قیمت روز طلا: 3,870,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

پایه‌های ۴ چنگه‌ای و ۶ چنگه‌ای نگین انگشتر نسبت به هم چه مزایا و معایبی دارند؟

2

پایه نگین انگشتر

شاید یکی از سوال‌هایی که همیشه ذهن افراد را هنگام خرید جواهرات به خود مشغول کرده است تعداد چنگک یا دندانه‌های روی پایه نگین انگشتر باشد. در این مطلب قصد داریم به بررسی تمام نکات مثبت و منفی دو نوع پایه‌ی ۴ چنگکی و ۶ چنگکی بپردازیم تا شما را در انتخاب مناسب‌ترین انگشتر راهنمایی کنیم.

 

سنگ‌های قیمتی در انگشترهای ۴ دندانه‌ای میدان دید بیشتری دارند

همانطور که می‌دانید یکی از قابل توجه‌ترین تفاوت‌ها میان انگشترهای ۴ و ۶ چنگکی ظاهر آنها است. در انگشترهای ۴ دندانه‌ای سنگ‌های قیمتی روی حلقه، میدان دید وسیع‌تری دارند. مثلا اگر روی انگشتر خود یک الماس دارید، هرچه تعداد دندانه‌های آن کمتر باشد نور بیشتری با سنگ برخورد کرده و در نتیجه نور بیشتری هم بازتاب می‌کند، همچنین جلوه‌ی درخشانی به آن می‌بخشد. علاوه‌بر انعکاس بیشتر، این حلقه‌ها باعث می‌شوند الماس بزرگتر از آنچه هست به نظر برسد.

از طرف دیگر، در حلقه‌های ۶ دندانه‌ای سنگ‌های روی آنها کوچکتر دیده می‌شوند که دلیلش پوشیده شدن بیش از حد سنگ‌ها توسط این چنگک‌ها است. بنابراین الماس یا سایر سنگ‌های روی رکاب حلقه درخشش و شفافیت کمتری خواهند داشت.

خرید از گالری پرسته: انگشتر طلا

پایه نگین انگشتر

سنگ‌های گرد در پایه‌های ۶ چنگکی زیباتر به نظر می‌رسند

اگرچه سنگ و جواهرات در انگشترهای ۴ دندانه‌ای بیشتر دیده می‌شوند و ظاهری جذاب و درخشنده به آنها هدیه می‌دهد، اما به دلیل اینکه این ۴ چنگک به صورت زاویه‌ای قرار گرفته‌اند، سنگ هم به شکل زاویه‌دار و مربعی به نظر می‌رسد. این موضوع در سنگ‌هایی که گرد هستند بیشتر به چشم می‌خورد در حالی که در سنگ‌های مستطیلی صادق نیست.

در مقابل اگر یک الماس گرد را روی حلقه‌ای با ۶ دندانه بگذاریم، نه تنها ظاهر آن تغییر نکرده بلکه زیباتر و فریبنده‌تر هم به نظر می‌رسد.

 

خرید از گالری پرسته: انگشتر بدون نگین زنانه

تمیز کردن پایه نگین انگشتر ۶ چنگکی سخت‌تر است

وقتی صحبت از تمیز کردن و نگهداری زیورآلات به میان می‌آید، قطعا مدل‌های ۴ چنگکی برنده این مقایسه می‌شوند. زیرا تمیز کردن انگشترهایی که پایه نگین ۶ دندانه دارند، دشوارتر است مخصوصا قسمت‌های زیرین سنگ که بیشتر کثیف می‌شود.

به طور کلی هرچه تعداد چنگک‌ها کمتر باشد پاک کردن پایه جواهرات راحت‌تر خواهد بود زیرا شما به سطح بیشتری از سنگ دسترسی دارید.

پایه انگشتر ۴ چنگه‌ای امنیت کمتری دارند

با اینکه گفته شد انگشترهایی که دارای ۶ چنگه هستند جلوه و زیبایی سنگ وجواهرات را کاهش می‌دهند و همچنین نگهداری و تمیز کردن‌ آنها کمی دشوارتر است اما ایمنی بیشتری نسبت به مدل دیگر یعنی ۴ شاخه‌ای دارند. پس افزایش هر یک از شاخه‌ها، مزیت بزرگی برای ایمنی حلقه محسوب می‌شود.

در واقع هر یک از دندانه‌ها به مرور زمان فرسوده می‌شوند و زمانی که خیلی ساییده شده‌اند به راحتی خم می‌شوند یا می‌شکنند. در این راستا اگر یکی از دندانه‌ها خراب شود تعداد دندانه‌ی بیشتری باقی می‌ماند تا از جواهر روی آن نگهداری کند، بر خلاف انگشترهای با پایه نگین ۴ دندانه‌ای که اگر یکی از آنها از بین برود ممکن است سنگ در معرض خطر بیشتر شل یا گم شدن باشد.

 

خرید از گالری پرسته: انگشتر نگین دار زنانه

پایه نگین انگشتر ۶ چنگه‌ای محافظ‌های بهتری هستند

از دیگر مزایای سنگ‌های ۶ شاخه‌ای این است که به خوبی از سنگ‌های قیمتی روی انگشترها در برابر ضربه‌های ناگهانی محافظت می‌کنند.

چون سنگ و جواهرات گران‌بهایی که در دل چنین پایه‌ای جای گرفته‌ ‌اند، توسط چنگک‌های فلزی بیشتری پوشیده شده‌اند و در صورت برخورد تصادفی حلقه با اشیاهای محکم، خطر کمتری سنگ را تهدید می‌کند.

در صورتی که سنگ‌هایی که توسط ۴ دندانه نگهداری می‌شوند بیشتر در معرض آسیب هستند زیرا فلز کمتری از آنها محافظت می‌کند و سطح بیشتری از سنگ با محیط در تماس است.

پایه نگین انگشتر

انتخاب حلقه بین ۴ یا ۶ دندانه‌ای

حال با توضیحاتی که داده شد ممکن است انتخاب حلقه بین مدل‌های ۴ یا ۶ چنگکی برای شما دشوار شده باشد. اما همه چیز به این بستگی دارد که الویت شما چیست؟ ظاهر و زیبایی انگشتر برای شما مهم است یا ایمن بودن آن؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید نگین انگشتر شما همچون الماس بدرخشد پیشنهاد می‌کنیم که پایه‌های ۴ چنگه‌ای نگین انگشتر را انتخاب کنید.

همچنین اگر نگین شما به شکل مستطیل است و سایز کوچکی هم دارد، پایه‌های ۴ چنگکی نگین انگشتر گزینه‌ی ایده‌آلی هستند چرا که این مدل انگشترها باعث می‌شوند جواهرات روی پایه بزرگتر به نظر برسند و چی بهتر از این!

هنگامی که تصمیم شما قطعی شد و آن را خریداری کردید فراموش نکنید که به طور مرتب دندانه‌های آن را چک کنید که مبادا خم یا شکسته شده باشد و اگر آسیبی دیده حتی کم، در اسرع وقت به فردی متخصص در این زمینه مراجعه کرده و آن را تعمیر کنید.

ولی اگر دغدغه‌ی ظاهر و زیبایی انگشتر را ندارید و نگران نمای بیرونی آن نیستید، توصیه می‌کنیم به سراغ حلقه‌هایی با پایه نگین ۶ دندانه‌ای بروید زیرا انتخاب عاقلانه‌تری هستند.

خرید از گالری پرسته: انگشتر کارتیه طلا

در اغلب موارد وقتی سنگ سایز نسبتا بزرگی دارد یا به صورت گرد برش خورده است، پایه نگین انگشتر ۶ چنگه‌ای بهترین هستند. همچنین اگر به حفاظت و ایمنی خیلی اهمیت می‌دهید با انتخاب و خرید این سبک حلقه‌ها آرامش را به خود هدیه داده و با خیال راحت آن را همه جا بپوشید.

اگر انتخاب بین ظاهر و ایمنی برای شما سخت است و دو دل شده‌اید، بهترین گزینه یک حلقه ۴ شاخه‌ای از جنس پلاتین است. با این تصمیم هر دو فاکتور را باهم دارید.

زیرا پلاتین جزو فلزهای مقاوم است و بسیار آهسته‌تر از طلا یا نقره فرسوده می‌شود، بنابراین خیلی کم و دیرتر دندانه‌های آن خراب یا شکسته شده و آسیب می‌بیند.

سوالات رایج در مورد پایه نگین انگشتر

  1. پایه چنگه‌ای نگین انگشتر چیست؟
    پایه چنگه‌ای (prong) بیشتر برای مدل‌های تک نگین سولیتر (solitare) مورد استفاده قرار می‌گیرد. وظیفه این پایه، علاوه بر محافظت و نگهداری از نگین، جلب توجه بیننده به نگین انگشتر است تا فلزی که آن را احاطه کرده است.
  2. تعداد چنگه‌های پایه انگشتر در ظاهر انگشتر چه تاثیری دارد؟
    هر چه تعداد چنگه‌ها کمتر باشد نور بیشتری به نگین می‌رسد و در نتیجه درخشش آن بیشتر می‌شود؛ مخصوصا اگر سنگ الماس باشد. اما وقتی تعداد چنگه‌ها زیاد است، درخشش نگین کمتر می‌شود اما در عوض کاملا محکم و ایمن روی رکاب انگشتر در جای خود ثابت است.
  3. نگین انگشتر به جز پایه چنگه‌ای مدل‌های دیگری هم دارد؟
    بله مدل‌های متنوعی از پایه انگشتر وجود دارد که هر کدام برای مقاصد خاصی مورداستفاده قرار می‌گیرند. از جمله می‌توان به پایه‌های سنگفرشی، کانالی، دیواره‌دار،حفره‌ای، مهره‌ای، خوشه‌ای و پایه تراز و بالرین اشاره کرد.
  4. ایراد پایه چنگه‌ای انگشتر چیست؟
    اینکه مثلا ممکن است به لباس یا موها گیر کند. افرادی که می‌خواهند حلقه خود را هر روز دست کنند شاید این گزینه برایشان چندان مناسب نباشد.

 

بیشتر بخوانید: با انواع مختلف پایه انگشتر آشنا شوید؛ از پایه چنگه‌ای تا پایه تراز

الهه صالحی‌فر

منبع: jewelrynotes

2 نظرات
  1. خرید گل می گوید

    عالی بود

    1. گالری پرسته می گوید

      خوشحالیم که مورد پسندتون بوده، اگر پیشنهادی برای مطالب بیشتر دارید حتما با ما در میون بزارید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.