قیمت روز طلا: 3,270,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

راهنمای کامل انتخاب و خرید سنگ کهربا معروف به «طلای دریا»

9

خرید سنگ کهربا

خرید سنگ کهربا برای کسانی مناسب است که همیشه به دنبال استایل‌های خاص هستند و زیورآلاتی با طرح‌های غیرمعمول را می‌پسندند. کهربا به صورت کاملا طبیعی در شکل‌ها و رنگ‌های متنوعی وجود دارد که به تمام استایل‌های شما زیبایی می‌بخشد. اما قبل از خرید کهربا باید یک سری اطلاعات در مورد این سنگ داشته باشید که ما سعی کردیم به طور خلاصه آنها را در اختیار شما قرار دهیم، پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

کهربا چیست؟  

در واقعیت کهربا صمغ درختی است که طی میلیون‌ها سال، جایی در زمین با فشار و دمای بسیار زیاد می‌ماند تا سخت یا به اصطلاح  فسیل شود و پرورش یابد.

اما امروزه این گوهر با ارزش از صخره‌ها استراج می‌شود و همچنین گاهی اوقات از کف دریا به سمت ساحل می‌آید و مردم آن را جمع‌آوری می‌کنند.

کهربا ماده‌ای بسیار نرم است که از دوران باستان تا کنون در موارد مختلفی از جمله ساخت جواهرات، پزشکی و عطرسازی مورد استفاده قرار گرفته است.

خرید کهربا
کهربا در واقع صمغ درخت است.

انواع کهربا 

برای خرید سنگ کهربا بهتر است انواع آن را بشناسید. یکی از رایج‌ترین طبقه‌بندی‌های کهربا، بر اساس منشأ آن است. در عصر حاضر دو منطقه اصلی وجود دارد که بیشترین میزان استخراج کهربا در آنجا مشاهده می‌شود:

  • منطقه بالتیک
  • جمهوری دومینیکن.

البته منابع کهربا در سایر نقاط جهان نیز وجود دارد اما در مقایسه با این دو منطقه بسیار اندک و ناچیز هستند.

خرید از گالری پرسته: گردنبند سنگی زنانه

 

کهربای منطقه بالتیک

این نوع کهربای طبیعی بیش از ۴۰ میلیون سال قدمت دارد و آن را به یکی از با ارزش‌ترین کهرباها در دنیا تبدیل کرده است. کهربای بالتیک می‌تواند شفاف یا مات باشد. همچنین در طیف رنگی زرد، از روشن گرفته تا تیره موجود است. البته بسیاری از کهربا‌های بالتیکِ مات در رنگ سفید نیز هستند.

کهربای منطقه دومینیکن

کهربایی که از جمهوری دومینیکن استخراج می‌شود دارای ۲۵ تا ۴۰ میلیون سال قدمت و تاریخ است. جالب است که بدانید این نوع کهربا نسبت به مدل قبلی احتمال بیشتری دارد که برخی حشرات یا گیاهان در خود محبوس کرده باشد.

مانند کهربا بالتیک، کهربا دومینیکن نیز در تناژ مختلفی از رنگ زرد دیده می‌شود. اما به طور استثنا، کهربا بالتیک در رنگ‌های مختلفی از آبی و سبز هم وجود دارد که تنها در این منطقه پیدا می‌شود و بسیار کمیاب است.

بیشتر بخوانید: راهنمای تمیز کردن و مراقبت از سنگ کهربا

چگونه ارزش کهربا را بسنجیم؟

به طور طبیعی ارزش کهربا را با رنگ، روشنی و تمیزی آن تعیین می‌کنند. همچنین بعضی از افراد متخصص در سنگ و جواهرات، برای کهرباهایی که مقداری فسیل درون خود دارند ارزش بیشتر و بالاتری قائل هستند.

رنگ کهربا

همانطور که می‌دانید با ارزش‌ترین کهربا، در طیف رنگی زرد تیره تا متوسط است. علاوه بر این برخی از کهرباهای قرمز هم از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند. اما دقت کنید که مهم‌ترین خصوصیت تعیین کننده رنگ کهربا، میزان شدت آن یعنی تیره یا روشن بودن گوهر است.

شفافیت کهربا

در میان تمام کهرباها، آنهایی که بسیار شفاف هستند نسبت به مدل‌های مات و کدر ارزش بیشتری دارند. کهربا دومینیکن در مقایسه با اکثر نمونه‌های کهربا بالتیک شفافیت و وضوح بیشتری دارد.

پیش از انتخاب و خرید سنگ کهربا تکه‌هایی از گیاهان که در برخی کهرباها به دام افتاده‌اند را باید از اجزای اصلی سنگ شمرد. زیرا علاوه بر این که چیزی از ارزش آن نمی‌کاهد بلکه باعث جذابیت و زیبایی سنگ هم شده است.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با سنگ ماه تولد مهر

نگهداری و تمیز کردن کهربا

در ادامه به متداول‌ترین روش‌هایی که برای نگهداری و همچنین بهبود ظاهر کهربا استفاده می‌شود اشاره کرده‌ایم:

گرم کردن

شاید تعجب کنید اما یکی از راه‌های افزایش شفافیت و رنگ کهربا، گرم کردن آن در روغن است، مخصوصا کهربای بالتیک. این امر برای اغلب کهرباهای بالتیک صادق است و معمولا قبل از فروش به این صورت با آنها برخورد می‌شود. همچنین کهربا سرخ بالتیک را همیشه گرم می‌کنند تا به رنگ گیلاس برسد.

اما در مقابل رنگ کهربا قرمز دومینیکن بصورت طبیعی است و هیچ‌گونه دخالتی در آن نبوده. علاوه بر این بسیاری از کهرباهای سبز رنگ خود را مدیون همین روش گرم کردن هستند.

خرید از گالری پرسته: دستبند سنگی زنانه

پر کردن

برخی از قطعه‌های کهربا به طور طبیعی دارای ترک و رگه‌هایی روی سطح خود هستند که آنها را به کمک نوع دیگری از صمغ درختان به نام کوپال پر می‌کنند و عیب‌های آنان را می‌پوشانند.

روکش کردن

اگر دقت کرده باشید بعضی از کهرباها با روکش‌های خاصی پوشیده شده‌اند، که معمولا برای افزایش رنگ سنگ بکار می‌رود. اما نتیجه‌ها نشان داده‌اند که این روش به اندازه حرارت دوام زیادی ندارد.

ذوب کردن

به دلیل اینکه همیشه کهرباها به طور طبیعی در سایز و شکل مناسبی نیستند که قابل استفاده باشند، فروشندگان آنها را با قطعه‌های دیگر ذوب می‌کنند تا به شکلی بزرگ‌تر و بهتر تبدیل شوند. و مورد استفاده قرار گیرند.

این قطعه جدید “کهربا فشرده” نامیده می‌شود که در مقایسه با سایر کهرباها قیمت کمتری دارد.

کهربا تقلبی چیست؟

کهرباهای تقلبی معمولا از سایر صمغ‌ها مانند کوپال، پلاستیک و حتی شیشه ساخته می‌شوند. اما به دلیل شباهت بسیار زیادی که با اصل آن دارند، تشخیص کهربا واقعی از نوع تقلبی‌اش سخت شده است.

یکی از مطمئن‌ترین راه‌های شناسایی کهربا واقعی از نوع فیک آن لمس سنگ با سوزن داغ است. پس از انجام این کار باید بویی شیرین و شبیه کاج حس کنید. با این حال فقط در صورتی انجام این تست توصیه می‌شود که خود را آماده آسیب دیدن بخشی از کهربا قیمتی خود کرده باشید.

همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیم یکی از رایج‌ترین ماده‌هایی که برای ساخت کهربا تقلبی استفاده می‌کنند، کوپال است. این صمغ دقیقا شبیه کهربا است با این تفاوت‌ که سنی کمتر دارد و جوان‌تر است.

اگرچه به نظر می‌رسد که شباهت زیادی با کهربا طبیعی دارد اما کوپال نرم‌تر است و می‌توان به راحتی با ناخن آن را خراش داد که راه شناسایی این دو صمغ است.

برخلاف تصور بسیاری از افراد، سوسک و زنبور عسل‌هایی که در سنگ به دام افتاده‌اند اصل بودن آن را تضمین نمی‌کند چرا که گاهی اوقات خود فروشنده‌ها این حشرات را وارد سنگ می‌کنند و ادعا اصل بودن دارند.

از دیگر روش‌های مطمئن‌ و بی‌ضرر برای تشخیص کهربای فیک از اصل، روش‌های آزمایشی معتبر و علمی است. به عنوان مثال امروزه طیف‌سنجی IR استفاده فراوانی در تشخیص دارد.

خرید از گالری پرسته: انگشتر مردانه

 

جواهرات کهربا با چه نوع زیورآلاتی ست می‌شوند؟

سنگ‌های قیمتی کهربا به خوبی با فلزات نقره، طلا سفید و طلا زرد تکمیل می‌شوند. اگر به دنبال پیدا کردن زیورآلاتی هستید که برای روزمره استفاده کنید و به آسانی با همه‌ی استایل‌های راحت و روزانه ست شوند، جواهراتی که با سنگ کهربا طراحی شده‌اند گزینه خوبی است زیرا به همراه زنجیری از جنس طلا یا نقره و سایر دستبندها و انگشترها ظاهری شیک و جذاب دارد.

همچنین طلای زرد با همه‌ی رنگ‌های کهربا ست می‌شود؛ به ویژه رنگ‌های لیمویی، شکلاتی و سایه‌های قهوه‌ای از رنگ‌هایی هستند که کنار طلا زرد چندین برابر زیباتر می‌شوند.

 

با جواهرات کهربا چه لباسی بپوشیم؟

پیش از خرید سنگ کهربا باید بدانید سنگ‌های کهربا به خوبی با رنگ‌های خنثی یا پاییزی مانند خاکی، بژ و قهوه‌ای ترکیب می‌شوند؛ زیرا خود گوهر کهربا دارای رنگ‌های گرم است و برای ست شدن با رنگ‌های پاییزی بسیار مناسب است. همچنین بسته به مدل جواهرات، کهربا می‌تواند با برخی استایل‌های مجلسی و حتی لباس‌های راحتی روزمره ست شود.

علاوه بر این اگر شما از طرفدارهای استایل‌های کولی‌وار یا هنری هستید، این سنگ برای شیک‌پوش شدن کمک چشمگیری به شما خواهد کرد.

بنابراین به‌ طور کلی کهربا جزو سنگ‌هایی محسوب می‌شود که در کنار ظریف بودنش تقریبا برای اکثر استایل‌ و مدها مناسب است و چه بهتر که همیشه یکی از جواهرات کهربا در کمد همه‌ی خانم‌ها باشد تا در مواقعی که نمیدانید تیپ خود را با چه چیزی کامل کنید به داد شما برسد.

 

الهه صالحی‌فر

منبع: jewelrynotes

9 نظرات
  1. مهتاب می گوید

    توضیحات کامل بود

    1. گالری پرسته می گوید

      خوشحالیم که مطالب نویسندگان پرسته مورد پسندتون بوده. پیشنهاد می کنیم حتما مطالب دیگر بلاگ را هم مطالعه بفرمایید

  2. کاوه کاویانی می گوید

    کاملا مفید بود. ممنون از سایت خوبتون

    1. گالری پرسته می گوید

      رضایت شما مایه افتخار تیم پرسته هست. این جمله کوتاه شما انگیزه بخش تیم پزرگ پرسته خواهد بود

  3. سحر می گوید

    بسیار جامع و کامل بود👏

    1. گالری پرسته می گوید

      ممنون از نظر مثبتتون و خوشحالیم که براتون مفید بوده، پیشنهاد می کنیم حتما مطالب دیگر بلاگ رو هم مطالعه بفرمایید تا با دنیای جادویی سنگ ها و طلا بیشتر آشنا بشید

  4. Tina می گوید

    عالی بود، مرسی

  5. tina می گوید

    عالی بود، مرسی

    1. گالری پرسته می گوید

      ممنون از زمانی که برای مطالعه مطلب گذاشتید و نظر مثبتتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.