قیمت روز طلا: 3,270,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

آشنایی با انواع زیورآلات مردانه و آداب استفاده از آنها

0

انواع زیورآلات مردانه مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند چون وقتی اسم جواهرات یا زیورآلات به میان می‌آید بیشتر مردم به زنان و انواع گوشواره، گردنبند و دستبندهای براق و طلایی فکر می‌کنند. اما مردها هم زیورآلات گرانبهایی دارند که شامل ساعت مچی، دکمه سردست، دستبند یا گردنبند می‌شوند.

جواهرات مردانه به وضوح گویای شخصیت فردی است که آنها را پوشیده است. همان‌طور که برای استفاده از انواع جواهرات و مصنوعات طلا توسط زنان آداب و قوانین خاصی وجود دارد، مردان نیز باید اتیکت استفاده از زیورآلات مردانه را بیاموزند و با درست‌ترین روش استفاده آنها آشنا شوند. در همین راستا، در ادامه‌ی این مطلب ۶ نوع اکسسوری مردانه را معرفی کرده‌ایم و در مورد آداب استفاده از هر کدام از آنها نیز توضیح داده‌ایم. برای آشنایی با این موارد در ادامه با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

تاریخچه استفاده از زیورآلات در مردان

از زمانی که انسان با طبیعت پیرامون خود دست و پنجه نرم می‌کرد و برای گذران زندگی خوراک، پوشاک و دیگر مایحتاج فراهم می‌آورد، درک زیبایی‌شناسی نیز همراه با تجربیات روزمره در او شکل گرفت. انسان‌های اولیه در ابتدا برای زینت و آراستگی خود از نشانه‌هایی که از طبیعت الگوبرداری می‌کردند. مثلاً نخستین زیورهای مورد استفاده بشر دندان‌ها و پنجه‌های حیواناتی بوده که صید می‌کرده است. این قطعه‌ها با یک رشته لیف طبیعی به هم متصل می شدند و مجموعه‌ی آنها بسیار زیبا جلوه می‌کرد.

گفته می‌شود این مردها بودند که در ابتدای خلقت خود را می‌آراستند و از زیورآلات استفاده می‌کردند. مردها با رنگ کردن بدن و یا مجروح کردن خود به شکل‌های متفاوت جلب توجه می‌کردند. از بررسی نقاشی‌هایی که قدمت آنها به ده‌ها هزار سال قبل می‌رسد و انسان‌های نخستین بر روی دیوارهای غارها ترسیم کرده‌اند معلوم می‌شود که مردها از زیورآلات استفاده می‌کردند زیرا در این نقاشی‌ها افراد با اشیائی مانند گردنبند و دستبند آراسته شده‌اند. تاریخچه انگشتر مردانه هم به دوران باستان باز می‌گردد. در آن زمان فقط مردان ثروتمند و متمول برای نمایش ثروت، دارایی، قدرت و نفوذ خود از این اکسسوری بهره می‌گرفتند. در روم باستان، فقط افراد طبقه ثروتمند و اشرافی حق استفاده از طلا را داشتند و بقیه باید از آهن استفاده میکردند.

جالب است بدانید قدیمی‌ترین زیورآلاتی که توسط انسان مورد استفاده قرار می‌گرفته صدف‌هایی است که به صورت مصنوعی در آنها سوراخ‌هایی ایجاد شده است. این صدف‌ها در غار Grotte des Pigeons واقع در شرق مراکش یافت شده است.

تأثیر استفاده از زیورآلات بر استایل مردانه

زیورآلات اگر درست و به جا انتخاب و استفاده شود باعث خوش‌تیپ‌تر شدن مردان می‌شود. مثلاً زیورآلاتی که بسیار زرق و برق دارند یا اندازه و طرح بزرگی دارند اغلب به‌عنوان وسیله‌ای برای خودنمایی بشمار می‌روند و در محیط‌های رسمی چندان وجهه خوبی برای فرد بدنبال نخواهند داشت. به‌خصوص در محل کار استفاده از زیورآلات زیاد برای مردان مصداق غیرحرفه‌ای بودن است. یک ضرب المثل دنیای مد در این رابطه می‌گوید «زیورآلات آخرین چیزی است که شما می‌پوشید اما اولین چیزی است که به چشم می‌آید». به همین خاطر، باید حد را نگه دارید و حواستان باشد خودتان را در انبوهی از زیورآلات غرق نکنید. شما با استفاده صحیح و مناسب از انواع زیورآلات می‌توانید استایل مردانه بسیار شیکی برای خود درست کنید.

همیشه به جنس و طرح اکسسوری‌ها و لباس‌های خود توجه داشته باشید. مثلاً با کت و شلوار رسمی جایز نیست دستبند چوبی استفاده کنید. یا مثلاً با شلوارک و صندل چندان جالب نیست انگشتر پر نگین به دست کنید. با رعایت اصول استفاده از زیورآلات بدون شک از معجزه‌ی این اکسسوری‌ها بر استایل خود شگفت‌زده خواهید شد.

انواع زیورآلات مردانه و آداب استفاده از آنها

در این قسمت محبوب‌ترین و رایج‌ترین زیورآلات مردانه را معرفی کرده‌ایم و آداب استفاده از آنها را نیز توضیح داده‌ایم.

ساعت مچی مردانه

یکی از مرسوم‌ترین و محبوب‌ترین زیورآلات مردانه، ساعت مچی است. اغلب مردان دست‌کم دو نوع ساعت خوب دارند؛ یکی برای استفاده روزمره و دیگری ساعتی لوکس و گران‌قیمت برای مراسم رسمی و مناسبت‌های خاص. البته در دهه‌های اخیر ساعت‌های مچی هوشمند هم جای خود در میان اکسسوری‌های مردانه باز کرده‌اند.

ساعت‌های مچی مردانه در طرح‌ها و برندهای بسیار متنوعی عرضه می‌شوند. اما وجه مشترک همه آنها این است که: ساعت باید بدست غیراصلی شما بسته شود. یعنی اگر چپ‌دست هستید، باید ساعت را به مچ دست راست ببندید و برعکس. همچنین باید مطمئن شوید که ساعت فیت دست است و از آن آویزان نمی‌شود.

– ساعت مچی برای استفاده روزمره

ساعت‌هایی که از جنس استیل ضدزنگ ساخته شده‌اند یا دارای بندهای چرمی هستند برای استفاده روزمره گزینه‌های مناسب‌تری بشمار می‌روند. وقتی صحبت استفاده همیشگی به میان می‌آید یعنی باید طرحی داشته باشد که با هر نوع تیپ و استایلی ست شود.

ساعت‌های صفحه گرد که بندهای تقریبا ساده‌ای دارند و دارای عقربه‌های اضافه همانند نمایش تقویم هستند برای استفاده هر روز گزینه خوبی بشمار می‌روند. این ساعت‌ها اغلب در رنگ‌های نقره‌ای، مشکی، طلایی یا استیل عرضه می‌شوند.

– ساعت لوکس برای استفاده در مناسب‌های خاص

وقتی برای حضور در اولین قرار عاشقانه یا برای مراسمی همانند عروسی آماده می‌شوید، بدون شک دوست دارید یک ساعت مچی شیک بدست داشته باشید. برای چنین مواقعی هر چه طرح ساده‌تری را برگزینید، باکلاس‌تر به‌نظر خواهید رسید.

ساعت‌های لوکس اغلب صفحه‌هایی با اندازه متوسط و کمترین جزئیات دارند. تقریبا تمام چیزی که در این ساعت‌ها دیده می‌شود، عقربه‌ها، عدد ساعت و نام برند یا طراح آن است. اغلب هم در رنگ‌های کلاسیک طلایی یا نقره‌ای عرضه ‌می‌شوند.

دستبند مردانه

از دیگر اکسسوری‌های محبوب در میان مردان می‌توان به دستبند طلا اشاره کرد. دستبندهای مردانه تفاوت بارزی با انواع زنانه دارند. در این زیورآلات از آویز یا اندازه‌های بزرگ خبری نیست و اغلب هم با متریال‌های دیگری همچون چرم همراه هستند.

شما با یک دستبند سنگی زیبا می‌توانید در یک جمع مردانه خوش بدرخشید. البته این امر به جنس و طرح دستبندی که خریداری می‌کنید هم بستگی دارد. هر چه جنس سنگ‌های به کار رفته در ساخت دستبند باکیفیت‌تر باشد، جذابیت ظاهری آن بیشتر خواهد بود. دستبندهای سنگی مردانه اغلب از سنگ‌های طبیعی ساخته می‌شوند و می‌توانند اثر فیزیکی و روحی نیز روی فرد داشته باشند.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

 

اولین مساله‌ای که هنگام استفاده از دستبند باید مدنظر داشته باشید این است که این اکسسوری قرار است تکمیل کننده تیپ شما باشد، نه نقطه کانونی آن. یعنی سعی کنید از دستبندهایی استفاده کنید که با تیپ و استایل شما همخوانی دارد و در اندازه، طرح و رنگ آن زیاده‌روی نکنید. مثلاً دستبند مهره‌ای / سنگی را می‌توانید با هر لباسی ست کنید. اما مثلا نمی‌توانید مدل‌های چوبی یا پلاستیکیِ کم ارزش را با لباس‌های رسمی بپوشید زیرا هیچ تناسبی با هم ندارند.


گوشواره مردانه

گوشوراه مردانه در ایران چندان مرسوم نیست اما هستند عده‌ای که از این زیورآلات برای تکمیل تیپ خود استفاده می‌کنند. اگر دوست دارید گوشواره به گوش کنید، توصیه می‌کنیم با اندازه‌های کوچک و به رنگ تیره شروع کنید. اغلب مردان فقط در یک گوش خود گوشواره می‌اندازند.

گوشواره‌های ساده، گوشواره‌های میخی و گوشواره‌های تکی از جمله جواهراتی هستند که هیچ‌گاه کهنه و قدیمی نمی‌شوند و می‌توانید همیشه و برای مناسبت‌های مختلف از آنها استفاده کنید. فقط باید توجه داشته باشید که اگر تیپ شما رسمی است و کت و شلوار به تن می‌کنید، باید حتما گوشواره‌تان بسیار ساده و کوچک باشد تا تضادی با لباس‌هایتان ایجاد نکند.

 

نکته جالب در مورد گوشواره این است که اول مختص مردها بوده و سپس به تدریج زن‌ها هم به استفاده از آن روی آورده‌اند. یعنی قبل از اینکه یک زیور زنانه محسوب شود، وسیله‌ای برای نمایش قدرت، موقعیت اجتماعی و ثروت مردها مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

بیشتر بخوانید: آیا درباره تاریخچه گوشواره و استفاده‌ آن برای مردان می‌دانید

زنجیر و گردنبند مردانه

گردنبند مردانه از گذشته‌های دور مرسوم بوده‌اند. اما همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، برای شیک و باکلاس بودن بهتر است ساده باشید. بنابراین، زنجیرهای نقره‌ای یا طلایی نازک و کوتاه را می‌توانید با تی‌شرت ست کنید. یا آن را زیر یقه پیراهن بگذارید که فقط بخشی از گردنبند دیده شود. اما برای تیپ‌های غیررسمی می‌توانید از زیبایی گردنبندهای سنگی و بلند بر روی لباس بهره بگیرید.

شما به عنوان یک مرد می‌توانید گردنبند زنجیری پهن را روی هودی یا لباس‌های اسپرت خود بپوشید و از ظاهرتان لذت ببرید. یا یگ گردنبند زنجیری کوتاه را زیر یقه پیراهنتان به نمایش بگذارید. توجه داشته باشید که زنجیرهای ارزان‌قیمت به هیچ عنوان گزینه‌های خوبی برای استفاده نیستند زیرا ظرافت گردنبندهای طلا، نقره یا پلاتین را ندارند.

خرید از گالری پرسته: گردنبند زنجیری مردانه

 

گردنبند زنجیری در واقع یک طلای کلاسیک برای مردان محسوب می‌شود که گویی هیچ تاریخ انقضایی برایش وجود ندارد. مزیت این اکسسوری در این است که با هر تیپ و لباسی ست می‌شود و می‌توانید در مناسبت‌های رسمی و غیر رسمی از آن استفاده کنید.


 

انگشتر مردانه

از آنجا که انتظار می‌رود حلقه ازدواج همیشه به دست باشد، بنابراین توصیه ما این است که به سراغ حلقه‌های باریک و بسیار ساده از جنس طلا یا نقره با حداقل تعداد نگین یا حتی بدون نگین بروید.

خرید از گالری پرسته: انگشتر مردانه

 


دکمه سردست

یکی از زیورآلات انحصاری مردان، دکمه سردست است. این دکمه‌ها برای پیراهن‌های رسمی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

دکمه سردست را باید در مناسبت‌های خاص مورداستفاده قرار دهید. دکمه‌هایی که طراحی گرد یا مربعی دارند و اغلب در رنگ‌های طلایی، نقره‌ای یا صدفی عرضه می‌شوند گزینه‌های شیکی هستند که می‌توانید با اکثر کت‌وشلوارها ست کنید.

خرید از گالری پرسته: دکمه سردست مردانه

 

 

معنی استفاده از زیورآلات در مردان در فرهنگ‌های مختلف

هر کدام از زیورآلات مردانه در طول تاریخ و در فرهنگ‌های مختلف مفاهیم متفاوتی داشته‌اند. به طور مثال، در گذشته‌های دور ملوانان از گوشواره به عنوان هزینه‌ی دفن خود در زمان مرگ استفاده می‌کردند. آنها امیدوار بودند که به واسطه‌ی همین گوشواره برای آنها مراسم دفن برگزار خواهد شد. یا مثلاً در فرهنگ مصر باستان هر رنگ در جواهرات معنا و مفهوم خاصی را می‌رساند. برای مثال از رنگ آبی برای نشان دادن سلطنتی بودن یک فرد و همچنین جایگاه و مقام وی استفاده می‌شد. لذا آنها سنگ لاجورد را برای رساندن این منظور بکار می‌بردند. یا مثلاً رنگ سبز به عنوان نماد از باروری و موفقیت بوده است.

یا مثلاً جالب است بدانید که در سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ میلادی پوشیدن گوشواره منفرد، در گوش چپ یا راست به عنوان نشانه‌ای پنهانی، بین همجنسگرایان استفاده شد. بدین ترتیب همجنسگرایان می‌توانستند یکدیگر را بدون اینکه در معرض خطر تعصب‌های شدید قرار بگیرند، شناسایی کنند. البته امروزه هیچ‌کدام از این باورها دیگر جایگاهی ندارند. از میانه دهه ۹۰ استفاده از گوشواره تک به عنوان نشان همجنسگرایی از مد افتاد. در حال حاضر مردان زیادی بدون اینکه منظور خاصی داشته باشند از گوشواره استفاده می‌کنند.

 

نکاتی در مورد استفاده از زیورآلات در مردان

– بهتر است زیورآلاتی را انتخاب کنید که به جثه‌ی شما بیایند. اگر مرد درشت هیکلی هستید، هیچ وقت سراغ زیورآلات نازک و ظریف نروید. اگر به گروه مردان لاغراندام و استخوانی تعلق دارید، سراغ زیورآلات بزرگ نروید.

– به مچ دست‌هایتان دقت کنید، اگر پهن است سراغ دستبند و ساعت پهن بروید و اگر نازک است، از دستبند و ساعت‌های باریک‌تر استفاده کنید.

– اگر گردنتان پهن است، از گردنبند بزرگ و پهن استفاده کنید و اگر لاغر است سراغ انتخاب‌های ظریف‌تر بروید.

– مردانی که انگشتان درشت و کشیده دارند سراغ انگشترهای بزرگتر و پهن‌تر بروند. درست بر خلاف مردانی که انگشتان کوتاهی دارند.

– پخش کردن و ایجاد تعادل در مورد استفاده از زیورآلات باعث می‌شود شیک‌تر به نظر برسید و استایلتان هم از دید بیننده پنهان نماند. پس، فقط دستبند و ساعت یا فقط گردنبند استفاده نکنید. چون قرار یست با متمرکز کردن زیورآلات حواس بیننده را از استایلتان منحرف کنید و فقط به مچ دست یا گردن سوق بدهید.

– در مصاحبه‌های کاری استفاده از زیورآلات را برای خودتان قدغن کنید. سر کار هم اگر قصد دارید از زیورآلات استفاده کنید به قواعد محیط توجه کنید.

– در مراسم ختم یا تدفین از زیورآلات ساده که کمتر جلب توجه می‌کنند استفاده کنید.

– بهتر است مردان در محیط کار، باشگاه یا تفریحات گروهی با دوستان در بیرون از خانه، اکسسوری‌های کمتری استفاده کنند.

– به تناژ پوستتان دقت کنید. توجه به تناژ پوست کمکتان می‌کند زیورآلات مناسب را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دستبند طلا مردانه و هر آنچه باید درباره‌اش بدانید

کلام آخر

در این مطلب در مورد انواع زیورآلات مردانه صحبت کردیم و در مورد تاریخچه و نکات استفاده از این اکسسوری‌ها هم برایتان توضیحات کاملی ارائه دادیم.

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.