قیمت روز طلا: 3,270,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

آیا درباره تاریخچه گوشواره و استفاده‌ آن برای مردان می‌دانید

0

تاریخچه گوشواره برای بسیاری از افراد حائز اهمیت است. چون گوشواره از جمله جواهرات محبوب انسان‌ها از زمان‌های گذشته تا به امروز است که در فرهنگ‌های مختلف با هدف‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. جالب است بدانید که این وسیله‌ی زینتی اول مختص مردها بوده. اما به مرور زنان نیز به استفاده از گوشواره روی آورده‌اند.

از آنجا که ممکن است دانستن تاریخچه‌ی گوشواره برای شما هم جالب باشد از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

نگاهی کوتاه به انواع گوشواره و کاربرد آنها

گوشواره یکی از قدیمی‌ترین و درعین حال پرطرفدارترین مصنوعات زینتی محسوب می‌شود که مردم با فرهنگ‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند. در گذشته از گوشواره با سه هدف اصلی شامل قدرت، بردگی و زینت استفاده می‌شده است. اما امروزه فقط جنبه‌ی زینتی دارد.

گوشواره با مواد گوناگونی ساخته می‌شود و فلزات مختلفی هم برای ساخت آن استفاده می‌شود. از طلای ۱۸ عیار و پلاتین گرفته تا تیتانیوم، مس و نقره استرلینگ. اما فارغ از جنس گوشواره، این وسیله‌ی زینتی انواع مختلفی هم دارد که به طور مختصر در زیر به آنها اشاره کرده‌ایم:

  • گوشواره کلیپسی (Clip-on): یک کلیپس محکم که گوشواره به آن چسبیده، لاله گوش را می‌گیرد و در جای خود ثابت نگه می‌دارد.
  • گوشواره میخی (Stud): پین (میخ) آن در پشت نرمه گوش قفل می‌شود. این نوع گوشواره معمولاً کوچک است.
  • گوشواره حلقه‌ای (Hoop): درون سوراخ گوش قرار می‌گیرد و دور نرمه‌ی گوش حلقه می‌شود.
  • گوشواره آویز (Drop): می‌توانند تماماً فلزی یا ترکیبی از فلز و جواهر باشند.
  • گوشواره آویز چندشاخه (Chandelier): طرحی پیچیده‌تر و شلوغ‌تر از آویزهای معمولی دارد.
  • گوشواره رشته‌ای (Threader): طراحی زنجیرمانند و ساده‌ای دارد. از پشت گوش آویزان می‌شود. این گوشواره‌ها قفل ندارند.
  • گوشواره هاگی (Huggie): دو انتهای گوشواره به هم می‌رسند و اصطلاحاً همدیگر را در آغوش می‌کشند.
  • دکمه گوش (Ear Cuff): همانند گوشواره‌های کلیپسی به سوراخ گوش نیاز ندارند و به گونه‌ای طراحی می‌شوند که از گوش بیرونی آویزان شوند.

شما می‌توانید در مطلب آشنایی با انواع گوشواره و قفل‌های آن، به طور کامل و جامع در مورد انواع مدل‌های گوشواره و کاربرد آنها بخوانید.

تاریخچه پیدایش گوشواره

تاریخچه استفاده از گوشواره نشان می‌دهد که در دوران باستان گوشواره در واقع وسیله‌ای زینتی برای مردان بوده. به طوری‌که مردان مصری و آشوری از گوشواره استفاده می‌کردند تا نشان دهند به طبقه‌ی اجتماعی بالاتری تعلق دارند. اما در عین حال، در زمان روم باستان، گوشواره فقط توسط بردگان استفاده می‌شد. زنان ثروتمند یونانی و رومی هم از گوشواره‌های مروارید برای نشان دادن طبقه‌ی اجتماعی خود استفاده می‌کردند.

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا

یعنی گوشواره همیشه در طول تاریخ و در جوامع مختلف با مفاهیم خاصی مورداستفاده قرار می‌گرفته و مثل حالا فقط جنبه‌ی تزئینی نداشته است.

اولین نشانه‌های گوشواره در تمدن ایلام در کشور ایران یافت شده است. یکی از قدیمی‌ترین اشارات به گوشواره هم در کتاب مقدس مسیحیان است؛ هنگامی که موسی در کوه سینا بنی‌اسراییل از هارون خواست تا برای آنها خدایی بیاورد، او به آنها فرمان داد تا گوشواره‌ها و دیگر جواهرات پسران و دخترانشان را برایش بیاورند.

در سال ۱۵۷۷ میلادی هم نوشته‌ای از کشیشی به نام «ویلیام هریسون» با عنوان شرح انگلستان منتشر شد که در قسمتی از آن آمده است: «برخی از اقایان و درباریان حلقه‌هایی از طلا، سنگ یا مروارید را به گوششان می‌آویزند.»

جایگاه گوشواره در غرب

در تمام طول تاریخ گوشواره‌های مختلفی توسط بشر استفاده می‌شده اما به مرور به کشورهای مختلف جهان راه یافته‌اند؛ مثلاً گوشواره‌های چلچراغی که هزاران سال است که در هند و خاورمیانه محبوبیت دارند، تازه از سال ۱۹۲۰ میلادی در صنعت فشن غرب ظاهر شدند.

در سال ۱۵۹۰ میلادی در انگلستان استفاده از گوشواره به مد روز تبدیل شد. سوراخ کردن گوش در سالهای ۱۹۶۰ دوباره رواج پیدا کرد. در آن زمان سوراخ کردن گوش درخانه انجام می‌شد ولی پس از مدتی پزشکان سرویسی با عنوان سوراخ کردن گوش ارائه می‌کردند. سوراخ کردن گوش علاوه بر مراکز پزشکی در جواهرفروشی هم صورت می‌گرفت.

در سال ۱۹۷۰ سوراخ کردن گوش با روش‌های مطمئن‌تری انجام می‌شد. به طوری که این کار در بین زنان رواج پیدا کرد. در همان سال‌ها سوراخ‌های چند تایی روی گوش برای اولین بار در آمریکا رواج پیدا کرد. اما طی قرون وسطی در اروپا، گوشواره مردانه جایگاه خود را از دست داد. در قرن سیزدهم میلادی نیز کلیسای کاتولیک سوراخ کردن گوش را منع کرد. آنان بر این باور بودند که بشر نباید در بدنی که خدا خلق کرده تغییر ایجاد کنند. پس از آن بود که فقط راهزن‌ها، دزدان دریایی و کسانیکه از طبقات اجتماعی پایین‌تری بودند از گوشواره استفاده می‌کردند.

ملوانان از گوشواره به عنوان هزینه‌ی دفن خود در زمان مرگ استفاده می‌کردند. آنها امیدوار بودند که به واسطه‌ی همین گوشواره برای آنها مراسم دفن برگزار خواهد شد. علاوه بر این سوراخ کردن گوش به معنی سفر و عبور از خط استوا بود.

بیشتر بخوانید: مراقبت‌های بعد از سوراخ کردن گوش و انواع روش‌های سوراخ کردن آن

جایگاه گوشواره در ایران و مصر

در این قسمت به طور مجزا در مورد تاریخچه و جایگاه گوشواره در ایران و مصر برایتان توضیحات جامعی ارائه داده‌ایم.

جایگاه گوشواره در ایران

تاریخچه گوشواره در ایران و نخستین نشانه‌های استفاده از آن در آثار به جا مانده از تمدن ایلام دیده می‌شود. بعد از آن در پیکره‌های تخت جمشید بر روی گوش سرباز هخامنشی گوشواره دیده شد بر گوش چپ مرد نمکی که در زمان ساسانی می‌زیسته نیز گوشواره طلا دیده می‌شود.

استفاده از گوشواره در دوران هخامنشی بسیار رایج بوده است. از جمله گوشواره‌ی ساخته شده از طلا و منبت کاری شده با فیروزه، عقیق سرخ و سنگ لاجورد است. باستان شناسان قدمت آن را به دوران هخامنشی و ۳۳۰-۵۲۵ پیش از میلاد تخمین زده اند. ساخت این گوشواره‌ی نفیس در روزگاری که ابزارهایی پیش پا افتاده تنها ابزار کار بوده اند، دنیایی از رمز و راز را با خود به همراه دارد. قطر این گوشواره (عکس زیر) ۱.۵ سانتیمتر است و اکنون در موزه‌ی هنرهای بوستون قرار دارد.

خرید از گالری پرسته: گوشواره مردانه

علاوه بر این گربه یا دیگر حیوانات مقدس خود را با گوشواره‌های حلقه‌ای طلا تزیین می‌کردند. این مورد در شاهنامه هم ذکر شده است: سگ و یوز و بازش ده و دو هزار / که با زنگ و زرند و با گوشوار

تاریخچه گوشواره در مصر

در مصر در سلسله‌ی هجدهم داشتن گوشواره برای شاهزادگان و پادشاهان امری رایج بوده و همه از گوشواره استفاده می‌کردند. در فرهنگ مصر باستان هر رنگ معنا و مفهوم خاصی را می‌رساند. برای مثال از رنگ آبی برای نشان دادن سلطنتی بودن یک فرد و همچنین جایگاه و مقام وی استفاده می‌شد. لذا آنها سنگ لاجورد را برای رساندن این منظور بکار می‌بردند. یا مثلاً رنگ سبز به عنوان نماد از باروری و موفقیت بوده است.

همچنین الهه‌ها و زنان اشراف، گوشواره‌های حلقه‌ای طلا به همراه سنگ های قیمتی می‌انداختند. این در حالی ست که گوشواره‌ی حلقه‌ای آهنی در گوش برخی افراد حقیر حکایتی از بردگی آنها داشت.

قدیمی‌ترین گوشواره‌های تاریخ

در زیر عکس تعدادی از قدیمی‌ترین گوشواره‌های تاریخ را برایتان گذاشته‌ایم که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

خرید از گالری پرسته: گوشواره دخترانه

کاربرد امروزی انواع گوشواره

با کاربرد امروزی انواع گوشواره همه‌ی ما آشنا هستیم. این وسیله‌ی زینتی، کاربردی غیر از تزئین و تکمیل تیپ و ظاهر ندارد. با اینکه اولین بار مردها در تاریخ گوشواره استفاده می‌کردند، اما امروزه تعداد مردهایی که گوشواره داشته باشند بسیار کم است. اگرچه در سال‌های اخیر پیرسینگ گوش و بینی و ابرو در میان مردها بسیار رواج پیدا کرده و نسبت به دهه‌های اخیر، گوشواره‌های مردانه جایگاه ثابت‌تری در میان عموم پیدا کرده‌اند.

خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا

 

تاریخچه گوشواره برای مردان

در بالا توضیح دادیم که گوشواره اول مختص مردها بوده و سپس به تدریج زن‌ها هم به استفاده از آن روی آورده‌اند. یعنی قبل از اینکه یک زیور زنانه محسوب شود، وسیله‌ای برای نمایش قدرت، موقعیت اجتماعی و ثروت مردها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در تصاویر حک شده بر روی دیوارهای تخت جمشید، استفاده گوشواره توسط سربازان مرد به وضوح دیده می‌شود.

در سال‌های ۱۵۹۰ نیز در انگلیس انداختن گوشواره در گوش مردها به یک رسم تبدیل شد. در دوران باستان، ملوان‌ها از گوشواره طلا استفاده می‌کردند تا پس از مرگشان به عنوان هزینه‌ی دفن خود از آن استفاده شود. بنابراین، تاریخچه گوشواره برای مردان در واقع نقطه‌ی آغازین استفاده از گوشواره توسط بشر است.

اما جالب است بدانید که در سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ میلادی پوشیدن گوشواره منفرد، در گوش چپ یا راست به عنوان نشانه‌ای پنهانی، بین همجنسگرایان استفاده شد. بدین ترتیب همجنسگرایان می‌توانستند یکدیگر را بدون اینکه در معرض خطر تعصب‌های شدید قرار بگیرند، شناسایی کنند. بعدها پوشیدن گوشواره منفرد، به عنوان نشانه‌ای علنی برای معرفی کردن گرایش جنسی به جنس موافق رایج شد. شکل گوشواره‌هایی که در آن سال‌ها پوشیده می‌شد غالباً بر اساس سلیقه شخصی انتخاب می‌شد تا مد، اما گوشواره‌های میخی نگین‌دار و حلقه‌های فلزی بیشتر رایج بوده است. در آن سال‌ها مردان همجنسگرای اروپایی بیشتر گوش چپ‌شان را سوراخ می‌کردند و در مقابل آمریکایی‌ها گوش راست‌شان را ترجیح می‌دادند.

اما امروزه هیچ‌کدام از این باورها دیگر جایگاهی ندارند. از میانه دهه ۹۰ استفاده از گوشواره تک به عنوان نشان همجنسگرایی از مد افتاد. در حال حاضر مردان زیادی بدون اینکه منظور خاصی داشته باشند از گوشواره استفاده می‌کنند.

خرید از گالری پرسته: گوشواره بخیه ای

چیزهای جالب و تاریخی درباره گوشواره

جالب است بدانید در گذشته، پسرهایی که مادران بیوه داشتند به گوش چپ گوش گوشواره آویزان می‌کردند؛ تک‌پسرهای خانواده هم به گوش راست. مردی که به هر دو گوش خود گوشواره می‌آویخت نیز به معنای این بود که او آخرین مرد در خانواده است. چنین مردی توسط همسایگانش مراقبت می‌شد و اجازه نداشت که در جنگ شرکت کند. چون ریشه خانوادگی اش برای همیشه از بین می‌رفت.

همچنین بد نیست بدانید که در دین اسلام استفاده از گوشواره برای مردان تنها در صورتی اشکال ندارد که: گوشواره در آن منطقه یا شهر، زینت مخصوص زنان محسوب نشود و از جنس طلا هم نباشد. در این صورت سوراخ کردن گوش و استفاده از گوشواره برای مردان اشکالی ندارد.

کلام آخر

در این مطلب به طور کامل در مورد تاریخچه گوشواره و استفاده‌ آن برای مردان برایتان توضیح دادیم. اگر تمایل به خرید انواع گوشواره طلای دست‌ساز ۱۸ عیار را دارید می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.


برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منابع: diamondfoundry و lilyinthelabyrinth

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.