جواهر

  • فروش طلا: اگر شما بخواهید طلای خود را بفروشید هنگام مراجعه به طلا فروشی، دستمزد ساخت و سود فروشنده کم و به قیمت روز طلای شما خریداری می‌شود.
  • فروش جواهر: برای فروش جواهر هم به همین صورت است که سود فروشنده از قیمت کل کم می شود. اما به‌علاوه‌ی آن، افزایش یا کاهش قیمت جواهر نیز با قیمت در زمان خرید مقایسه، مابه‌التفاوت آنها محاسبه و قیمت جواهر به فروشنده پرداخت می‌شود. در واقع مزد ساخت جواهرات که از قیمت نهایی کم می‌شود، شامل بهای سنگ‌های به‌کار رفته در محصول به‌علاوه‌ی اجرت ساخت پایه‌ی جواهر و مخراجی و سایر هزینه‌هاست.

نکته: همیشه فاکتور خرید جواهر را نزد خود نگهداری کنید. چون هنگام فروش محصول به آن نیاز خواهید داشت. جواهر فروشی‌های معتبر هنگام فروش تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد از پول پرداختی شما را کسر می‌کنند این در حالی‌است که اگر فاکتور معتبری نداشته باشید هنگام فروش جواهر ممکن است ضرر زیادی را متحمل شوید.

فرق دستمزد ساخت طلا با جواهر چیست؟

باید بدانید که دستمزد ساخت طلا و جواهر بر اساس طرح هر کدام از این مصنوعات تعیین می‌شود. طلاهایی که با ماشین و در تعداد بالا ساخته می‌شوند اجرت ساخت پایین‌تری دارند و آن‌هایی که دست‌ساز هستند و تولید محدودتری دارند از مزد ساخت بالاتری نیز برخوردار هستند. اما به این معنی نیست که تمام طلاهای ساخت ماشین کم اجرت هستند بلکه، پیچیدگی طرح و نوع سوار شدن سنگ‌ها روی بالا بردن هزینه‌ی اجرت تاثیر می‌گذارد.

خرید از گالری پرسته: زنجیرطلا

 

نکاتی که قبل از خرید طلا باید بدانید

– قیمت طلا در ایران در نوسان است و به طور روزانه و گاهاً ساعتی از طریق اتحادیه به طلا فروشان اعلام می‌شود. بنابراین هنگام خرید باید به قیمت روز طلا دقت کنید.

– به اجرت ساخت طلا توجه داشته باشید. اجرت ساخت در واقع قیمتی است که علاوه بر وزن طلا بابت ساخت آن پرداخت می‌شود. بعضی طلاها کم اجرت هستند و برخی دیگر اجرت بیشتری دارند. یکی از این دلایل این امر می‌تواند به خاطر جدید بودن طرح و تازه بودن کالکشن آن طرح خاص از طلا باشد. طلاهایی که با ماشین و در تیراژ بالا ساخته می‌شوند، مزد ساخت پایین‌تر و آنهایی که کار دست و محدود‌تر است، مزد ساخت بالاتری دارند.

– درصد سود طلافروشان ۱۲ درصد است که شامل ۵ درصد مالیات ارزش افزوده و ۷ درصد سود فروشنده است.

– حواستان باشد که طلای دست دوم را به جای طلای دست اول خریداری نکنید. در این رابطه بهتر است به قسمت قفل دستبند طلا و گردنبند و خط و خش وارد شده به آن دقت کنید؛ چرا که بیشترین جایی که امکان تشخیص آن وجود دارد در همین قسمت‌ها است.

– پیش از خرید آنلاین طلا حتما بررسی کنید و ببینید آیا به زیورآلات ساخته شده از طلا حساسیت دارید یا خیر. اغلب کسانی که به طلا حساسیت دارند، در واقع به نیکل موجود در مصنوعات طلا آلرژی دارند. نیکل باعث استحکام و سفت شدن طلا می‌شود. به همین خاطر از این فلز به وفور در ساخت مصنوعات طلایی استفاده می‌شود. اگر شما جزو این افراد هستید، پیش از خرید اینترنتی طلا حتما به بالا بودن عیار آن توجه کنید. هر چه عیار طلا بالاتر باشد، خلوص آن بیشتر است و فلزات جانبی کمتری در ساختش به کار رفته. در نتیجه احتمال بروز آلرژی کمتر خواهد بود.

– توجه داشته باشید که “GP” روی کد طلا نشان‌دهنده‌ی این است که آن قطعه از جنس طلا نیست و فقط روکش طلا دارد. روکش طلا به مرور زمان از بین می‌رود و فلز زیر آن نمایان می‌شود. بنابراین اگر چنین طلایی بخرید مجبورید بعد از مدتی دوباره آن را روکش کنید و برای این کار هم باید دوباره هزینه بدهید.

– تقریباً تمامی طلاهای سفیدی که امروزه در بازار عرضه می‌شوند، یک لایه رودیوم روی خود دارند. روکش رودیوم ضرری برای طلا ندارد و از ارزش آن کم نمی‌کند، اما سفیدی و درخشندگی آن همیشگی نیست. این روکش همیشه در معرض از بین رفتن و تاب برداشتن قرار دارد. وقتی روکش رودیوم از بین می‌رود، سایه زرد رنگ طلا از زیر آن نمایان می‌شود.

خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا

 

– اگر قرار است طلا را هر روز و همه جا استفاده کنید، پس بهتر است مدل‌هایی را انتخاب کنید که دوام و استحکام زیادی دارند. در بالا توضیح دادیم که هر چه عیار طلا پایین‌تر باشد، استحکام آن بیشتر است. چرا؟ چون با فلزات دیگر آلیاژ شده و سفت‌تر و محکم‌تر است.

– توجه داشته باشید که در ایران، عیار اغلب طلاهای موجود در بازار ۱۸ یا ۱۷ است. اگر هنگام خرید طلا با اعداد ۷۵۰ یا یا ۷۰۵ هک شده در آن روبرو شدید، باید بدانید که منظور به ترتیب ۱۸ و ۱۷ عیار است.

خرید از گالری پرسته: گردنبند قلب

 

– در آخر هم توصیه می‌کنیم مراقب باشید که طلای فیک به شما نفروشند. تست خش‌اندازی یک راه ساده برای تعیین اصالت طلا است. به این صورت که، با طلا بر روی یک سکه‌ی مسی یا بشقاب سرامیکی بدون لعاب خط بکشید. اگر طلا روی آنها خط بیاندازد یعنی طلای شما اصل نیست زیرا طلای واقعی روی سکه خط نمی‌اندازد بلکه خودش خراشیده می‌شود.

نکاتی که قبل از خرید جواهر باید بدانید

در بالا به طور کامل توضیح دادیم فرق طلا با جواهر چیست. بنابراین، حتماً متوجه شیده‌اید که خرید جواهر با خرید طلا تا حدی فرق دارد که در ادامه توضیح داده‌ایم.

– خرید طلای نگین‌دار می‌تواند قوانین خاص خود را داشته باشد و بسته به نوع نگین و وزن آن، بر روی قیمت طلا تاثیر بگذارد.

– از جواهر‌فروشی‌هایی خرید کنید که معتبر باشند و جنس خریداری شده را تضمین کنند. جواهر‌فروشی‌های معتبر هنگام فروش، تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد از پول پرداختی شما را کسر می‌کنند، اما در غیر این صورت، هنگام فروش جواهر، ممکن است ضرر زیادی متحمل شوید.

خرید از گالری پرسته: انگشتر مردانه

 

– درست است که سنگ و نگین‌های زینتی بر زیبابی قطعه‌ی طلا تاثیر بسیاری دارد، ولی قیمت محصول را هم تا حد زیادی افزایش می‌دهد. در نتیجه، در زمان فروش مبلغ بسیار پایین‌تری در انتظار شماست. بعلاوه، ممکن است به دلیل شناخت کم، سنگ و نگین تقلبی خریده باشید که در این صورت بیشتر ضرر خواهید کرد.

– حتماً از فروشنده فاکتور دریافت کنید. فاکتور برای فروش جواهرات بسیار مهم است زیرا ثابت می‌کند که طلا و جواهر شما سرقتی و جعلی نیست.

کلام آخر

در این مقاله به طور کامل در مورد فرق طلا با جواهر توضیح دادیم؛ فرقشان این است که جواهر همان طلایی است که روی آن سنگ قیمتی، نیمه‌قیمتی یا سنگ اتمی کار شده. تفاوت دیگر این دو محصول هم در قیمت‌گذاری آنهاست. جواهرات به خاطر سنگ‌های قیمتی خود گران‌تر از طلا فروخته می‌شوند. اما این ایراد را دارند که در زمان فروش، ارزش و بهای سنگ‌های کار شده‌ روی آنها کمتر از زمان خرید خواهد بود. در نتیجه، اگر قصد فروش جواهرات خود را داشته باشید، در مقایسه با قیمت خرید، پول قابل توجهی دستتان را نخواهد گرفت.

اما در هر صورت، خرید و فروش طلا ئ جواهر کاملاً شخصی و سلیقه‌ای است. گالری پرسته هم با احترام به تمامی سلیقه‌ها، مدل‌های بسیار متنوعی از انواع طلا و جواهر را در فروشگاه‌های خود عرضه می‌کند. اگر جواهرات دوست دارید می‌توانید در صفحه‌ی محصولات فروشگاه آنلاین پرسته، سنگ موردنظر خودتان را انتخاب و محصولات مربوط به آن را مشاهده کنید.

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منبع: jewelryshoppingguide

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.