قیمت روز طلا: 3,580,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

روش تشخیص سنگ اوپال تقلبی از اصل

0

سنگ اوپال اصل

سنگ اوپال اصل ، نوعی سنگ نیمه‌قیمتی بسیار زیبا است که نسبتا قیمت مناسبی دارد. اما باید بدانید که تنها بخشی از سنگ‌های اوپالی که فروخته می‌شوند طبیعی هستند و در بسیاری از موارد آنچه شما می‌خرید مصنوعی است.

در این مطلب از وبلاگ پرسته، می‌خواهیم این موضوع را بررسی کنیم که سنگ اوپال تقلبی چه سنگی است و چطور می‌توانید اوپال تقلبی را از اصل آن تشخیص دهید. با پرسته همراه باشید.

 

ساختار سنگ اوپال اصل چگونه است؟

اوپال طبیعی و اصل گونه‌ای از سیلیس محسوب می‌شود. این سنگ معمولا بین ۵ تا ۱۰ درصد حاوی آب است و نسبتا ساختار نرمی دارد. درجه سختی اوپال بین ۵.۵ تا ۶.۰ در مقیاس موس است. اوپال را هم می‌توان در انواع بی‌رنگ یافت و هم رنگی. رنگ‌های اوپال در طیف سفید، زرد، نارنجی، قرمز تا سبز، آبی، قهوه‌ای و مشکی متغیر است.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا کارتیه

سنگ Opal

اوپال تقلبی چیست؟

معمولا وقتی می‌گوییم سنگی تقلبی است که به طور کل، برخی از مواد آن از نظر شیمیایی با سنگ واقعی متفاوت باشد.

با این حال، سنگ‌های اوپال اغلب از موادی شبیه به مواد طبیعی ساخته می‌شوند. در بیشتر موارد، اوپال‌های تقلبی حاوی مقداری از مواد تشکیل‌دهنده یک اوپال طبیعی و ترکیبی از مواد غیراوپالی دیگر هستند.

گاهی اوقات، سنگ‌های اوپالی که فروخته می‌شوند در واقع سنگ‌هایی هستند که کاملا از مواد مصنوعی ساخته شده‌اند.

بیایید با هم نگاهی به دو نوع مهم از سنگ‌های اوپال تقلبی بیاندازیم:

اوپال‌های مصنوعی

معمولا اوپال‌های مصنوعی که ساخته دست بشر هستند را به عنوان اوپال‌های تقلبی در نظر نمی‌گیرند زیرا از همان ساختار شیمیایی سنگ طبیعی برخوردارند.

اگر چه، اوپال‌های مصنوعی هم می‌توان تقلبی نامید؛ البته زمانی که حاوی مواد اضافی مانند پلاستیک‌های جورواجوری باشند که در اوپال‌های طبیعی پیدا نمی‌شود.

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا زنانه

سنگ‌های اوپال‌ دوگانه و سه‌گانه

سنگ‌های اوپال‌ دوگانه و سه‌گانه اوپال‌هایی هستند که یک ماده غیر اوپالی به آنها چسبیده است.

اوپال‌های دوبل یا دوگانه‌ از یک اوپال واقعی و یک لایه ماده دیگر چسبیده به پشت سنگ تشکیل شده‌اند. اوپال‌های سه‌گانه یک لایه سوم اضافی در قسمت بالای سنگ دارند.

بر عکس اینها، اوپال‌های واقعی و اصل منحصربه‌فرد هستند و هیچ ماده اضافی یا چسبیده ندارند.

سنگ اوپال اصل

روش تشخیص اوپال‌های مصنوعی

یکی از مشخصه‌هایی که می‌توان با کمک آن سنگ اوپال اصل را از مدل‌های مصنوعی تشخیص داد این است که نمونه‌های مصنوعی نسبت به سنگ اوپال طبیعی بیشتر متخلخل یا حفره‌دار هستند.

اوپال‌های مصنوعی تراکم کمتری نسبت به یک اوپال طبیعی و اصل دارند و به همین دلیل سنگ‌های اوپال مصنوعی سبک‌تر از نمونه طبیعی هستند.

وقتی سنگ اوپال مصنوعی را زیر ذره‌بین می‌گذاریم، متوجه می‌شویم که این سنگ الگوی رنگ مرتب‌ و منظم‌تری دارد در حالی که سنگ اوپال طبیعی چنین نظم و ترتیبی در رنگ خود نشان نمی‌دهد.

خرید از گالری پرسته: گردنبند سنگی زنانه

یکی دیگر از مقیاس‌های تشخیص اوپال مصنوعی از طبیعی این است که وقتی نور فرابنفش به آن می‌تابانیم، شفاف نیست و نور را از خود عبور نمی‌دهد.

تشخیص سنگ اوپال دوگانه و سه‌گانه

اوپال‌های دوگانه و سه‌گانه معمولا تیره‌تر و مات‌تر از سنگ اوپال اصل هستند زیرا یک لایه غیر اوپالی دیگر به پشت آنها چسبیده است. اوپال‌های طبیعی و اصل فرانما و شفاف یا سفید هستند.

وقتی از پهلو به سنگ اوپال اصل و طبیعی نگاه می‌کنیم، یک تکه است اما انواع دوگانه و سه‌گانه لایه‌لایه هستند.

سنگ‌های اوپال دوگانه یا دوبل فقط دولایه دارند: یک سنگ اوپال اصلی و یک لایه غیراوپال چسبیده به آن. شما باید بتوانید یک خط نازک و منظم در جایی مشاهده کنید که دو لایه را به هم متصل کرده است.

سنگ‌های اوپال طبیعی که به سنگ دیگری چسبیده‌اند نیز یک خط مرزبندی دارند اما ظاهرشان ناهموار و غیرمسطح است.

سنگ‌های اوپال سه‌گانه یک لایه سوم شفاف علاوه بر لایه دوم غیراوپالی دوگانه دارند. در اصل، سنگ‌های اوپال سه‌گانه از یک ساندویچ اوپال واقعی بین یک لایه پشتی تیره‌تر و یک لایه بالایی شفاف تشکیل شده‌اند.

پشت یک اوپال سه‌گانه بیشتر تیره و صاف و چیزی شبیه یک شیشه یا پلاستیک است.

طرف دیگر یک سنگ اوپال سه‌گانه، از یک لایه شفاف پوشیده شده که جنس آن از کوآرتز یا پلاستیک است. اگر شما از پهلو نگاهی به این سنگ بیندازید، پوشش شیشه‌ای را تشخیص خواهید داد و از داخل آن می‌توانید ببینید.

 

سعیده اکبری

منبع: jewelrynotes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.