قیمت روز طلا: 3,350,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

طلا یا الماس ؛ کدام یک مناسب شماست؟

0

طلا یا الماس سوالی است که احتمالا بسیاری از افراد به آن فکر کرده‌اند؛ مخصوصاً در مورد اینکه چرا الماس تا این اندازه گران است و آیا واقعا الماس سنگ کمیابی است یا فقط در بازار جواهرات به خاطر داشتن مشتری زیاد با این قیمت‌های گزاف فروخته می‌شود؟

ما در این مطلب اول از همه به معرفی طلا و الماس به طور جداگانه پرداخته‌ایم و توضیح داده‌ایم که چگونه ساخته و به بازار عرضه می‌شوند. سپس در مورد کمیاب بودن یا نبودن این سنگ و فلز گرانبها توضیحات جامعی ارائه داده‌ایم.

از شما می‌خواهیم تا انتهای این مطلب با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

معرفی طلا و روند شکل‌گیری آن

«آلریچ فاول»، دانشمند زمین‌شناسی و استاد دانشکده‌ی تکنولوژی ماساچوست اعتقاد دارد: طلا، یک فلز سنگین و از جمله نادرترین عناصر جهان است که در نتیجه انفجار ستاره‌های نوترونی پدید آمده است.

همچنین، «یانا فدورتچاک»، استاد زمین‌شناسی و معاون سرپرست موسسه تحقیقاتی تجارب فشار قوی زمین‌شناسی در دانشگاه Dalhousie نیز گفته، در زمان شکل‌گیری کره زمین، سنگین‌ترین عناصر به سمت هسته و مرکز زمین کشیده شدند. به این معنی که در زیر زمین و در نزدیکی پوسته‌ی آن می‌توان مقادیر زیادی طلا پیدا کرد.

طلا در نزدیکی سطح زمین با تراکم و چگالی اندکی یافت می‌شود. اما در صخره‌های گوناگون و متنوع می‌توان رگه‌های طلا را کشف کرد. اما به منظور استخراج طلا باید حتما معدنی را پیدا کرد که تراکم طلا در آن زیاد است تا مراحل کشف و استخراج این فلز گرانبها به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد.

به گفته‌ی پروفسور فدورتچاک، میانگین تراکم و چگالی طلا در نزدیکی پوسته زمین بسیار کم است. به طوری که می‌توان گفت ۴ واحد در هر یک میلیارد است. برای اینکه بتوان مکانی را معدن طلا دانست و این فلز را از آن استخراج کرد باید حتما میزان تراکم و حجم موجود طلا در محل ۱۲۵۰ بار بیشتر از رقم بالا باشد.

معرفی الماس و روند شکل‌گیری آن

در مقایسه با طلا، الماس فرم فشرده‌سازی شده از عناصر بسیار رایجی همچون کربن است. در حالت غیر فشرده، الماس را گرافیت می‌نامند. همان ماده‌ای که مغز مداد را تشکیل می‌دهد.

پروفسور «یانا فدورتچاک» در مورد الماس‌ها گفته: «الماس فقط می‌تواند در لایه‌ی میان پوسته و هسته کره زمین شکل بگیرد و سپس به روش‌های مختلفی به سطح زمین بیاید. یا ممکن است تحت اثر شهاب سنگ شکل بگیرد. اما این الماس‌ها بسیار ریز هستند و جواهر بشمار نمی‌روند.»

الماس‌هایی که در لایه‌ی عمیق‌تری در زیر پوسته و نرسیده به هسته قرار دارند اغلب توسط ماگماها به سطح زمین رانده می‌شوند. یا در نتیجه‌ی روند بسیار کُندِ برجسته شدن صخره‌ها و شکل‌گیری کوه‌ها از زیر زمین به سطح آن می‌آیند.

البته در طول این مرحله، الماس به گرافیت تبدیل می‌شود و هرگز به شکل الماس نمی‌توان آن را در زمین یافت. فرمول شکل‌گیری الماس در زمین به سه عامل اصلی نیاز دارد:

  • عمق
  • دما
  • فشار
خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

 

کربن باید در عمق حداقل ۱۵۰ کیلومتری از سطح زمین خاک شود و حرارتی معادل یکهزار و ۲۰۴ درجه سانتی‌گراد داشته باشد و تحت فشار تقریبا ۷۲۵ هزار پوند در هر اینج مربع قرار بگیرد و بعد از آن باید با سرعت زیاد توسط فوران آتشفشانی به سطح زمین بیاید و فورا سرد شود تا الماس شکل بگیرد.

تمامی این مراحل به ترتیب و در مدت زمان طولانی، الماسی تولید می‌کند که می‌توان آن را استخراج و به عنوان جواهر استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: هرآنچه باید درباره انواع الماس و برش‌های آن بدانید

طلا کمیاب‌تر است یا الماس

اگر بخواهیم میزان وجود الماس در جهان را با طلا مقایسه کنیم باید بدانید الماس در حدود ۲۰۰ هزار واحد در هر میلیارد در سطح زمین است. بنابراین، به خاطر نادر بودن الماس‌ها نمی‌توان استفاده خیلی زیادی از آنها داشت. بعلاوه، روند طبیعی تبدیل شدن کربن به الماس بسیار پرمشقت و سخت است و خیلی کم پیش می‌آید که موفقیت‌آمیز باشد.

با این تفاسیر کاملا واضح است که الماس طبیعی و قابل استخراج نایاب‌تر از طلاست.

اما در فرم اولیه و حالت خام، طلا بسیار کمیاب‌تر از الماس است. به این خاطر که کربن را در همه جای کره خاکی می‌توان پیدا کرد و در مقایسه با طلا، بسیار رایج و فراوان است. (همان‌طور که می‌دانید فرم اصلی و اولیه الماس، کربن است که تحت فشار و حرارت زیاد به این جواهر گرانبها تبدیل می‌شود.)

البته در آخر باید گفت، مراحل ساخت الماس مصنوعی پاسخ به این سوال که کدام یک کمیاب‌تر است: طلا یا الماس؟ را پیچیده می‌کند. چون دانشمندان می‌توانند در محیط آزمایشگاهی شرایطی را فراهم کنند که گرافیت به الماس بدل شود. شرایطی که به فوران آتشفشان و سال‌های طولانی نیازی ندارد. اما هیچ روش آزمایشگاهی برای تولید طلای مصنوعی وجود ندارد.

البته الماس‌های مصنوعی با اینکه با مواد طبیعی ساخته می‌شوند اما از ارزش و بهای زیادی برخوردار نیستند و در بازار با قیمت حداقل ۳۰ درصد کمتر از الماس طبیعی خرید و فروش می‌شوند.

طلا گرانتر است یا الماس

در پاسخ به اینکه آیا ارزش طلا بیشتر است یا الماس باید یک قانون کلی را برایتان یادآوری کنیم: هر چه سنگ یا فلز قیمتی کمیاب‌تر باشد، قیمت و ارزش آن بیشتر خواهد بود. بنابراین، الماس از طلا گران‌تر و با ارزش‌تر است. این در حالی است که در بالا هم اشاره کردیم که کمیابی الماس خیلی بیشتر از طلا نیست. اما چون طلا به اندازه کافی برای رفع نیاز بازار استخراج می‌شود، به نسبت الماس از ارزش کمتری برخوردار است.

به عبارت دیگر، دلیل گرانی الماس فقط کمیاب بودن آن نیست، بلکه این است که به اندازه تقاضای بازار، موجود نیست.

شاید برایتان جالب باشد که طلا، پانزدهمین ماده گرانبهای جهان است. الماس در این لیست در رتبه سوم قرار دارد. در رتبه‌های اول و دوم کالیفورنیوم (یک فلز خالص) و ضدماده قرار دارند.

خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا

 

نکات جالب در مورد الماس و طلا

الماس‌ها به طور معمول بی‌رنگ هستند، اما سنگ‌های زرد، قهوه‌ای، سبز، خاکستری، سیاه، صورتی، آبی، قرمز و بنفش نیز می‌توانند در طیف رنگ الماس یافت شوند.

کیفیتانواع الماس با ۴ حرف C انگلیسی یا در واقع ۴C مشخص می‌شود. هر کدام از این حروف C سرواژه یک کلمه است:

  • یکی برای Cut به معنای برش: شکل ظاهری الماس
  • یکی برای Color به معنای رنگ: رنگ الماس از شفاف تا زرد متغیر است.
  • یکی برای Clarity برای شفافیت: رتبه شفافیت الماس از بی‌عیب و نقص تا درجه ۳ که ناقص است متغیر است.
  • یکی برای Carat به معنای قیراط : اندازه الماس

طلای خالص بسیار نرم است و نمی‌توان آن را به اشکال دلخواه حالت داد. از این‌رو برای اینکه طلا برای مصرف روزانه مناسب باشد و دوام بالاتری هم پیدا کند، فلزات دیگر را با آن ترکیب می‌کنند.

سخن پایانی

ما در این مطلب به معرفی طلا و الماس به طور جداگانه پرداختیم و توضیح دادیم که طلا یا الماس چگونه ساخته و به بازار عرضه می‌شوند. سپس در مورد کمیاب بودن یا نبودن این سنگ و فلز گرانبها توضیحات جامعی ارائه دادیم.

در آحر هم یادآوری می‌کنیم که شما می‌توانید انواع طلای دست‌ساز زنانه، مردانه و بچه‌گانه را از فروشگاه آنلاین پرسته خریداری کنید. تمامی سفارش‌ها در کوتاه‌ترین زمان و در بسته‌بندی‌های شیک برای مشتری‌ها ارسال می‌شوند. برای این منظور می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه کنید.


برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منابع: livescience و luxuryviewer

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.