قیمت روز طلا: 3,270,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

نحوه تمیز کردن یاقوت و نگهداری از انواع آن

0

تمیز کردن یاقوت برای حفظ درخشش و زیبایی آن بسیار مهم است. صرف‌نظر از اینکه یاقوت شما چه رنگی است، باید بدانید که این سنگ قیمتی به مراقبت و نگهداری نیاز دارد. تمیز کردن آن هم روش‌های خاص خود را دارد که ما در ادامه‌ی این مطلب برایتان توضیح داده‌ایم. تا انتهای مطلب با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

نگاهی کوتاه به سنگ یاقوت و انواع آن

صدها سال است که مردم در سراسر جهان از یاقوت به عنوان جواهر و سنگ قیمتی استفاده می‌کنند. بر اساس شواهد و مستندات تاریخی، خرید و فروش و ارسال یاقوت به دیگر نقاط جهان به تاریخ ۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. در آن زمان از مسیر جاده ابریشم یاقوت به چین می‌رسیده و در آنجا خرید و فروش صورت می‌گرفته است. همچنین در کتاب مقدس مسیحی‌ها یعنی انجیل نیز بارها به سنگ یاقوت اشاره شده است. در مستندات یافت شده از رم باستان، نوشته شده یاقوت از کسی که آن را استفاده می‌کند، در برابر مشکلات مراقبت می‌کند. همچنین باعث قوت قلب و افزایش شهامت در فرد می‌شود.

یاقوت سرخ

درجه سختی روبی (یاقوت سرخ) با الماس قابل مقایسه است. این سنگ درجه سختی ۹ در مقیاس مو دارد. یعنی از بیشتر سنگ‌های جواهر سخت‌تر و مستحکم‌تر است. این محکم بودن باعث می‌شود تا این سنگ را روی انگشتر طلا سوار کنند زیرا به راحتی شکسته نمی‌شود.

یاقوت کبود

یاقوت کبود به عنوان یک سنگ قیمتی و با ارزش به رنگ آبی است که این آبی گرم، عمیق و درخشان را از پایه معدنی‌اش یعنی کروندم دریافت می‌کند. یاقوت کبود گوهری نسبتا محکم و بادوام است که همین ویژگی باعث شده آن را به یک انتخاب مطلوب برای استفاده روزمره تبدیل کند. به‌طور کلی، سفایر Sapphire دومین سنگ سخت بعد از الماس است که در طبیعت یافت می‌شود. درجه سختی آن ۹ است و ساختار کریستالی سه گوش دارد. به طوری که فقط الماس توان بریدن یاقوت کبود را دارد. سنگ یاقوت، در واقع کریستال اکسید آلومینیوم است که با گونه‌های مختلفی از مواد معدنی، رنگ‌های متفاوتی ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: هر‌آنچه باید درباره سنگ ماه تولد شهریور و خواص آن بدانید

مراقبت از انواع سنگ یاقوت

اگر فرد خوش‌شانسی باشید و سنگ یاقوت سرخ در اختیار داشته باشید، احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که چگونه می‌توان از این جواهر گرانبها نگهداری کرد تا همیشه سالم و براق باقی بماند.

خوشبختانه یاقوت جزو سنگ‌های بسیار سخت است. در بالا هم گفتیم که از نظر سختی و استحکام می‌توان آن را به الماس تشبیه کرد. به همین خاطر این سنگ برای استفاده روزمره و دایمی یکی از بهترین و قابل اعتمادترین گزینه‌ها به شمار می‌رود. البته باید توجه داشته باشید که سنگ یاقوت نیزهمانند دیگر جواهرات اگر مورد ضربه محکم قرار بگیرد ممکن است بشکند یا ترک بردارد. مخصوصا اگر یاقوت را به عنوان نگین روی دستبند طلا یا انگشتر استفاده می‌کنید، باید همیشه حواستان به آن باشد. توصیه می‌کنیم انگشتر با نگینhttps://parasteh.com/category/jeweled-ring/ یاقوت را در زمان انجام کارهای کارهای خانه از دست خارج کنید.

بیشتر بخوانید: انواع سنگ های قیمتی و خواص آنها را بشناسید

روش تمیز کردن سنگ یاقوت کبود

تمیز کردن یاقوت کبود سخت و پیچیده نیست. این گوهر از این جهت که نیاز به نگهداری زیادی ندارد و به راحتی تمیز می‌شود طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. برای این منظور به روش زیر عمل کنید:

– از یک پارچه نرم و خشک مخصوص جواهرات برای برق انداختن استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از قرار دادن سنگ در آب و صابون آن را با دستمال مخصوصی تمیز کنید تا آلودگی‌های ریزی که روی سطح آن را فرا گرفته‌اند پاک شوند. با انجام این کار، کل فرآیند تمیز کردن موثرتر خواهد بود.

– یک کاسه کوچک را با آب گرم و مواد شوینده (ترجیحا پودر صابون) پر کنید. قبل از انداختن سنگ خود در کاسه اطمینان حاصل کنید که دمای آب گرم است و همچنین آب درون آن به اندازه‌ای است که کاملا روی سنگ را بگیرد. درست است که انواع شوینده‌ها قابل استفاده‌اند اما از مدلی استفاده کنید که مطمئن شوید چربی‌ها را هم از بین می‌برد.

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا زنانه

 

– یاقوت کبود را درون آب و صابون بیندازید و اجازه دهید تا چند ثانیه خیس بخورد. این که سنگ خیس بخورد به دو اتفاق خوب منجر می‌شود؛ اولا باعث می‌شود که همه آلودگی‌های باقیمانده روی آن کنده یا شل شود و در قدم بعدی احتمال خش افتادن در طول تمیز کاری را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.

– سنگ را به آرامی با یک دستمال مرطوب مالش دهید. بعد از خیس خوردن سنگ را به آرامی با دستمال یا مسواک نرمی پاک کنید که لکه و گرد و غبارهای مقاوم‌تر تمیز شوند. اگر لکه‌ها به قدری چسبیده بودند که کنده نمی‌شدند بگذارید بیشتر خیس بخورند تا راحت‌تر تمیز شوند.

– سنگ را بردارید و با یک دستمال نرم خشک کنید. بعد از اینکه یاقوت کبود را از کاسه بیرون آوردید دوباره آن را با آب گرم بشویید تا صابون‌های باقیمانده هم پاک شوند. سپس سنگ را با دستمال‌های مخصوص جواهرات خشک کرده که لکه‌های قوی آب از بین بروند.

– مطمئن شوید که یاقوت کبود به اندازه کافی خشک شده است. قبل از قرار دادن آنها در جعبه مخصوص خودشان اجازه دهید که کاملا خشک شوند. زیرا ماندن آب و رطوبت روی آن باعث ترک خوردن گوهر میشود. سپس آن را در جعبه قرار دهید و در محلی خشک نگهداری کنید که همیشه سالم و تمیز برای شما باقی بماند.


روش تمیز کردن سنگ یاقوت سرخ

بهترین و مناسب‌ترین روش برای شست‌وشوی انگشتر با نگین روبی (یاقوت سرخ) استفاده از آب و صابون است. برای این منظور بهتر است مراحل و اصول زیر را رعایت کنید:

  1. یک کاسه را تا نیمه با آب ولرم پر کنید. مقداری صابون مایع یا مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید.
  2. انگشتری که نگین یاقوت قرمز دارد را درون محلول آب و صابون بگذارید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید.
  3. انگشتر را از کاسه خارج کنید و با کمک یک دستمال عینک یا دستمال جواهرات، گوشه و کنار انگشتر را تمیز کنید.
  4. اطراف نگین و پایه‌ی انگشتر را خیلی آرام مسواک بکشید تا همه جای آن به خوبی تمیز شود و خراشی هم روی سنگ ایجاد نشود.
  5. مراقب باشید که دستمال یا مسواک به لبه‌های پایه‌ی نگینِ انگشتر گیر نکند و آسیبی به آنها وارد نکند.
  6. انگشتر را درون یک کاسه آب تمیز بگذارید و با کمک انگشتان دست روی سطح آن بکشید تا صابون شسته شود.
  7. یا می‌توانید آن را زیر شیر آب بگیرید و همه جایش را با دست بمالید تا صابون روی انگشتر باقی نماند.
  8. در آخر، انگشتر را با دستمال مخصوص جواهر یا دستمال نرم و میکروفایبری خشک کنید.

همچنین می‌توانید با شوینده‌های تجاری جواهرات این سنگ قیمتی را شست‌وشو دهید و نگران خراب شدن آن هم نباشید. البته پیش از این کار حتما مطمئن شوید ماده‌ای که استفاده می‌کنید برای فلز انگشتر ضرری نداشته باشد. بعلاوه، حاوی ماده‌ای نباشد که برای یاقوت سرخ ضرر دارد.

از فروشگاه‌های طلا و جواهر می‌توانید محلول مخصوص شست‌وشوی جواهرات گران‌قیمت را خریداری کنید. قبل از استفاده مطمئن شوید محلولی که خریده‌اید برای تمیز کردن یاقوت مناسب است یا خیر. از روی دستور استفاده محلول که روی بسته‌ی آن درج شده، می‌توانید متوجه این امر شوید.

محلول‌های تمیزکننده جواهرات، اغلب برای طلای سفید، طلای زرد و پلاتین مناسب هستند و آسیبی به این فلزات وارد نمی‌کنند. اما اگر جواهر شما روی نقره استرلینگ سوار شده، حتما باید محلولی بگیرید که مخصوص نقره است. محلول‌های طلا برای این کار مناسب نخواهند بود. این مواد تمیزکننده اگر درست و استفاده نشوند، نتیجه عکس می‌دهند و ممکن است به طلا یا جواهر شما آسیب برسانند. پس حتما هنگام خرید دقت لازم را داشته باشید.

نکاتی که باید در مورد تمیز کردن یاقوت بدانید

– اگر نگین یاقوت سرخ از روی طلا افتاد خودتان آن را نچسبانید و به جواهرسازهای حرفه‌ای مراجعه کنید تا سنگ را با مواد مخصوص در جای خود محکم کنند.

– سنگ یاقوت را در کنار دیگر جواهرات قرار ندهید. سنگ‌ها ممکن است به هم آسیب برسانند و تماس آنها با هم روی سطح هر کدام خراشیدگی ایجاد کند.

– هر کدام از سنگ‌های یاقوت را درون کیسه جداگانه بگذارید و کیسه‌ها را درون یک حعبه قرار دهید.

– اگر به سنگ یاقوت شما ضربه شدیدی وارد شد، حتی اگر سالم مانده باشد هم بهتر است آن را نزد متخصص جواهرات ببرید تا با ابزار مخصوص از سالم بودن آن مطمئن شود. شاید سنگ در اثر ضربه ترک داخلی برداشته باشد و شما متوجه نشوید.

– برای ممانعت از کدر شدن سنگ یاقوت، آن را از موادی مثل لوسیون‌های آرایشی و بهداشتی، عطرها و اسپری مو دور نگه دارید. برای شرکت در مناسبت‌های مختلف، اول لباس‌های خود را بپوشید، آرایش کنید و عطر و اسپری مو بزنید و در آخرین مرحله پیش از بیرون رفتن از خانه جواهر یاقوت خود را استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا هیچ ماده‌ای روی سطح سنگ ننشیند.

کلام آخر

در این مطلب توضیح دادیم که بهترین ماده برای تمیز کردن جواهرات با سنگ یاقوت، محلول آب و صابون است. شما با کمک یک مسواک نرم آغشته به محلول صابون می‌توانید سطح یاقوت کبود و یاقوت سرخ را تمیز کنید و خیالتان هم راحت باشد که این سنگ هیچ آسیبی نمی‌بیند. البته از محلول‌های تمیزکننده جواهرات که به صورت آماده در طلافروشی‌ها وجود دارند هم می‌توان برای این منظور استفاده کرد.

در آخر یادآوری کنیم که اگر به جواهرات با سنگ یاقوت علاقه دارید می‌توانید از فروشگاه آنلاین پرسته خرید خود را انجام دهید. برای این منظور کافی‌است روی لینک زیر کلیک کنید.


برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منابع: jewelrynotes و wikihow

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.